Gå til innhold

Barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har bodd på samme sted siden eldstemann ble født. Er separert, mor har kjøpt ny bolig i samme skolekrets. Far bor igjen i "gamlehuset" men vil nå flytte. Har idag 50/50 deling og samarbeider godt om det.

Mor: Har alt sitt nettverk på stedet, familien pluss to gode vennepar. Har stabile jobbutsikter og ønsker at ungene skal bli boende.

Far: Har ingen i nettverket sitt på dette stedet. Jobb må han pendle til og ønsker å flytte nærmere sin familie. Reisevei 2 t +/-.. Han ønsker å ta med seg ungene.

Eldstemann: Går på barneskolen (9år). Har slitt med kontakt med jevnaldrende siden barnehagen, har oppfølging fra PPT og bup i forhold til det sosiale på skolen. Faglig ligger h*n der h*n skal være. Har fast fritidsaktivitet. Har god kontakt og tette relasjoner til bestemor, tanter og onkler og søskenbarn på stedet.

Yngstemann: Går i barnehage (4 år). Synes separasjonen har vært vanskelig og har hatt mye reaksjoner i forhold til sinneutbrudd. Har og gode relasjoner til mors familie på stedet.

Hva er utsiktene ved en eventuelt tvist? Hva er "normen"? Tror dere far får ta med seg barna? Ville det sett annerledes ut om fks fem år, hadde far hatt vanskeligere/lettere for å ta med seg barna om de var 14 og 8 år?

Anonym poster: f2807433082cace781162011cf37b856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis foreldrene er uenige, og det ikke er til skade for barna, skal vel status quo opprettholdes. Utfra saker jeg har hørt om tviler jeg på at far får medhold i at barna skal flytte med ham.

Skrevet

Far må nok være en vesentlig bedre omsorgsperson enn mor for å få medhold i å røske ungene opp med røttene og flytte dem vekk fra sin mor.

Anonym poster: cbb004151f668e7db4408b8567752131

Skrevet

Hvis foreldrene er uenige, og det ikke er til skade for barna, skal vel status quo opprettholdes. Utfra saker jeg har hørt om tviler jeg på at far får medhold i at barna skal flytte med ham.

50/50 med to timers avstand mellom foreldrene? Skal ungene måtte pendle fire timer daglig annenhver uke? Det kommer man aldri til å få mehold i om man havner i retten.

Skrevet

50/50 med to timers avstand mellom foreldrene? Skal ungene måtte pendle fire timer daglig annenhver uke? Det kommer man aldri til å få mehold i om man havner i retten.

50/50 er dagens ordning. Må se bort i fra denne om far flytter.

Skrevet

Da har jeg uttrykt meg uklart, jeg tenkte at det var selvfølgelig. Med status quo mente jeg selvstendig hva som skal være barnas hjemsted. Den som flytter, må da belage seg på vesentlig mindre samvær.

Skrevet

Hvis barna har adresse hos far kan de flytte.

Han må varsle 6 uker før flyttingen.

Så kan mor eventuelt gå til retten for å stoppe flyttingen, men det er ikke sikkert hun får medhold.

Det som gjerne skjer er:

De flytter, får ny skolekrets, nye venner og slår ned røtter.

Så når endelig datoen for rettssaken kommer, så finner retten at "ja, ok, status quo hadde en gang vært å foretrekke, men nå har de jo bodd på nytt sted i 9 måneder og har det bra der, så de kan bli boende".

(Som oftest er det mor som flytter med barna, og far som sitter igjen med en rettsak han skulle vunnet hvis barnas beste på flyttetidspunktet hadde vært lagt til grunn)

Skrevet

Hvis barna har adresse hos far kan de flytte.

Han må varsle 6 uker før flyttingen.

Så kan mor eventuelt gå til retten for å stoppe flyttingen, men det er ikke sikkert hun får medhold.

Det som gjerne skjer er:

De flytter, får ny skolekrets, nye venner og slår ned røtter.

Så når endelig datoen for rettssaken kommer, så finner retten at "ja, ok, status quo hadde en gang vært å foretrekke, men nå har de jo bodd på nytt sted i 9 måneder og har det bra der, så de kan bli boende".

(Som oftest er det mor som flytter med barna, og far som sitter igjen med en rettsak han skulle vunnet hvis barnas beste på flyttetidspunktet hadde vært lagt til grunn)

Hvor barna har adressen har ingenting å si.

Skrevet

Kjernen er om foreldre har delt bosted eller ikke . 50/50 kan være begge deler. Har en delt bosted kontrakt så kan en ikke ta med barn og flytte. Har en samværsrett kontrakt kan den som er bostedsforelder flytte med barn . Vil ikke den andre dette må en gå om rettssystemet og kreve bosted.

Skrevet

Mor ber om midlertidig forføyning om at barna ikke skal kunne flytte før hovedrettsaken så blir det verken flytting eller bruk av påstand om at de nå har nye venner, Da opprettholdes status quo og barna blir hos mor med samvær hos far.

Det skal svært, svært mye til at retten flytter barna, det samme ville det vært om mor flyttet. Barna vil få bo der de er vokst opp.

Skrevet

Mor ber om midlertidig forføyning om at barna ikke skal kunne flytte før hovedrettsaken så blir det verken flytting eller bruk av påstand om at de nå har nye venner, Da opprettholdes status quo og barna blir hos mor med samvær hos far.

Det skal svært, svært mye til at retten flytter barna, det samme ville det vært om mor flyttet. Barna vil få bo der de er vokst opp.

Spørsmålet blir om en kan tvinge barna til regelmessig samvær med far når dette krever at de bruker adskillige timer på reising. Det bør vel kun bli feriesamvær. Menn som stikker av på denne måten, kan ikke forvente at de får beholde kontakt med barna.

Skrevet

Hvis du bor på den samme adresse som dine barn uten at partneren bor der, så har du lov til å flytte uten samtykke fra den andre. Mulig det er annerledes hvis du skal ut av kommunen eller fylket, men innen samme kommune er det lov. (Og innen min kommune kan du risikere og bo 2 timer unna hverandre).

Du får lese lovverket, er en stund siden jeg leste det, men jeg mener at den som har adresse med barna kan ta visse avgjørelser alene (hvilket kommer an på foreldreansvaret i utgangspunktet).

Du må nok bare lese deg opp og vet forhøre deg. Men jeg garanterer deg at det skal veldig mye til at du får flytte med barna da dette innebærer STORE omveltninger som bytting av skoler, vennekrets og langt unna de trygge og kjente omsorgspersonen de vet om, Særlig hvis de allerede sliter med div ting og har bup og PPT inne i bildet, da røsket du i hvertfall ikke opp barna fra sine røtter. Og 50/50 mener jeg ikke er forsvarlig med så lang reisevei og så små barn.

Hadde jeg vært far i denne situasjonen hadde jeg nok ventet litt før jeg flyttet, så barna hadde blitt større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...