AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Er det bare etter KS / narkose å legge babyen til en pupp, så suger den? Melken bare kommer? Hadde ikke melk fra bryst under graviditeten... Anonym poster: deb8fbc1542bd9024d0cc1d81bff29ec
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Ja. Anonym poster: d85abafddfe871014d5e9adf34953ecb
Gjest Dorey Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Det var sånn hos meg i allefall. Jeg hadde mye melk under svangerskapet også, men dette skal ikke ha noe å si. Fikk gutten til brystet på post-op etter en times tid, og han bare koblet seg på helt perfekt. Ammingen har gått som en drøm.
Tordensky Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Jeg fikk gutten lagt til da jeg kom til barsel etter tre timer. Han sugde seg på med en gang og melken kom. Hadde lekket litt i svangerskapet, men ikke mye. Det har ikke noe å si for produksjonen etterpå uansett.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Jeg fikk barnet opp i sengen for å prøve å amme ca 6 timer etter snittet. Han sugde litt, men siden det ikke kom noe så ga han opp. Vi holdt på sånn i 3-4 dager uten at det kom noe, han ga rett og slett opp, fortere for hver gang han ble lagt til. Melken kom ikke før etter 4-5 dagen, men det var så lite og babyen klarte ikke å suge til melken kom ut, så det ble pumping og flaske. Etter 3 uker så var det ikke mer melk igjen hos meg, så da ble det mme. Jeg hadde ikke en dråpe melk under svangerskapet. Anonym poster: 07a784783a5e8ccfe51fa3f218fcb7ab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Jeg fikk barnet opp i sengen for å prøve å amme ca 6 timer etter snittet. Han sugde litt, men siden det ikke kom noe så ga han opp. Vi holdt på sånn i 3-4 dager uten at det kom noe, han ga rett og slett opp, fortere for hver gang han ble lagt til. Melken kom ikke før etter 4-5 dagen, men det var så lite og babyen klarte ikke å suge til melken kom ut, så det ble pumping og flaske. Etter 3 uker så var det ikke mer melk igjen hos meg, så da ble det mme. Jeg hadde ikke en dråpe melk under svangerskapet. Anonym poster: 07a784783a5e8ccfe51fa3f218fcb7ab Takk for erfaring! Har hørt at alle skal ha. Så hva er forklaringen på at noen ikke har? Anonym poster: deb8fbc1542bd9024d0cc1d81bff29ec
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Så hva er forklaringen på at noen ikke har? Anonym poster: deb8fbc1542bd9024d0cc1d81bff29ec I svært sjeldne tilfeller er det snakk om manglende brystvev, disse vil aldri få til ammingen. For de aller fleste er det snakk om for dårlig stimulans av brystene. For KS-mammaer er det en kombinasjon av at det gjerne tar litt tid før barnet får komme til brystet og generell laber form, slik at barnet ikke får ligget NOK ved brystet. Den første timen etter fødsel er den tiden hvor baby er mest våken og innstilt på å die. Dette, kombinert med en cocktail av hormoner som utløses, gir melkeproduksjonen en real pangstart. Mange KS-mammaer får ikke utnyttet dette, og derfor må de jobbe ekstra for å kompensere. Noe som igjen ikke alltid er like enkelt mtp formen. Anonym poster: 1d0afd4d816009fe0e4d4914e469a1b7 2
SmallTalk Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Takk for erfaring! Har hørt at alle skal ha. Så hva er forklaringen på at noen ikke har? Anonym poster: deb8fbc1542bd9024d0cc1d81bff29ec Forklaringen er at noen kort og greit ikke er melkekuer som produserer nok melk. Melken kommer gjerne ikke før på dag 3, men man har ofte litt råmelk helt i starten som visst nok skal inneholde massevis av antistoffer.
*Joyce* Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Første min (KS) fikk jeg opp på brystet umiddelbart etter snittet, og hun ble lagt til puppen en drøy time etter, men det tok lang tid før melken kom - en uke - og hun gikk mye ned i vekt før den tid. Prosessen ble nok ytterligere forsinket av at jeg hadde veldig lav blodprosent og lavt jernlager etter fødsel og måtte ha blodoverføring - det påvirker visst også produksjonen. Men da melken først kom, kom det mer enn nok, og det gikk veldig fint, hun ble mer eller mindre fullammet til hun var 8-9 mnd, og ble ammet til hun var 16 mnd, da sluttet hun av seg selv. Jeg var veldig innstilt på å amme, og regnet med at jeg ville ha nok melk, noe jeg også hadde da produksjonen kom i gang. Råmelken var jo der, forresten, men det var ikke nok i så lang tid. Hun fikk erstatning på sykehuset + bittelitt da vi kom hjem (melken kom dagen etter hjemreise). Med andremann, som er født vaginalt, kom melken langt raskere, på dag 2-3. Jeg hadde litt lav blodprosent da også, men likevel mye høyere enn det jeg hadde etter første fødsel. Samtidig var jeg jo annengangs, mulig det også spiller inn? Hun er 8,5 mnd nå, og har akkurat begynt å spise litt mer enn smaksprøver, så i praksis fullammet til ca 8 mnd, hun også. Jeg har lekket litt, men ikke voldsomt, i begge graviditetene.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 La babyen til puppen raskt etter ks, men det tok 4 dager før melken kom. Da kom det masse melk, og jeg ammet til han var 1 år. Anonym poster: 5fe9d200ca47d5b2de87dc259eb8b2a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #11 Skrevet 21. januar 2013 Forklaringen er at noen kort og greit ikke er melkekuer som produserer nok melk. Melken kommer gjerne ikke før på dag 3, men man har ofte litt råmelk helt i starten som visst nok skal inneholde massevis av antistoffer. Melkekuer? Hvorfor så negativ betegnelse? Hva med "det er ikke alle som er så heldige å ha en kropp som produserer masse melk"? I de aller fleste tilfeller, selv ved KS, er problemet manglende stimulering av brystet som står bak lite melkeproduksjon. Man må amme min 2 timer til sammen i døgnet for å få god produksjon og om barnet ikke har tolmodighet til dette (noe ikke alltid et sultent barn har om man har lite melk). I de aller fleste tilfellet kan man få opp produksjonen ved å amme ofte, om barnet godtar dette. Mange her inne vil motsi dette, basert på egne erfaringer, men de tilhører likevel mindretallet av dem som ikke fikk opp melka. Hilsen ei som mista melka, pga at barnet ikke tok brystet, men som også fikk den tilbake igjen. Anonym poster: 43e5d7c17d33f1c7da773ca395cff40b 4
SmallTalk Skrevet 21. januar 2013 #12 Skrevet 21. januar 2013 Melkekuer? Hvorfor så negativ betegnelse? Hva med "det er ikke alle som er så heldige å ha en kropp som produserer masse melk"? Anonym poster: 43e5d7c17d33f1c7da773ca395cff40b Fordi man i realiteten er en melkeku når man ammer. Eller melkedame, da, hvis du mener det er bedre.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #13 Skrevet 21. januar 2013 Jeg hadde ingen melk i svangerskapet, og første gang babyen prøvde å suge etter snittet, kom det ingenting. Men han var fremdeles interessert i puppen, og prøvde flere ganger. Etterhvert kom det noe ut. Heldigvis stresset ikke jordmødrene på barsel med det, for jeg var kjempebekymret på forhånd. Men det ordnet seg, altså, selv om jeg ikke hadde hatt en dråpe melk på forhånd. Anonym poster: d4d3b6b95e121703e409497a2b137b6b
Mohair Skrevet 21. januar 2013 #14 Skrevet 21. januar 2013 Jeg er hverken melkedame eller melkeku når jeg ammer og melka er ikke noe jeg er, men noe jeg har. 5
Stinelin Skrevet 21. januar 2013 #15 Skrevet 21. januar 2013 Under KS blir det ikke produsert oksytocin som ved en fødsel, og det vil derfor ofte ta lengre tid før melka kommer, i snitt 3 dager sa de på St.Olavs. Det stemte hos meg, tredje dagen hadde jeg en forferdelig brystspreng når melka kom. (Oksytocin er hormonet som både starter fødselen og gir melkeproduksjon, også kjent som "lykkehormonet". De fleste har råmelk som barnet får tak i ganske fort etter forløsningen, uavhengig av melk i brystene i svangerskapet. Melkekuer? Hvorfor så negativ betegnelse? Hva med "det er ikke alle som er så heldige å ha en kropp som produserer masse melk"? I mitt hode er ei melkeku et veldig fint og nyttig vesen, så ja takk! Men så er jeg veldig glad i de vi har i fjøset også. Men jeg forstår at andre reagerer på betegnelsen altså. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Fordi man i realiteten er en melkeku når man ammer. Eller melkedame, da, hvis du mener det er bedre. Nei, i realiteten så er man en mamma, som gir barnet sitt mat. Jeg er like lite ei ku, som som bikkja mi er det. Snakk om å være negativ.. Anonym poster: eac7b32bf822fcf032343e893300ea0f 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #17 Skrevet 21. januar 2013 Jeg slet veldig med å amme etter et keisersnitt. Hadde det ikke vært fordi at amming med nr. 1 gikk fint så hadde jeg gitt opp. Barnet sugde dårlig og jeg måtte hele tiden ha hjelp fra personalet på barsel. Hjalp heller ikke på at jeg fikk sure kommentarer fra de at ringte jeg nå igjen for hjelp. Det gikk seg til etter en drøy uke og ammingen gikk fint videre. Anonym poster: ef563c1e3e8cf473e145127aa12be0c3
idyll88 Skrevet 7. mai 2013 #18 Skrevet 7. mai 2013 har slitt med å amme etter KS. mini vil ikke suge(har ikke energi til å suge) og bare sovner. siste dagene har jeg hatt vanvittig vondt i det ene brystet. det er vondt å pompe, men enda vondere når han suger. når jeg pomper kommer det kun ut en plass mellom 20 og 40 ml. i det andre kommer det ca 100. kan det være brystbetennelse eller?? hva bør jeg evt gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #19 Skrevet 7. mai 2013 har slitt med å amme etter KS. mini vil ikke suge(har ikke energi til å suge) og bare sovner. siste dagene har jeg hatt vanvittig vondt i det ene brystet. det er vondt å pompe, men enda vondere når han suger. når jeg pomper kommer det kun ut en plass mellom 20 og 40 ml. i det andre kommer det ca 100. kan det være brystbetennelse eller?? hva bør jeg evt gjøre med det? Har du pumpet ut mer melk på det vonde brystet før? I såfall kan det være tette melkeganger, du kan lese om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/2/tette-melkeganger Det som hjalp meg godt når jeg hadde litt tette melkeganger var å massere der det var ømt og hardt mens jeg ammet eller pumpet. "Dyttet" liksom melken litt nedover mot brystknoppen, ikke hardt men fast. Det var greit å gjøre det mens jeg sto i en varm dusj også, men da mister man jo litt melk, så greit å gjøre det når det er en stund til man skal amme igjen. Og man må sørge for at brystet blir skikkelig tømt. Om det fortsatt er hardt eller klumpete, så er det mer melk igjen. Dette KAN gå over til brystbetennelse. Anonym poster: eac7b32bf822fcf032343e893300ea0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå