cmx2k Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 (endret) Har en fin kattepus som er vel 6år gammel nå. Han har til tider en oppførsel jeg overhode ikke forstår så mye av.. Først kan han stå utfor døra eller vinduet til stua og mjaue og vil inn eller noe, når jeg åpner til han, sitter han bare og ser på døra eller vinduet, for så kan han bare snu og gå seg en tur vekk i nabolaget.. Han kan også komme inn med en gang, noen ganger kan han legge seg i sofahjørnet og sove eller bare slappe av og være helt 'normal' katt.. Noen ganger kommer han inn, for så og gå rundt og mjaue, står og skraper mot døra eller hopper i vinduet, men når jeg åpner, vil han ikke ut allikavel.. Han er jo generellt veldig kosen av seg, vil gjerne komme og sitte på fanget mitt eller ligge på magen min, men av og til så står han og 'tripper' litt med forlabbene før han legger seg ned, hva kommer dette av? Nå i dag har han bare gått rundt og mjauet og vært overalt, bak sofaene, oppå sofaen, bak tv'en, ligget og sovet litt på gulvet og på sofaen, skrapa på døra, gikk ut så ville han inn etter 30sek igjen osv.. Hvorfor er han slik egentlig? Endret 21. januar 2013 av cmx2k
Gjest Spiderpig Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Jeg regner med han kjeder seg og vil ut, men det er så kaldt ute at han ikke vil ut likevel. Min er utrolig rastløs om dagen, flyr ut og inn som en jo-jo men er ikke lenge ute pga kulden. Hyler for full hals foran døren, men vil ikke ut når han kjenner kulden. Du får leke litt med han og aktivisere han litt. Mange katter kjeder seg og blir rastløse om vinteren.
Gjest Bartenina Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Blir gal av min katt også, han er sjelden ute nå på vinteren og går oss på nervene!! Drar seg langs sofaen (da sier mor at NÅ SKAL DU UUUUT!!!), hopper opp foran tv'en, river i persienner, mjauer og bærer seg og av og til tar han sats og hiver seg rundt føttene mine hvis jeg ikke gir etter mat-maset hans. Hiv dem ut, de har ikke vondt av det med mindre det er -20 grader ute
Zzyzx Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Han høres ut som en helt vanlig katt. Tråkkingen er en kosegreie, det henger igjen fra da de var små og diet. 1
Aurora M. Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Jeg synes det kommer litt an på hvordan han har vært tidligere, og om han vanligvis mjauer mye når han kjeder seg o.s.v. Er dette noe nytt som har kommet til (for hvis det er du som har hatt han i 6 år så vet du jo hva som er normalen)? Hvordan er det med tissingen? Har han kasse inne så du kan følge med? Han er i en alder, hvis han er kastrert hanne, at slike plager gjerne melder sin ankomst hvis de kommer. Det er også lov å stole litt på magefølelsen sin når man har en pus som man kjenner godt. Det er jo forskjell på plage/smerte-mjauing og kjede-meg-mjauing, og om vi ikke har kunnskapen i hodet, så vet vi det som oftest 'instinktivt' likevel. Hvis oppførselen hans bekymrer deg, og du prøver å leke med han (jaktlek så han får ut energi) uten at det roer han, så synes jeg godt du kan ta en tur til veterinæren. Bedre med enn gang for mye enn en gang for lite! Lykke til!
cmx2k Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2013 For og si det slik så er det faktisk min nabo sin katt, men han er faktisk her for det aller meste siden naboen er enten borte, eller lar han være ute hele tiden, uansett om det er -25 grader eller hva.. Så jeg har vel kjent denne katten i litt over 1år nå, han har vært ganske masete største delen av tiden. Men han virker og trives veldig godt her, han liker veldig godt og kunne få hoppe opp på fanget mitt når jeg sitter med pcen eller og ser på tv. I går ville han ut og inn nesten hele tiden, inne 10min, ut 10min, inne 10min osv.. Han sier godt i fra når han må ut og gjøre fra seg foreksempel, så sånnsett er han veldig grei. I dag har han gått rundt i huset og mjauet sånn smått og sittet i vinduene under sofabordet, hoppa rundt om kring og mellom sofaene osv.. Jeg tror ikke han har vondt noen plass, har prøvd og klappe og stryke rundt på han men ingenting har gitt noe utslag noen plasser. Han liker veldig godt og ligge å sove/småsove i alle forsjellige stillinger, på rygg, på siden osv.. Han små mjauer eller noe slikt når han småsover/sove og dersom jeg røyser meg opp eller kommer inn i stua osv..
Aurora M. Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Hmm... Ikke godt å si hva som rir han. Vet du om han er kastrert da? Er det du som mater han og da, eller hvordan får han mat? Jeg tenker vel at eierforholdet til denne katten burde vært avklart en gang for alle, slik at det er èn som har ansvar for mat og stell og ser til at han kommer til veterinæren når det trengs. Når han er såpass urolig som du beskriver, så pleier det å være en grunn for det. Det kan jo også rett og slett være at han føler seg rotløs og i tvil om hva som er hjemmet hans og derved territoriet som den skal vokte og passe på. Når han er hos deg føler han at han burde være hos naboen og passe på der, og når han er 'hjemme' så kanskje føler han det samme der. Ikke godt å si. Men du burde virkelig ha tatt en prat med naboen om dette! Føler du at du har lyst til å ta over katten for alvor da?
cmx2k Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2013 Tar denne opp igjen.. Har prøvd og leke med han men han er ikke særlig intressert i det akkurat, tror ikke han er helt typen til det.. I det siste har han blitt helt sinnsykt med dette og gå ut og inn.. Han kommer fremfor vinduet eller døra, mjauer for full hals, springer inn når jeg åpner, og kan være inne 1-2min så skal mjauer han for full hals og skal ut igjen.. Ute igjen noen minutter så skal han inn igjen, og slik har han holdt på i hele dag, helt siden i morrest.. Slipper jeg han ikke ut som mjauer han noe helt sinnsykt og skraper på døra og blir helt fra seg..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Kanskje han er en pratsom pus og har en kattevenn som venter. Slik er faktisk min pus. Raskt inn for å sjekke at alt er som det skal, hiver i seg en matbit også ut igjen. Ofte jeg ser den hoppe bortover med naboen sin katt mens de leker. Anonym poster: d0f21fe5153f1e78c4a5c42ef38f5d1b
cmx2k Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2013 Vet ikke om han er så pratsom av seg, finnes da nok av katter i nabolaget.. Annen ting jeg har lagt merke til er at, dersom jeg går ut og røyker så vil han ut etter kort tid, han vil ikke være inne alene, med mindre han ligger og sover. Har han derimot vært inne en time eller noe slikt, så kan jeg gå ut og røyke, stikke på butikken eller være borte litt, uten at han bryr seg..
Gjest Lille-pus Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Spør du meg så vil jeg si han driver å tar ditt hus/din leilighet i besittelse som sitt hus/sin leilighet. Han driver på og flytter inn hos deg, med hele seg.
cmx2k Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. januar 2013 Hva mener du med det egentlig? I dag har han vært helt sinnsyk, stå å mjaue med ytterdøra og skrape på døra, slipper han ut, så springer han rett rundt hjørnet og mjauer og vil inn stue vinduet, eller motsatt, gang på gang på gang.. Nå har han fått være ute en stund, så han har vel roa seg ned littegranne nå håper jeg..
Aurora M. Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Hva mener du med det egentlig? I dag har han vært helt sinnsyk, stå å mjaue med ytterdøra og skrape på døra, slipper han ut, så springer han rett rundt hjørnet og mjauer og vil inn stue vinduet, eller motsatt, gang på gang på gang.. Nå har han fått være ute en stund, så han har vel roa seg ned littegranne nå håper jeg.. Leste du det siste svaret mitt? Har du noen kommentar til det? Jeg mener, det er tross alt ikke din katt. Bør dere ikke avklare dette eierforholdet? Endret 30. januar 2013 av Aurora M.
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Du beskriver en katt som har flyttet inn, og nå betrakter din bolig som sitt hjem. Og på toppen av det hele så er vi aldeles øyeblikkelig i den perioden på året hvor den årlige 'oppgang av områder' starter, med myye ut-/inn-/utigjen springing. Den er et februar-fenomen. - pluss at det er løpetid-periode rett rundt hjørnet. Myyye for en katt å drive med ute nå fremover ! Jiiiha ! Endret 30. januar 2013 av Lille-pus 2
cmx2k Skrevet 31. januar 2013 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2013 Jasså.. Er det normalt at katter kan spise omtrent ubegrenset uten og bli mette? Denne katten kan spise helt i det uendelige tror jeg, jeg begrenser det jo selvfølgelig, men uansett hvor mye mat han får, så mjauer han etter mere.. 1
Dyregod Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Katten min går også veldig mye ut og inn hele dagen. Hun går inn for å varme seg også går hun ut igjen. Når det er kaldt og mye snø vil hun ikke ut og da går hun rundt og maser og skal dytte ned alt mulig. Hun kjeder seg rett og slett. Men hun er bare et år da. Som andre har sagt her så bør denne katten få en eier som kan ta vare på den hele tiden så han er sikker på hvor han hører hjemme. Endret 31. januar 2013 av Dyregod 1
Dyregod Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Jasså.. Er det normalt at katter kan spise omtrent ubegrenset uten og bli mette? Denne katten kan spise helt i det uendelige tror jeg, jeg begrenser det jo selvfølgelig, men uansett hvor mye mat han får, så mjauer han etter mere.. Katter skal ha tilgang til mat hele tiden, ikke begrense det slik som hunder. Kun dersom det er en katt som er for tykk.
cmx2k Skrevet 31. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2013 Hvor mye våtfor er det normalt at katten får hver dag da? Dersom katten har tilgang til mat hele tiden så spiser han jo omtrent ubegrenset, spiser vanvittig mye i allefall.. Han er verken tykk eller slank, han er sånn midt i mellom
Dyregod Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Hvor mye våtfor er det normalt at katten får hver dag da? Dersom katten har tilgang til mat hele tiden så spiser han jo omtrent ubegrenset, spiser vanvittig mye i allefall.. Han er verken tykk eller slank, han er sånn midt i mellom Våtfor er bare til kos, den skal ikke ha det hver dag. Jeg gir katten min våtfor 2-3 ganger i uken og tørrfôr så mye hun vil ha. Det er det som er riktig. Og friskt vann tilgjengelig hele tiden så klart
Dolce Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Det med å være ute i et par minutter, for så å forlange å komme inn, og deretter ut igjen (osv.), kjenner jeg godt. Noen ganger tror jeg pusene våre vil inn for å sjekke at alt er ok i "heimen" og at vi er der. For så å mjaue bestemt for å gå ut igjen 2 minutter etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå