Gå til innhold

Knebøy - Klarer ikke helt ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å ta knebøy nå, men har hatt en del problemer med knærne og derfor klarer jeg ikke gå helt ned på linje med gulvet. Har det noe å si? Jeg følger teknikken ellers, går bare ikke 100 % ned...

Vet at når jeg gjorde det første gangen og gjorde feil fikk jeg vondt i ryggen, nå blir jeg bare støl på de plassene man skal kjenne det.

Anonym poster: 8ef717598370d6d3155cd21d85701689

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går heller ikke helt ned i rett linje, men har veldig god effektfordiom.

Såpass god at andre begynte å kommentere positivt både rumpe og lår ;) Ikke fikk jeg vondt noen steder heller, og kunne trene jevnlig.

Jeg tar såpass langt ned at jeg kjenner det brenner godt på de rette stedene, men ikke så langt ned at jeg får vondt i rygg/knær.

Ellers tenker jeg på teknikken(jeg har frittstående vektstang hvor man kan regulere vekter, ikke manualer eller noe slikt) - stramme rundt kjernemuskulatur osv.

Sikkert ikke optimalt, men er det måten jeg iallefall får trent det.

Når jeg tar vanlig gående utfall med vekter derimot, da går jeg helt ned - uten at det gir samme belastning.

Prøv det om du vil ha variasjon :)

Anonym poster: a5afdf42ad25d2c54e4f740ec0212b4f

Skrevet

Ok, takk! Har tatt litt gående utfall med vekter også, klarer ikke heeelt ned der heller.. Men sånn er det når man har operert kneet to ganger =P

Skrevet

Du skal ikke få vondt i ryggen av knebøy, ei heller knærne, men det er riktig at du kan bli støl nevnte steder. Muskler som aktiveres under korrekt utført knebøy: Den store rumpemuskulatoren, forside lår, innside lår, siden av leggene, bakside lår, baksiden av leggene, ryggstrekkerne, magemusklene og den skrå bukmuskulaturen.

Ettersom du har problemer med knærne, er det riktig av deg å starte i det små, for å bygge opp omliggende muskulatur. Det kan tenkes at du kan ha utbytte av å variere knebøy med en ettbeins-variant, helst burde du fått for eksempel en fysioterapeut til å vite deg riktig form og utførelse.

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke få vondt i ryggen av knebøy, ei heller knærne, men det er riktig at du kan bli støl nevnte steder. Muskler som aktiveres under korrekt utført knebøy: Den store rumpemuskulatoren, forside lår, innside lår, siden av leggene, bakside lår, baksiden av leggene, ryggstrekkerne, magemusklene og den skrå bukmuskulaturen.

Ettersom du har problemer med knærne, er det riktig av deg å starte i det små, for å bygge opp omliggende muskulatur. Det kan tenkes at du kan ha utbytte av å variere knebøy med en ettbeins-variant, helst burde du fått for eksempel en fysioterapeut til å vite deg riktig form og utførelse.

Nei, vet jeg ikke skal få vondt i ryggen =) Men første gangen jeg prøvde gjorde jeg det med en sånn maskin hvor stanga sitter fast - Ble jo helt feil! Så får ikke vondt i ryggen nå lenger.

I forhold til det jeg har sett på nettet og sett andre gjøre og ser meg gjøre i speilet gjør jeg øvelsen korrekt (Må bare få meg flate sko, hvis jeg ikke konsentrer veldig tipper jeg litt fremover pga. dempinga). Jeg kjenner det der jeg skal kjenne det, eneste er at jeg ikke klarer å komme på linje med gulvet.

Har starta i det små, tar ikke mer enn 15 kg. + stang og skal holde meg der en liten stund. Begynte med bare stanga for å kikke nøye på teknikken og nå skal jeg holde meg der jeg er til jeg klarer å gå lenger ned =)

Skrevet

For all det, tren heller uten sko enn med sko med demping!!! Ujevnt underlag og knebøy hører ikke sammen.

Det er bra, for det er ikke alle som klarer å skille mellom forskjellige smerter! Fri bevegelse lønner seg, spesielt når man har knær som trenger litt ekstra frihet, og du har nok helt rett i at en slik maskin ikke gjør noen ting godt, der du er nå. :)

Å komme dypere ned i knebøyen kan du ha som et langsiktig mål, det er bra du er i gang! Kvalitet fremfor kvalitet, det viktigste i starten er korrekt teknikk, så får du heller ta på mer vekter når du kjenner leddene samarbeider.

• Liker 1
Skrevet

For all det, tren heller uten sko enn med sko med demping!!! Ujevnt underlag og knebøy hører ikke sammen.

Det er bra, for det er ikke alle som klarer å skille mellom forskjellige smerter! Fri bevegelse lønner seg, spesielt når man har knær som trenger litt ekstra frihet, og du har nok helt rett i at en slik maskin ikke gjør noen ting godt, der du er nå.

Å komme dypere ned i knebøyen kan du ha som et langsiktig mål, det er bra du er i gang! Kvalitet fremfor kvalitet, det viktigste i starten er korrekt teknikk, så får du heller ta på mer vekter når du kjenner leddene samarbeider.

Skal kjøpe meg sko uten demping =) Men jeg takler ikke å trene uten sko, så må nok bare vente! Ekkelt med de som går barfot på treningsstudio spør du meg...

Skrevet

Har du noen tips til hva slags sko man kan bruke?

Skrevet

Det beste alternativet som ikke koster spesielt mye blir vanlige Converse-sko, eller kanskje helst en billig kopi av Converse-sko.

Skrevet (endret)

Skal kjøpe meg sko uten demping =) Men jeg takler ikke å trene uten sko, så må nok bare vente! Ekkelt med de som går barfot på treningsstudio spør du meg...

Det kan være akkurat det samme, bare de er flate. Faktisk er det bedre å droppe styrketreningen på beina, enn å trene med sko. Da burde du heller bruke skoene dine som har demping til å gå deg turer i ulendt terreng i mellomtiden.

PS. Ja, det er uhygienisk dersom man ikke gjør rent etter seg, men dersom man har håndkle, vann og antibac og gjør rent etter seg, er det greit - med mindre reglene på treningsstudioet sier noe annet.

Endret av rockarollawoman
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...