Gå til innhold

Å søke på en stilling når du vet at du kommer bakerst i køen, til tross for erfaring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du søkt på en stilling som ble ledig på jobben din, viss du fikk vite at du kun har mulighet til å bli ansatt i den stillingen viss det ikke dukker opp andre kandidater med en annen yrkesbakgrunn enn din?

Har jobbet på samme sted i over to år nå, og får tilbakemeldinger på at både ledelsen og menneskene jeg jobber med er veldig fornøyd med mitt arbeide. Nå har det altså blitt ledig en stilling med høyere stillingsprosent en det jeg har. Siden penger ikke vokser på trær og jeg ønsker å arbeide mer ønsker jeg å søke på denne stillingen. Men de etterspør en annen yrkesbakgrunn. Har sagt til ledelsen at jeg ønsker å søke på stillingen til tross for dette, da jeg utfører nøyaktig de arbeidsoppgavene den dag i dag og de vet hva de får. Fikk da tilbakemelding om at jeg da kommer i andre rekke uansett. Så ergo, skulle det dukke opp en kandidat med null erfaringen innen feltet men med "rett" utdannelse så får vedkommende jobben framfor meg som har erfaring og er kjent med rutinene og oppgavene på jobb.

Hva hadde du gjort? Jeg trenger virkelig en høyere stillingsprosent da den jeg har i dag ikke er så høy. Men denne tilbakemeldingen får meg bare til å føle meg lite verdsatt.

Anonym poster: 7355d2128e03dddf207d7fe41e86aa42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det får deg til å føle deg lite verdsatt. Litt rart, når det er akkurat de samme arbeidsoppgavene som du har nå, bare i større omfang? :klo: De fleste bedrifter vil jo gjerne ha interne, da de slipper opplæring osv.

Jeg ville nok uansett søkt, hvis du trives på arbeidsplassen, så skader det jo ikke å prøve :)

Skrevet

Du har jo ingenting å tape på å søke. I verste fall får du ikke jobben, men da har du i det minste prøvd...

Gjest annemor30
Skrevet

Søker du ikke får du den ihvertfall ikke;)

Skrevet

Men de etterspør en annen yrkesbakgrunn.

Hva betyr dette? Sikker på at det ikke har relevans?

Da jeg søkte på jobben jeg nå har, konkurrerte jeg bl.a. mot en intern søker som hadde over 20 år i samme bransje. Men som ikke hadde dybdeutdanning innenfor et vesentlig felt, derfor ble jeg med 0 sekunder i bransjen fra før av foretrukket.

Skrevet

her er et utdrag fra arbeidsmiljøloven? Kan det hjelpe?

§ 14-3. Fortrinnsrett for deltidsansatte

(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.

(2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

(3) Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.

(4) Tvist om fortrinnsrett for deltidsansatte etter § 14-3 avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2.

(http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-2)

Anonym poster: 988b793a73adc1eda4e0f6aafc21258e

• Liker 1
Skrevet

(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.

(2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

(3) Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.

(4) Tvist om fortrinnsrett for deltidsansatte etter § 14-3 avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2.

(http://www.lovdata.n...2-014.html#14-2)

Ja, dette er viktig. Deltidsansatte har fortrinnsrett på å få utvidet sin stillingsprosent, i stedet for at bedriften foretar nyansettelser. Jeg ville forhørt meg med tillitsvalgt eller fagforening.

Skrevet

(http://www.lovdata.n...2-014.html#14-2)

Lite relevant her, da den andre, større stillingen har et annet faglig innhold, og dermed andre krav til utdanning/yrkesbakgrunn enn den TS har i dag.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Helt enkelt; Kunne du tenke deg jobben så søker du, men uten å skru forventningene opp.

Det kan komme andre søkere, det trenger ikke komme andre søkere.

Som nevnt; Dersom du ikke søker så vil det iallefall ikke skje noe.

Skrevet

Ja, dette er viktig. Deltidsansatte har fortrinnsrett på å få utvidet sin stillingsprosent, i stedet for at bedriften foretar nyansettelser. Jeg ville forhørt meg med tillitsvalgt eller fagforening.

Hjelper lite med mindre ts tilfredsstiller de faglige kravene i stillingsbeskrivelsen.

• Liker 1
Skrevet

Hjelper lite med mindre ts tilfredsstiller de faglige kravene i stillingsbeskrivelsen.

Ja, så det nå. Tolket det først som at det var samme stilling, men med høyere stillingsprosent.

Skrevet

Hadde du søkt på en stilling som ble ledig på jobben din, viss du fikk vite at du kun har mulighet til å bli ansatt i den stillingen viss det ikke dukker opp andre kandidater med en annen yrkesbakgrunn enn din?

Har jobbet på samme sted i over to år nå, og får tilbakemeldinger på at både ledelsen og menneskene jeg jobber med er veldig fornøyd med mitt arbeide. Nå har det altså blitt ledig en stilling med høyere stillingsprosent en det jeg har. Siden penger ikke vokser på trær og jeg ønsker å arbeide mer ønsker jeg å søke på denne stillingen. Men de etterspør en annen yrkesbakgrunn. Har sagt til ledelsen at jeg ønsker å søke på stillingen til tross for dette, da jeg utfører nøyaktig de arbeidsoppgavene den dag i dag og de vet hva de får. Fikk da tilbakemelding om at jeg da kommer i andre rekke uansett. Så ergo, skulle det dukke opp en kandidat med null erfaringen innen feltet men med "rett" utdannelse så får vedkommende jobben framfor meg som har erfaring og er kjent med rutinene og oppgavene på jobb.

Hva hadde du gjort? Jeg trenger virkelig en høyere stillingsprosent da den jeg har i dag ikke er så høy. Men denne tilbakemeldingen får meg bare til å føle meg lite verdsatt.

Anonym poster: 7355d2128e03dddf207d7fe41e86aa42

de er fornøyd med deg i den stillingen du har, og vil nødig gjennomgå prosessen med å finne en ny som skal dekke din stilling. (det er typisk i bedrifter) derfor vil de ha en annen i den andre stillingen!

Anonym poster: 265e7ae3af729875fb4430683a769ca7

Skrevet

de er fornøyd med deg i den stillingen du har, og vil nødig gjennomgå prosessen med å finne en ny som skal dekke din stilling. (det er typisk i bedrifter) derfor vil de ha en annen i den andre stillingen!

Anonym poster: 265e7ae3af729875fb4430683a769ca7

Kjenner til det fenomenet ja... Men samtidig er det jo et signal om at ts vil videre til nye utfordringer. Derfor mener jeg de bør ta søknaden i betraktning uansett. Hvis ts forsvinner ut av bedriften fordi noen andre tilbyr mer, er de jo like langt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...