AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har vært sykemeldt i 9 mnd, og skal nå i et opplegg i NAV der jeg skal prøve meg i ulike jobber. Husker ikke hva det heter... Er det noen andre her som har vært igjennom en sånn prosess? Jeg har høy utdannelse, og mange år i en god stilling med lederansvar. Jeg prøver å se for meg hva jeg kommer til å ende opp med etter dette... Hva slags jobb har du i dag, du som har byttet jobb mha NAV? Anonym poster: 0e705c1aa45733d792231d36c1aa803d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Huff dette høres ikke lovende ut, å bli sendt til en "vernet" arbeidsplass. Det tar seg ikke bra på CV. Kan du ikke heller få legeattest, når du er syk......be så om å få AAP etter at sykepengene opphører og få NAV til å sponse et par år med studier for deg. Det ville jeg ha gjort. Anonym poster: e90eb1577af3f61ebc460d0eb485bae6 3
Gjest navnelapp Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Kan ikkje du brukast til mykje då, ts, med di erfaring og utdanning? Har du snakka med ein karriererådgjevar? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Herrefred, man kommer ikke i vernede bedrifter fordi man må ut i praksis. Det negative er at man gjerne enten får for lite ansvar, eller blir utnyttet ved å få all drittjobben fordi du ikke er en ordinær ansatt. Men det positive er jo at du har sjangsen til å prøve det du er nysgjerrig på, uten å risikere noe og på dine premisser hvis du er syk. Ser ikke hvorfor noe slikt skal telle negativt. Det viser bare at du ønsker deg ut igjen i arbeidslivet fremfor å være langtidssykemeldt hjemme. Anonym poster: e2c81ee365acef67408c8ed056c7da68 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Herrefred, man kommer ikke i vernede bedrifter fordi man må ut i praksis. Det negative er at man gjerne enten får for lite ansvar, eller blir utnyttet ved å få all drittjobben fordi du ikke er en ordinær ansatt. Men det positive er jo at du har sjangsen til å prøve det du er nysgjerrig på, uten å risikere noe og på dine premisser hvis du er syk. Ser ikke hvorfor noe slikt skal telle negativt. Det viser bare at du ønsker deg ut igjen i arbeidslivet fremfor å være langtidssykemeldt hjemme. Anonym poster: e2c81ee365acef67408c8ed056c7da68 Oftest blir folk sendt til bedrifter NAV samarbeider tett med, og der er ofte annen hver mann/kvinne fra NAV. NAV har også sine egne "bedrifter" rundt om kring i landet, ofte små produksjonsbedrifter, en del driver med utkjøring av frukt etc. Stort sett "idiot jobber" og ikke noe for utdannet folk med ambisjoner og livsgnist. Folk på disse "arbeidsplassene" kommer og går som de vil, dette fungerer egentlig mest som en plass for folk å gå til, for å møte andre mennesker, få et fellesskap. Nesten som et dagsenter. Kanskje ok for de som sliter med å komme seg opp om morgenen og har behov for å møte andre i lignende livssituasjon? Men tror egentlig dette tilbudet er mest myntet på de som er psykisk syke. Det er bedre å være sykemeldt og holde seg hjemme, enn å "bli sendt" til slike arbeidsplasser, hvis en har ambisjoner om å komme seg ut i det ordinære arbeidsliv senere. Anonym poster: e90eb1577af3f61ebc460d0eb485bae6 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er i praksisopplegg selv. De stedene jeg har vært på hittil har ikke hatt noe samarbeid med NAV, det har vært bedrifter jeg selv har foreslått. Ingen idiotjobber og jeg kommer og går ikke som jeg vil heller. Anonym poster: e2c81ee365acef67408c8ed056c7da68 4
Miss Lucky Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Da jeg jobbet innen finans hadde vi også en dame i praksis gjennom NAV.. vi hadde ikke kontoret fult av "tullinger" forde om. Jeg var med på planleggingen av ansettelsen, og ja, ideen var å få inn arbeidskraft til å gjøre kjedelig enkelt arbeid som firmaet slapp å betale så mye for. (mener å huske at nav betaler deler av lønningen) 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Jeg vet om noen som har deltatt på dette ja, og de har ikke blitt sendt til vernede bedrifter - de har fått oppgaver som har passet dem og deres kvalifikasjoner, samt hva de har klart å jobbe med. Om du ser for deg at du aldri kan gå tilbake i tilsvarende stilling med tilsvarende ansvar hadde jeg absolutt benyttet anledningen til å prøve meg på oppgaver som du føler har verdi for deg, men som samtidig har mindre tungt ansvar som du har hatt før. Nå er det jo ikke sikkert det var lederansvaret som gjorde deg sykemeldt, men ofte er det jo slik - spesielt når man ikke føler man kan gå tilbake igjen. Dette var iallefall motiverende og bedrende for de jeg kjenner som har gjort det, og de har kommet tilbake i fullt arbeid igjen(men da i en noe annen retning enn tidligere). Anonym poster: 196de7f82cf4f5e41bd1414001c08a24 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Ok, nå ble jeg både redd og forhåpningsfull. Hva slags jobb kan passe for meg tro? Jeg er intelligent, tenker raskt, er effektiv, jobber veldig bra hvis jeg har klare rammer rundt meg. Hvis jeg skal organisere meg eller legge opp dagen min selv derimot... Jeg kan mye. Mye om data og IT, snakker og skriver flytende engelsk, er en veldig analytisk person. Takler ikke så bra stress og mas, og bør ha mulighet til å jobbe for meg selv litt, da jeg blir sliten av mange folk over lang tid. Anonym poster: 0e705c1aa45733d792231d36c1aa803d 1
Gjest navnelapp Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Då får eg seie som ein godt vaksen venn av meg sa til meg då eg ei kort stund sto utan arbeid: Honey, you are extremely employable. Det er masse, masse du kan brukast til. Er utdanninga di innan it? Det er mange jobbar innan it som ikkje er stress og mas, så der burde det vere mykje å velge blant. Kva er hovudutdanninga di? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Takk for oppmuntringen Vel jeg har en generell it-utdanning, og har mest erfaring med ITIL. Men nå vet jeg ikke om jeg lenger vil jobbe med IT... Jeg har en høy inntekt i dag, og det vil bli hardt å gå mye ned i lønn. Jeg kan ikke søke noe jobber selv, tror jeg. Da jeg går sykemeldt og har litt problemer med helsa. Jeg er mye syk! Anonym poster: 0e705c1aa45733d792231d36c1aa803d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Hva slags syk er du? Det gir en pekepinn på hva som kan være aktuelt. Anonym poster: b62d7b7be8744b5ad483c1157383cf12
Gjest navnelapp Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Det å gå ned i lønn må du nok akseptere viss du skal ha ei stilling med mindre ansvar og mindre stress. Evne til å takle stress er det dei betalar for, dessverre. Men har du spesialisert kunnskap kan du definitivt vere interessant uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Tror nok det er lurt av deg å ikke lenger jobbe innen IT hvis det var det som gjorde deg syk. De fleste stillinger innen IT er veldig stressende på hvert sitt vis, og arbeidsdagene er veldig lange konstant eller over svært lang tid av gangen. Mye mer enn 8-16. Jeg ville tenkt litt rundt hva du kan bruke IT bakgrunnen til i andre sammenhenger. Økonomi, logistikk, rådgivning innenfor teknologi etc.? Valgmulighetene er der bare man graver litt og ser hva som er mulig. Folk med tyngre IT bakgrunn innen f. eks systemutvikling, tyngre driftsoppgaver e.l. kan være veldig ettertraktet fordi man har lært seg å ta inn ny kunnskap veldig raskt, ofte mye raskere enn de fleste andre. (Det måtte man jo, fordi kravene er såpass store i denne bransjen). Anonym poster: 5ce2704b34f0275303bafbea02c98b5b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Jeg skjønner ikke helt... Kan nav prøve ut andre arbeidsplasser så lenge man går sykemeldt da? Er det ikke først og fremt der man er ansatt som man skal tilrettelegge? Jeg var selv sykemeldt 1 år + 1 års permisjon og da jeg ønsket tilbake i jobb var arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for meg, selv i redusert stilling. Men dette var en IA bedrift så det er kanskje anerledes? Synes uansett det høres rart ut at nav prøver ut andre ting i sykemeldingsperioden, såfremt TS ikke har bedt om dette selv da. Anonym poster: ee4cf671796228a8765d23b999c47d0c
