Gå til innhold

Folk står som sild i tønne i NSB tog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kjører tog midt på dagen ?

Nei.

Av og til østlandsbanen (Østfold Oslo) og så t-banen til bla Helsfyr.

Det er i alle fall ikke så ille at folk besvimer, slik VG hevder.

Anonym poster: 053825c2c7b6285212d8ffaac5c2fbfb

Skrevet (endret)

Det er en sammenheng mellom NSBs inntekter og kvaliteten og kvantiteten på tjenestene NSB leverer kundene sine. Ved å øke inntektene vil NSB kunne bedre kvaliteten og kvantiteten på tjenestene sine.

Det er også en sammenheng mellom prisen på NSBs billetter og de reisendes betalingsvilje. Ved å øke prisene vil et visst antall personer velge alternative reisemåter.

Man kan løse dette problemet med å øke prisen på billettene. Man kan alternativt øke statsstøtten, men da må skattene økes. Et tredje alternativ er å legge ned ulønnsomme togstrekninger og la NSB konsentrere seg om å yte tjenester der det er tilstrekkelig passasjergrunnlag til å drive kommersielt.

Sant nok.

Alle tre alternativene har sine fordeler og bakdeler. Jeg mener staten må komme sterkere på banen når det gjelder all kollektivtrafikk i og rundt Oslo.

Endret av Medlem
Skrevet

montro hva som hadde skjedd om det ble privatisert...

Skrevet

Litt off topic, men en irriterende side av å stå i kø er at jeg mistenker at enkelte menn benytter muligheten for å få seksuel tilfredsstillelse. I sommer var det en liten feit dust som stod ved siden av meg å presset seg i mot meg fra siden. Ingen tvil om at han likte det, for å si det sånn. :sinnatagg: Har opplevd slike episoder før.

• Liker 3
Skrevet

Da hadde nok all togtransport bortsett fra rundt Oslo blitt lagt ned.

• Liker 1
Skrevet

Huff ja, sist jeg skulle på toget, med MASSE bagasje, så var det jo stappa fullt. Jeg drassa med meg bagasjen gjennom hele toget til jeg endelig fant et ledig sete i familie-vogna der det var full barnehage :P

Har også måtte klemme meg inn på et sete i et stappfullt tog med den svære sekken på fanget hele turen. Fordi det ikke er plass andre steder. Jeg setter ikke fra meg sekken i gangen, det tør jeg ikke.

I tillegg er nsb OFTE forsinka. Jeg reiser mye med tog hit og dit, og har opplevd sånt mange ganger.

Gjest Snoken-
Skrevet

Lagt ned fordi de man ikke har råd til å drive med sånt, om man ikke får penger fra statskassen.
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje fordi det er NSB vi er kunder hos? ;)

I tillegg er det vel åpenbart at det er NSB som tillater 6 ståplasser per kvm og er ansvarlig for at antall vognsett er for lavt. At NSB har underleverandører som Jernbaneverket er må være deres sak, og ikke noe vi kunder bør forholde oss til.

Dersom din avgang med Norwegian (fly) fra Oslo til Bergen er kraftig forsinket, hvor retter du blikket? Mot Norwegian, eller en av deres underleverandører som Avinor, Røros Flyservice, Gate Gourmet, ..?

Jeg retter i alle fall blikket mot Norwegian, så får de ta oppgjøret med sine leverandører.

Joda, selvfølgelig er det hovedleverandør som bør ta oppgjøret med sine underleverandører, men poenget er at det ikke er noen vits i å stå å klage til en eller annen representant for NSB dersom f. eks signalanlegget går ned. Det har de nok blitt fortalt 100+ ganger av tidligere passasjerer. I mange tilfeller nytter det uansett ikke stå å skrike og kjefte på den tyveårige jenta som sitter i skranken. De er nok helt klar over problemet og har meldt det videre til jernbaneverket. De kan heller ikke skaffe deg et togsett ekstra, sånn på et blunk. Men jeg har jo etterhvert forstått at ganske mange mangler normal folkeskikk i dette landet.

Anonym poster: 42e7998286ee81040535501f2e292113

• Liker 1
Skrevet

Joda, selvfølgelig er det hovedleverandør som bør ta oppgjøret med sine underleverandører, men poenget er at det ikke er noen vits i å stå å klage til en eller annen representant for NSB dersom f. eks signalanlegget går ned. Det har de nok blitt fortalt 100+ ganger av tidligere passasjerer. I mange tilfeller nytter det uansett ikke stå å skrike og kjefte på den tyveårige jenta som sitter i skranken. De er nok helt klar over problemet og har meldt det videre til jernbaneverket. De kan heller ikke skaffe deg et togsett ekstra, sånn på et blunk. Men jeg har jo etterhvert forstått at ganske mange mangler normal folkeskikk i dette landet.

Greit nok at de sikkert har hørt det før, og at hun 20-åringen i skranken ikke får gjort stort.

Dog er denne saken betydelig større enn at et par enkeltmennesker uttaler seg til noen av NSB sine fotsoldater. Her er det store mengder frustrerte reisende som gang på gang har henvendt seg uten å bli hørt, og som etterhvert går til media. Til og med fremtredende politikere og forbrukerrådet er på banen, mens Persontogsjef Tom Ingulstad i NSB må stå til rette.

Så lenge man ikke får levert den varen/tjenesten man betaler for har man rett til å klage. :)

Skrevet

Når det er så dårlig busstilbud som det er, må folk ta toget.

Tenk for en smittebombe NSB er! Jeg er så glad jeg tar toget utenom de vanlige tidene, jeg slipper å stå som sild i tønne.

Anonym poster: fe1fc18f5a27803f8462e122e37e8485

Skrevet

Jeg fikk nettopp denne e-posten av NSB.

Ekstra kapasitet i rushtiden

Overfylte tog i rushtiden har dessverre skapt problemer for en del av dere den siste tiden. For å bedre situasjonen gjennomfører NSB nå tiltak som vil øke kapasiteten, -direktebusser, ekstra vogner og doble togsett på enkelte strekninger.

Se strakstiltakene her.

Ruteendringen 9. desember i fjor skulle øke kapasiteten på våre tog med 25 prosent. Hovedårsaken til at mange av dere likevel opplever overfylte tog i rushtid, er forsinkelser i leveranse av nye tog. Vi kjører flere avganger, men med færre vogner enn planlagt.

Dette er en midlertidig situasjon og i april settes 5 nye tog i drift. Deretter vil et nytt tog settes i trafikk hver tredje uke fram til våren 2015. NSB beklager ubehaget overfylte tog har hatt for deg som kunde. Vi jobber kontinuerlig med tiltak som skal forbedre situasjonen, samtidig er det ikke mulig å skaffe sitteplass til alle i rush. Refusjonsbetingelser og reisegaranti gjelder som vanlig.

Bra at NSB nå tar ansvaret sitt.

Det er dog relativt humoristisk at de nå setter inn buss for tog. Ruter brukte jo nettopp argumentet om at det ikke var hensiktsmessig å kjøre buss ved siden av toglinjene da de kuttet en rekke busslinjer samme dato som NSB innførte "togrevolusjonen"... Hurra! :danse:

Skrevet

Jeg tar mye tog selv, men opplever ikke dette så ofte. Det er nok utvilsomt værst i Oslo! I Trondheim er det alltid sitteplass til alle.

Skrevet

Her jeg bor har de satt opp én jævlig billettautomat på stasjonen. I rushtiden er det mange som skal reise, og kommer du ti minutter før avgang og det står fem-seks reisende foran deg i køen til automaten kan du ikke regne med å rekke å kjøpe. Dermed må du betale 20 kr ekstra for å måtte køpe billett på toget. Herfra betyr det 110 kr for å stå i tre kvarter til Oslo S. Fuck NSB.

Anonym poster: d96839d1b6a6735d9622a510da1177c2

Skrevet

Ingenting ville ha skjedd. Det er kapasiteten som er hemskoen stort sett over alt. Er bare plass til et gitt antall tog på en gitt strekning innenfor et gitt tidspunkt. I tillegg jobber man stort sett med enkeltsporet drift+ at man ikke har lov til å kjøre med dobbelt sett pga jernbanetilsynet (for korte plattformer) og mye annet rusk.

Anonym poster: c3688be3cb03b4da5978b27e68f1ee25

• Liker 2
Gjest tullingen
Skrevet

Løsning er at alle tar seg en tur til Tokyo, tar toget i rushtiden, kommer tilbake til Norge, og vips så føles det ganske romslig ^^

This!

Klage på at en må stå på kollektivtransport. Bare i Norge.

Skrevet

Løsning er at alle tar seg en tur til Tokyo, tar toget i rushtiden, kommer tilbake til Norge, og vips så føles det ganske romslig ^^

Men så risikerer man ikke å betale 70 kroner for en 2 minutters togreise i Tokyo!

La oss si man skal fra Lørenskog til Hanaborg, en togreise på hele 2 minutter. Etter 1. februar vil man hos NSB måtte betale 70 kroner dersom man kjøper billetten ombord. 30 dersom man rekker å kjøpe den på automaten på stasjonen.

En sammenlignbar reise i Tokyo mellom Naka-Meguro og Ebisu, også 2 minutter koster 10 kroner (160 Yen).

Desto mer man betaler desto mer forlanger man. ;)

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor har de satt opp én jævlig billettautomat på stasjonen. I rushtiden er det mange som skal reise, og kommer du ti minutter før avgang og det står fem-seks reisende foran deg i køen til automaten kan du ikke regne med å rekke å kjøpe. Dermed må du betale 20 kr ekstra for å måtte køpe billett på toget. Herfra betyr det 110 kr for å stå i tre kvarter til Oslo S. Fuck NSB.

Anonym poster: d96839d1b6a6735d9622a510da1177c2

Optimalt sett bør det jo være en to-tre billettautomater på høyt trafikkerte stasjoner, men det er da mulig å fylle opp et reisekort med enkeltbilletter på forhånd. Eller bruke app som nylig er lagt ut til kjøp av enkeltbilletter.

Skrevet

Mer penger til tog i intercitytriangelet! Fler spor, fler togsett. Om 20 år, når alle kineserne har bil og bensinprisen er 60 kroner literen, så tjener vi inn investeringen på noen måneder.

• Liker 1
Skrevet

På lokaltogene mot ski og østfold er det iallefall alltid sild i tønne i rushtiden. Man må faktisk stå så helsikes tett at man bare må stå å stirre inn i ryggen på en person og ikke ha mulighet til å røre en finger.

Så til deg som mener at det ikke er så trangt, prøv å ta et lokaltog fra oslo i hjem-fra-jobb-tider.

Anonym poster: 00e3aa3e7c99088ebbee746e0f267e36

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid stått trangt på både lokaltog og t-bane og buss i over 15-20 år i rushtiden. Begynner snart å syns at det er vanskelig å ta kollektiv transport uten å være nær andre.

Kan aldri forestille meg at dette problemet blir løst... ever!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...