Gå til innhold

unge på 1 år. kresen på mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det har seg sånn at min lille tass på 1 år nekter å spise omtrent alt han blir servert. Jeg føler jeg gjorde det etter alle kunstens regler og helt "etter boka" da vi introduserte fast føde og alt.. Men den gang ei. Han ble fullammet til 6 mnd og spiste som en helt. Grøten gikk også greit ned, men noe annet var ikke snakk om å svelge..annet enn ellas kitchen smoothie. Slik er det den dag i dag. Grøt er det eneste jeg får han til å spise. Har prøvd all slagd middagsmat i både biter og som mos. Nekter. Prøvd alle middagsglass. Nekter. Han kan knaske havrefras-puter, det liker han. Brødskive er full nekt. Har prøvd alle brødvarianter og servert på forskjelligemåter. Niks.

Jeg kjenner dette tapper meg fullstendig som mor! Og ser jo på at småkompisene hans gafler innpå, mens han snur seg bort og slår bort maten. Evt spytter den ut igjen, om han skulle være så "uheldig" å glemme seg å putte i munnen.

Jeg vet ikke om jeg er ute etter mat-råd akkurat, for jeg føler jeg har prøvd alt mulig. Men om noen vil oppmuntre meg og komme med solakinnshistorier om at "det går over", så blir jeg ekstremt glad!

Kan legge til at han både er og virker frisk, han får jo i seg litt grøt. Men..

Anonym poster: c088bbc557ee2c2aa33bf3de2204af19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går over. Min eldste spiste så elendig da han var liten at han så sjukelig ut og nå i en alder av 12 spiser han som en gamp. Han ble sent til sjukehuset og ble utredet omtrent i hue og ræva fordi han ikke la på seg...eneste de fant var en blodprøve på cøliaki som slo ut men da de tok tarmbiopsi (eller hva det nå het) så var det heldigvis ikke cøliaki...Vi ga ham tilgang på god og variert mat og maste ikke om at han måtte spise. Han spiste heldigvis bedre i barnehagen enn hjemme og enda bedre om han var med beste- eller oldeforeldre (fordi de dreiv og dulla og dilla), så når han spiste som dårligst så lot vi foreldra mine gi ham mat mens vi dro bort. Siden barn forstår fort at det er forskjellige regler rundt omkring og vi ikke ville ha mye dulling rundt matsituasjonen hjemme så var det en god løsning for alle parter :)

Skrevet

Du har sikkert prøvd å blande annen mat i grøten, feks avokado? Og så andre grønnsaker etterhvert? Og så kanskje bare avokado pluss noe annet igjen? Altså en glidende overgang fra grøt til annen mat. Bare en tanke, du har sikkert prøvd alt. Føler med deg!

Skrevet

Han spiser når han er sulten. Han merker at om han ikke spiser middag får han havrefras. Altså han får noe han er veldig glad i.

Jenta mi får ikke noe annet om hun ikke spiser middagen. Da får hun kveldsmat senere:)

Anonym poster: e735be6fde42d772d9cc6e65d64e5751

Skrevet

Det kan være at han problemer med svelgingen. At barnet ikke spiser klumper, kan være et tegn på det. Da er det i tilfelle noe fysisk galt, du må ikke tenke at du har feilet som mor.

Gjest Sunheart
Skrevet

Det går dessverre ikke bestandig over om du tilbyr han annen mat rett etter at han har hivd maten han fikk i gulvet. Om han vet han hele tiden har andre alternativer, hyler han til han får det han vil ha.

Gi han frokost, spiser han ikke, tilby han det samme senere. Friske unger sulter seg ikke til døde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...