AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 http://www.aftenposten.no/incoming/NSB-tillater-seks-staplasser-per-kvadratmeter-pa-lokaltog-7092992.html Dette er uhørt, og så er det snakk om at de skal prøve å få gjort noe med det? Det der har jo vært et problem i MANGE år, og det er først nå de snakker om å gjøre noe med det? Jeg vil oppfordre alle som tar toget, som blir nødt til å stå som sild i tønne, nekt å betale for dere. Jeg betaler ikke de der, som er dyre nok fra før for å stå der og nesten dette sammen. Nei, skal jeg stå der på den måten så skal jeg reise gratis. Hvis alle står på kravene sine, så blir NSB nødt til å ta seg sammen, for deres såkalte planer, vel, jeg tror mer på julenissen, og han sluttet jeg å tro på når jeg var 4-5 år gammel. Anonym poster: b730986063ce98956ac7a2dd87111e1a 2
Kverulant Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 (endret) De snakker om å øke avgifter på bil/bruk for å få folk over på buss og tog. Hva om ALLE i hele Norge parkerte bilen for å kjøre kollektivt til jobben, også der det ikke finnes... helt til avgiftene ble satt ned og kollektivtilbudet bedret ? En slik samkjørt aksjon hadde lammet landet mer effektiv enn noen fiendtlig militærmakt. Endret 21. januar 2013 av Kverulant 4
Meridian Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Hadde de hatt gratis kollektiv, ville alle som kunne det reist kollektivt. 3
Kverulant Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Hadde de hatt gratis kollektiv, ville alle som kunne det reist kollektivt. Det må bygges ut først, og begynne å virke mer enn to av tre avganger... For ikke å si eksistere. 1
Medlem Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 NSB glimter til igjen! Alle klagene på Flirt hadde så vidt begynt å lande, så gjør de nok en brøler som opprører kundene. Hvorfor de ikke kunne vente med den totale endringen av ruteplanene til slutten av inneværende år - da de fleste nye togsett er levert - er for meg en stor gåte. Ingulstad sier: "Har aldri kjørt flere tog" Det kan godt være, men så har vi heller aldri vært så mange bosatt i Oslo-området. Bare i Oslo alene har befolkningen vokst 20 % det siste tiåret. Hadde de hatt gratis kollektiv, ville alle som kunne det reist kollektivt. Jeg tror ikke det er løsningen, dessverre. Naturlig nok ville flere ha reist kollektivt, men det ville også blitt enda fullere ombord på de allerede spengfulle togene. Folk ville nok også reist mer for turen sin del, som igjen fører til flere reisende. Løsningen er i mine øyne å først øke kapasiteten, så kan man på sikt vurdere å senke prisene samtidig som man øker kapasiteten etterhvert som etterspørselen øker.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Jeg betaler i hvert fall ikke flere hundre kroner tur-retur for å stå på som sild i tønne. Jeg oppfordrer alle til å nekte å betale. Det kan da ikke være lov å ta full pris når man risikerer helsen sin? Anonym poster: b730986063ce98956ac7a2dd87111e1a 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Jeg tar ofte toget, det hender at en må stå, men skjelden det er som sild i tønne. Anonym poster: 053825c2c7b6285212d8ffaac5c2fbfb 3
Testosteron Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Løsningen er i mine øyne å først øke kapasiteten, så kan man på sikt vurdere å senke prisene samtidig som man øker kapasiteten etterhvert som etterspørselen øker. Løsningen er å ØKE prisen. Årsaken til problemene er at folk forventer 1. klasses kollektivtilbud, men samtidig tror det går an å få det når man bare betaler for et 2. klasses kollektivtilbud. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Har helårskort, kan ikke godt velge å betale bare når det ikke er fullt da. Og det blir neppe bedre tilbud av flere snikere. Men at noe må gjøres er helt sikkert. De bør heller sende folk i drosjer når det er så overfylt på togene at det blir uforsvarlig. Anonym poster: c5c1a705bbb63244fb295433a1224475
Kverulant Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 Jeg tar ofte toget, det hender at en må stå, men skjelden det er som sild i tønne. Anonym poster: 053825c2c7b6285212d8ffaac5c2fbfb Du kjører tog midt på dagen ? 3
Sugerøret Skrevet 21. januar 2013 #11 Skrevet 21. januar 2013 lillestrømtoget er forjævlig å ta.Fra 2-3 på ettermiddagen til 6-7 på kvelden står en som sild i tønne. Prøv å diskuter med konduktøren om billigere pris,de kaster deg nesten av toget Forbrukerombudet burde sett bedre på saken og gjort noe slik at vi ikke betaler for et slikt dårlig tilbud fra NSB. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Det er ingen annen løsning på problemet enn å bygge ut kapasiteten. Jernbanen har vært sprengt i mange år og vil være det i uoverskuelig fremtid. Ta bilen istedet hvis det plager dere. Anonym poster: c3688be3cb03b4da5978b27e68f1ee25
Medlem Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Løsningen er å ØKE prisen. Årsaken til problemene er at folk forventer 1. klasses kollektivtilbud, men samtidig tror det går an å få det når man bare betaler for et 2. klasses kollektivtilbud. Der er vi åpenbart uenig. Å øke prisene vil nok gjøre trengselen hos NSB mindre, da mange nok da vil ta bilen i stedet. Med resultat at køene på innfartsveien til Oslo blir enda lengre - som om de ikke er lange nok allerede. Hvor finner du kilden til at vi nå betaler for 2. klasses kollektivtilbud? NSB selger ikke lengre billetter inndelt etter klasse (tror det endte i 2001), så jeg ser ikke helt hvor klasse kommer inn. Riktignok kan man betale ekstra for komfort-plass, men noen 1. klasse er ikke en gang det. Glad jeg slipper unna med å kun bruke NSB en håndfull ganger i året, de gangene hverken flytog eller buss tar meg dit jeg skal ut av Oslo.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Hvor finner du kilden til at vi nå betaler for 2. klasses kollektivtilbud? NSB selger ikke lengre billetter inndelt etter klasse (tror det endte i 2001), så jeg ser ikke helt hvor klasse kommer inn. Riktignok kan man betale ekstra for komfort-plass, men noen 1. klasse er ikke en gang det. NSB "comfort" er en bløff. En gang måtte jeg kjøpe det siden de var utsolgt for vanlige billetter. Har aldri sittet så trangt, og mot kjøreretningen. Selvsagt i fireseter med en forkjølet fremmed å flette knær og dele kroppsvæsker med. Men, men, fikk da "gratis" kaffe, (som jeg ikke drikker) og en 90-kroners avis på lån. Anonym poster: c5c1a705bbb63244fb295433a1224475 2
Gjest Sakone Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Løsning er at alle tar seg en tur til Tokyo, tar toget i rushtiden, kommer tilbake til Norge, og vips så føles det ganske romslig ^^ 2
Medlem Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 NSB "comfort" er en bløff. En gang måtte jeg kjøpe det siden de var utsolgt for vanlige billetter. Har aldri sittet så trangt, og mot kjøreretningen. Selvsagt i fireseter med en forkjølet fremmed å flette knær og dele kroppsvæsker med. Men, men, fikk da "gratis" kaffe, (som jeg ikke drikker) og en 90-kroners avis på lån. Anonym poster: c5c1a705bbb63244fb295433a1224475 Jepps! For de 90 kronene kan man like godt kjøpe en skikkelig god kaffe på stasjonen, samt 3-4 riksaviser.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #17 Skrevet 22. januar 2013 Skjønner ikke hvorfor folk alltid må rette blikket mot NSB i slike tilfeller. Her er det faktisk kapasiteten på jernbanenettet som er sprengt mange steder. Veldig mange av forsinkelsene og togstansene skyldes også infrastrukturen på jernbanenettet som signalanlegg og penser, dette er jo også relatert til infrastrukturen. Her er det da jernbaneverket som må inn på banen. NSB er jo egentlig bare en konsument av tjenestene jernbaneverket tilbyr. Anonym poster: 42e7998286ee81040535501f2e292113 3
Medlem Skrevet 22. januar 2013 #18 Skrevet 22. januar 2013 Skjønner ikke hvorfor folk alltid må rette blikket mot NSB i slike tilfeller. Kanskje fordi det er NSB vi er kunder hos? I tillegg er det vel åpenbart at det er NSB som tillater 6 ståplasser per kvm og er ansvarlig for at antall vognsett er for lavt. At NSB har underleverandører som Jernbaneverket er må være deres sak, og ikke noe vi kunder bør forholde oss til. Dersom din avgang med Norwegian (fly) fra Oslo til Bergen er kraftig forsinket, hvor retter du blikket? Mot Norwegian, eller en av deres underleverandører som Avinor, Røros Flyservice, Gate Gourmet, ..? Jeg retter i alle fall blikket mot Norwegian, så får de ta oppgjøret med sine leverandører.
Medlem Skrevet 22. januar 2013 #19 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Heldigvis ser det nå ut som NSB endelig tar ansvaret sitt! Fra i morgen av lover de buss som ekstrainnsats på strekningene Fetsund-Oslo og Sørumsand-Oslo. Fra vest vil det bli ekstra vogner fra Drammen til Oslo på morgenavgangene. I tillegg ser de på mulighet for ekstra kapasitet mellom Lillestrøm og Asker. Dette fremkom på NRK Distriktsnyheter nå nettopp. Endret 22. januar 2013 av Medlem
Testosteron Skrevet 22. januar 2013 #20 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Hvor finner du kilden til at vi nå betaler for 2. klasses kollektivtilbud? NSB selger ikke lengre billetter inndelt etter klasse (tror det endte i 2001), så jeg ser ikke helt hvor klasse kommer inn. Riktignok kan man betale ekstra for komfort-plass, men noen 1. klasse er ikke en gang det. Det er en sammenheng mellom NSBs inntekter og kvaliteten og kvantiteten på tjenestene NSB leverer kundene sine. Ved å øke inntektene vil NSB kunne bedre kvaliteten og kvantiteten på tjenestene sine. Man kan løse dette problemet med å øke prisen på billettene. Man kan alternativt øke statsstøtten, men da må skattene økes. Et tredje alternativ er å legge ned ulønnsomme togstrekninger og la NSB konsentrere seg om å yte tjenester der det er tilstrekkelig passasjergrunnlag til å drive kommersielt. Endret 22. januar 2013 av Testosteron
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå