Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3 mnd. Hun klarer kun å rulle fra rygg og over til mage og har gjort det masse siden hun var 2 mnd. Men hun klarer ikke å rulle tilbake til ryggen igjen. Har lest flere steder at man som regel begynner med å rulle fra mage til rygg, men her er det altså omvendt. Har dere noen tips til øvelser jeg kan gjøre for å få henne til å rulle andre veien?

Anonym poster: 0cbb093c682ee1d3fcba7792798ea7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan få henne til å rulle rundt?

Anonym poster: 42494f649c4f271162bc6fc50cee2523

• Liker 3
Skrevet

Det vanlige er at de ruller fra rygg til mage først. Å rulle fra mage til rygg er som oftest en tilfeldig handling fra de er ganske små. Og det er mange som ikke gjør det bevisst før de er 6 mnd eller eldre.

Jenta di er tidlig ute med rulling, så dette hadde jeg ikke stresset med.

Anonym poster: 1b0919fca734ec3ac3ae97efa5207f18

• Liker 1
Skrevet

Hvordan få henne til å rulle rundt?

Anonym poster: 42494f649c4f271162bc6fc50cee2523

:fnise:

Det vanlige er at de ruller fra rygg til mage først. Å rulle fra mage til rygg er som oftest en tilfeldig handling fra de er ganske små. Og det er mange som ikke gjør det bevisst før de er 6 mnd eller eldre.

Jenta di er tidlig ute med rulling, så dette hadde jeg ikke stresset med.

Anonym poster: 1b0919fca734ec3ac3ae97efa5207f18

Oki, takk! Da lar jeg det ligge så lenge :)

Anonym poster: 0cbb093c682ee1d3fcba7792798ea7c0

Skrevet

Jenta mi begynte også å rulle fra ryggen til magen. Da var hun 3 mnd.. Etter en stund så rullet hun fra magen til ryggen. Nå er hun snart 6 mnd og ruller rundt hele stua:)

Du må bare gi henne tid så kommer det etterhvert :)

Skrevet

Min er straks ni måneder, og ruller fortsatt bare fra rygg til mage, så ikke stress! :)

Skrevet

Min er seks mnd og ruller bare fra rygg til mage.

Man skal ikke på eget initiativ "trene" babyer opp. De skal finne ut av ting og ville ting av seg selv. Og dersom man er i tvil om babyen ligger etter med noe, snakker man med helsestasjonen og blir evt. henvist til fysioterapeut derfra.

Anonym poster: 2e1ecdb4a229c285251f566c03a48ce0

• Liker 1
Skrevet

Veldig tidlig rulling kommer også gjerne av stivhet og/eller låsninger i nakke, rygg eller bekken. Så det at babyen ruller veldig tidlig er ikke nødvendigvis særlig positivt.

Min lille gutt rullet fra rygg til mage da han var tre uker, tok han med til manuellterapeuten jeg. Vips, blidere unge som ikke har vondt og som ikke ruller.

Skrevet

Jeg må si jeg aldri har stresset med sånne ting. Har en venninne som stadig drev og trente med babyen sin, både på motoriske ting og diverse triks. Jeg aner ikke hvilken betydning det har hatt, men jeg har tenkt at jeg ikke gidder å styre med sånt. Fysioterapeuter sier jo at man kan la barnet strekke seg etter ting, og således hjelpe dem til å ville prøve å rulle, evt. hjelpe dem litt med å legge det ene beinet over det andre for å hjelpe dem i gang med å rulle fra rygg til mage. Jeg gjorde det litt, men brukte ikke mye tid på det.

Sønnen min var ikke spesielt tidlig ute med diverse sånne type motoriske greier, og jeg syns det var helt greit. Lenge visste jeg at han kunne rulle seg begge veier, men han gjorde det ikke så mye fordi han ikke kom noen vei og nesten ble mer irritert av det fordi han egentlig helst ville sitte. Han har heller aldri krabbet noe særlig (han er 1 år nå). Jeg ser at han gjør det i blant, men han syns nok det er mer effektivt å hoppe framover på rumpa. Skal på ett-årskontroll snart, og får sikkert kjeft, men ser ikke hva jeg skulle gjort annerledes her eller hva som er det store problemet. Det man bør være obs på er jo hvis barnet er mye seinere enn hva som er normalt, og gjerne hvis det er flere ting, noe som kan tyde på at barnet har et underliggende problem.

Skrevet (endret)

Veldig tidlig rulling kommer også gjerne av stivhet og/eller låsninger i nakke, rygg eller bekken. Så det at babyen ruller veldig tidlig er ikke nødvendigvis særlig positivt.

Min lille gutt rullet fra rygg til mage da han var tre uker, tok han med til manuellterapeuten jeg. Vips, blidere unge som ikke har vondt og som ikke ruller.

Det var nytt for meg. Sønnen min rullet ganske mye da han bare var noen uker gammel (noe han sluttet med, før han begynte igjen flere måneder senere), og han viste seg senere å ha nakktrøbbel. Har ikke hørt eller tenkt på at det var noen sammenheng, men det er jo ikke ulogisk at det kan være det.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Jeg hadde samme innstilling som deg Vera Vinge, at ungene gjør det de skal når de er klare for det. Da jenta mi var baby var hun ikke særlig tidlig ute med rulling, sitting, kryping eller krabbing og jeg trente henne aldri på det heller. Men jammen gikk hun veldig tidlig alikevel, gikk fint flere kvartaler avgårde med trillevogna si da hun var 8,5 mnd.

Skrevet

Her rulles det ikke noe særlig, gutten er snart 9 mnd. Han er rett og slett ikke så interessert i det. Vi er ikke bekymret. Storesøster var heller ingen motorisk racer i den alderen.

Anonym poster: 62349768f738996f48d00f4ca80fa52b

Skrevet

Skjønner ikke poenget med å trene babyen så lenge den ikke er veldig sent ute motorisk. Om den er det ville jeg tatt han/henne med til fysio på helsestasjonen og fått tips til øvelser. Synes ikke man skal begynne å styre og herje med en baby om man ikke har peiling.

Skrevet

Jeg tenker at en ting er å "leke" med barnet på gulvet og oppfordre til å se på leker osv, noe annet er direkte motorisk trening av barnet i så ung alder - jeg ser ikke poenget ved det. Barn er ulike, de utvikler seg i ulikt tempo - og det er helt normalt.

Vår første begynte å rulle fra rygg til mage i 2,5 måneders alder - var svært aktiv som liten og ivrig etter å klare ting. Var heller ikke noe "ligge på fanget barn", altså ble det mye leketid på gulvet og ting som å rulle/krabbe/stå/sitte osv kom naturlig ganske tidlig. Men har aldri tenkt at dette er "bra", det er jo bare sånn det er - de er ulike. Til gjengjeld har vår vært supertreig med å bli god på å spise fint aleine f.eks, tok lang tid før han holdt flaske selv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...