AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Leser de rent og i store bøker? Regner de med doble tall, eks 76 + 89?? Min 7 åring er født sent på året og er bare kommet i lesetrinn 3, hun hadde lesetrinn 2 lenge, og har nettopp hoppet opp. Hun synes tall er litt vanskelig, spesielt doble tall opp til 100 som skal adderes eller subtraheres. Hun sier selv hun ikke er flink på skolen, enda jeg synes hun er det. De har også mye lekser. 3 ark hver dag og 2 leselekser. Leksene er til fredag. Hvordan har deres 2.klassing det? Anonym poster: e42aa07e7ac08b79e7560eea74bae911
Silfen Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Min andreklassing, som er 8 allerede, kom sent igang med lesing. Hele første klasse var preget av gråting når leselekse skulle gjøres, fordi hun ikke mestret, syns hun. Jeg pushet det ikke så mye og vips, så i begynnelsen av andre kom det. Lesingen går nå fremover med stormskritt og hun er gått fra nivå 3 som hun kom til i 1. klasse og nå er hun vel på 11. Så med mindre det er noe som tilsier at det skal være vanskelig, så kan det godt være hun er som min, at det bare tar litt lengre tid før det løsner. De andre mine leste helt greit i første halvdel av første klasse, så hun lignet ikke på de. Nå som hun mestrer det så syns hun at lesing er gøy og leser mer enn gjerne. Matte er ok, hun ligger vel helt normalt an der. Mye enklere å gjøre stykker i boken enn å få spørsmål ut i løse luften. Tar nok ikke det helt da alltid, når det er snakk om høyere tall. Av lekser så har de 1 leselekse til onsdag, den er med skriving til. Så har de ukens finskrift og øveord til torsdag, samt 2-3 sider i matteboken. Finskrift og øveord er bare bittelitt. Til fredag har de hjerteleksen, som da er disse små lesebøkene de har nivå på. De får leksebøkene hjem på fredag, så de har god tid til alt og jeg syns ikke det er for mye.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Tieroverganger er normalt ikke pensum før i 3. klasse, så der kan du vertfall slappe av!! Dattera mi har ikke hatt vanskeligere pluss og minus stykker enn feks 27- 6 og 54 + 23. De bruker læreverket Multi. Uansett er nivå på unger forskjellig. En skal ikke sammenligne, men la de få utvikle seg fra sitt nivå.
Gjest annemor30 Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Her er 7 åringen lengst fremme men hun drevet med lekser siden hun var 4 år, hun har flere eldre søsken og har fått gratis motivasjon av dette.
Leifern Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Det viktige på denne tiden er at ALLE BARNA MÅ GJØRE DET SAMME. Noen sliter, noen tar det fryktelig lett og kjeder seg ihjel når de blir tvunget til å jobbe med ting de kunne på rams før de begynte på skolen, mens for andre, middelmådighetsbarna, er det passende utfordringer.
Silfen Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Det er jo nettopp slik det IKKE er, så der bommer du en smule. Ungene har forskjellige nivåer i lesing og matte, alt etter hvor mye de kan. Det er ekstra matteoppgaver både på nett og ellers for de som kan mer enn snittet og lesingen er altså nivåtilpasset.
tingeling Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Min 7 åring ( gutt) er også født sent på året. Han leste ikke når han begynte på skolen. Leser "flytende" ( litt hakkete) nå og har den siste måneden oppdaget gleden ved bøker På skolen vår regner de + og - opp til 100 nå i andreklasse, og det er det mange som synes er vanskelig. Han klarer mange stykker, men innimellom går det helt i surr og han glemmer metoden. Han hater lekser ( hvilket jeg skjønner godt), men sitter sammen med en av oss voksne og gjør dem. De har 2-4 siden matte pr uke, 1-3 sider skrivelekse, 2-4 sider leselekse ( skal lese minimum 15 min pr dag) og diktatsetning hver uke.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Min 7 åring kunne lese før hun begynte på skolen (født i oktober) og nå i 2. klasse leser hun vanlige fortellinger (ca 200-400 ord) hver dag, kan de fire regneartene opptil 100, kan skrive diktat. Men jeg må si at en stor del av opplæringen foregikk hjemme da hun syns selv det er gøy å lese høyt til seg selv eller lillebroren på 3. Anonym poster: 275941e5fdce5d5f76c4f765f7c1255b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Synes alle er så flinke jeg, og er redd min ikke føler seg god nok. De er raske med å dømme andre i så tidlig alder Når man er 7 år så skal livsgleden være der, og når skolen trykker dem ned, og de føler seg dumme og lite flinke, ja da er noe galt. Husker jeg aldri følte meg slik da jeg gikk på skolen, men så var det ikke så vanskelige oppgaver vi fikk. Vi leste OLA SA LAM. SE LAM, SA OLA. LISE SER PER. PER SPISER IS. LISE SER SOL. SOLA ER GUL. Nå er stykkene slik: LISE SKAL PÅ SKOLEN. KARI LIKER Å SPISE IS. SOLA ER GUL OG RUND. PER HAR EN LILLESØSTER OG EN STOREBROR. Vi får bare henge med og oppmuntre så godt vi kan ja. Anonym poster: e42aa07e7ac08b79e7560eea74bae911
makkapakka Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Min ble jo dømt nord og ned etter 2mnd i 1.klasse det ble telefoner og ramaskrik fra lærere om hvor langt etter han var og hvor lite han klarte å lære. Jeg syns han var flink jeg.. men jeg så at han likte ikke leksehjelp på skolen, det var mye bedre å gjøre lekser med meg og det tok tid, og det var ikke motivasjon. På våren i 1. klasse løsnet det og han kom best ut av alle på nasjonal prøve og han var plutselig best i lesing. Det nivået har han holdt i 2. klasse. Høyt oppe på statistikken og langt fremme og arbeidet blir kommentert med; fantastisk. Så her går det i rykk og napp, nå er han superflink, neste år kan det kanskje bli vanskeligere igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Ja sant det. Synes fravær burde talt også. Mine barn har 0 fraværs dager, mens andre har gjerne uker inkl 2 uker ekstra ferie til syden. Jeg ville heller ansatt en med 0 fravær, enn en med mye. Så høy arbeidsmoral har vi hvertfall i denne familien. Anonym poster: e42aa07e7ac08b79e7560eea74bae911
Silfen Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Lol. Hvordan mener du fravær skal telle i andre klasse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå