Gå til innhold

Utenlandske størrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant et skjema på her som sier hvilke størrelser som samsvarer med størrelser i andre land. Men hva er det vi har i Norge? Er norske størrelser likt som Frankrike eller Tyskland (regner med at det ikke er Italia, for det så veldig feil ut)?

Sånne ting er litt greit å vite når man skal handle klær fra nett :)

Anonym poster: fb80c6f5414bc4f47ce9fb65fb63564a

Skrevet

ganske like som Danmark, Finland og Tyskland.

Vi er av de største i verden.

Skrevet

Vi er av de største i verden.

Nei. Det er vi ikke.

I følge tabellen ville jeg gått for Tyskland. Jeg vet Italia har større. Frankrike oppgir veldig ofte størrelser i 0-4, så det er i hvert fall forvirrende.

Anonym poster: da09be83ec08defb8d598088f6d700a3

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ikke ta slike tabeller som den absolutte sannhet til enhver tid ;)

Jeg ser den lenkede tabellen oppgir US size 4 som Tysk 34, og det kan stemme forutsatt at man husker at Tysk 34 er nærmere Dansk/Norsk/Svensk 36.

Tyske størrelser er normal litt større enn Danske/Norske/Svenske.

Lett skal det ikke være ;)

• Liker 1
Skrevet

I følge den tabellen du linker til vil jeg påstå at Tyskland er de nærmeste størrelsen, men i følge f.eks Wikipedia er det åpenbart Frankrike, som absolutt ikke stemmer i følge tabellen du linket til.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Den tabellen i Wikipedia er riv ruskende gal for franske størrelser ! :opplyser:

Italienske ligger to nr. i forskjell fra normalen her hjemme; mao. en skjort i norsk 38 er italiensk 42.

Franske størrelser har hittil normalt ligget et nr. i forskjell fra normalen her hjemme; mao en skjorte i norsk 38 var/er fransk 40.

Og det var nå bare selve størrelses nummereringen. Så kommer forfengelighetsfaktoren inn i bildet også.

Mange produsenter syr nå sine klær etter en størrelse større enn nummereringen egentlig tilsier. Kundene vil jo kunne skryte av å bruke så små størrelser som mulig.

Det er grunnen til at jeg som er 169 høy, 66cm rundt livet og 89 rundt rumpa kan få på meg str. 34 fra en god del litt mer posh'e produsenter.

Med en normal 34 skal nemlig ikke det gå ann. Med 36 derimot er det helt normalt.

Ergo; Vanity sizing /størrelsestilpassning etter kundenes forfenglighet gjør at mange produsenter av litt dyrere varer flytter størrelsesmålene, og en tildligere normal 36 kalles nå normal 34.

Værsågod bli gær'n ! :klaske:

Edit: Rettet oppgitt høyde.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Det er grunnen til at jeg som er 196 høy, 66cm rundt livet og 89 rundt rumpa kan få på meg str. 34 fra en god del litt mer posh'e produsenter.

Nei, du kan da ikke være 196? 169, kanske ;-)

Selv er jeg 174, og normal voksen kropp. (Slank/ikke slank/feit/ikke feit har jeg skjønt er et vanskelig tema her på KG)

Bruker 40/42 i Norge, og 44/46 i Italia (kommer an på hvilket plagg det er). Størrelsene i England og USA har jeg aldri skjønt meg på, så det tar jeg på øyemålet - og prøver alltid før jeg kjøper.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nei, du kan da ikke være 196? 169, kanske ;-)

Selv er jeg 174, og normal voksen kropp. (Slank/ikke slank/feit/ikke feit har jeg skjønt er et vanskelig tema her på KG)

Bruker 40/42 i Norge, og 44/46 i Italia (kommer an på hvilket plagg det er). Størrelsene i England og USA har jeg aldri skjønt meg på, så det tar jeg på øyemålet - og prøver alltid før jeg kjøper.

Uppsann ! :blink: Kvalifiserer til 'dagens trykkfeil' - på hele 27 cm :rodme:

Takk, Dolce.

Rettet innlegget nå.

Godt noen følger med :takke:

• Liker 1
Skrevet

størrelsene er ganske like!

Anonym poster: 3813daa6d779e680e0c537d74b308d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...