Gjest navnelapp Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Og for å ha sagt det: Å gjennomføre ei kartlegging av arbeidskapasitet og interesseområde hos NAV er slett ikkje dumt. Dei skal ha fagfolk som kan gi rettleiing i kva som kan vere rett jobb for deg, eller iallfall rett fagfelt/arbeidsområde. Ikkje minst kan dei hjelpe deg med å sjå muligheiter som du sjølv ikkje har sett. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #17 Skrevet 22. januar 2013 Og for å ha sagt det: Å gjennomføre ei kartlegging av arbeidskapasitet og interesseområde hos NAV er slett ikkje dumt. Dei skal ha fagfolk som kan gi rettleiing i kva som kan vere rett jobb for deg, eller iallfall rett fagfelt/arbeidsområde. Ikkje minst kan dei hjelpe deg med å sjå muligheiter som du sjølv ikkje har sett. Om de skal ha fagfolk kan så være, men min erfaring da jeg ble syk var at NAV var det siste stedet jeg ba om hjelp til slikt. Mine veiledere hadde overhode ingen peiling. Om det at de selv hadde under halve utdannelsen og arbeidserfaringen jeg selv hadde, eller om det var generell inkompetanse skal jeg ikke si noe om, en udugelige var de nå alle sammen :-( Anonym poster: ee4cf671796228a8765d23b999c47d0c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #18 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har vært sykemeldt i 9 mnd, og skal nå i et opplegg i NAV der jeg skal prøve meg i ulike jobber. Husker ikke hva det heter... Er det noen andre her som har vært igjennom en sånn prosess? Jeg har høy utdannelse, og mange år i en god stilling med lederansvar. Jeg prøver å se for meg hva jeg kommer til å ende opp med etter dette... Hva slags jobb har du i dag, du som har byttet jobb mha NAV? Anonym poster: 0e705c1aa45733d792231d36c1aa803d Du er kjempeheldig! Du får kompetente mennesker på laget for å se og finne muligheter. Skal se at du snart er ute i jobb igjen! lykke til! Anonym poster: 9153501b9e34d099376a9b94be42d306 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #19 Skrevet 22. januar 2013 Takk for engasjementet deres! Har en litt spesiell situasjon da leger ikke finner noe galt med meg. Blir syk hele tiden, går aldri mer enn 14 dager uten en eller annen sykdom. Forkjølelse, bronkitt, halsbetennelse, mykoplasma, bihulebetennelse, ørebetennelse... Er sliten og trøtt. Sliter med nakke, rygg og skuldre. Har hatt det sånn de siste årene, og følte meg plutselig utbrent av å alltid gjøre mer enn jeg orker. Sleit masse med stress, og søvnproblemer da jeg ble sykemeldt. Ble så stressa pga jobben av at jeg alltid ble syk... Anonym poster: 0e705c1aa45733d792231d36c1aa803d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #20 Skrevet 22. januar 2013 Jeg var i en lignende situasjon, men med muskelsmerter og migrene på toppen av det hele. Jeg ble med på NAvs "Raskere tilbake"-program, og det var suksess for meg! Jeg har normalt astma, men den har jeg nærmest trent av meg. Jeg har ikke vært forkjølt eller hatt bihulebetennelse i hele vinter, de pleide å avløse hverandre før. Programmet består av trening, yoga, mindfulness, samtalegrupper og ikke minst samtaler med en personlig coach. Kjempebra opplegg som jeg anbefaler på det varmeste. Men du bør kaste deg rundt, hvis du har tre måneder igjen av sykmeldingen din. Prøv å komme inn på dette programmet, det vil du ikke angre på. Anonym poster: edbcd1ebc287ef8eb7480524bf7dd9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå