Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har vært på tur med jobben i helga, på dsnskebåten. Kom hjem i dag, glad og fornøyd. Han hadde kjøpt med godis til meg og alkohol til seg selv. Selv om vi ble enige om å ikke bruke penger nå pga at vi snart skal gifte oss. Jeg hade lånt film og lagd god middag til han kom hjem. Hadde gleda meg til vi skulle kose oss i kveld, siden han hadde vært borte hele helga. Etter middagen gikk jeg en lang tur med hunden, borte ca 40 min. Når jeg kommer inn døra har samboeren sprit og øl utover hele bordet. Tømte i seg :( Jeg ble selvsagt skuffa. Nå har han tross alt vært fulø hele helga ( dette sa han sjøl)

Blir så irritert. Han sitter oppe full, NÅ. Han skal jo jobn i morgen.

Han drilker vel ofte og mye for tiden :( Hva skal jeg gjøre?

Hvor mye og hvor ofte kan samboerne deres drikke uten st dere reagerer?

Anonym poster: bd397c9041dfa4282c4d93e3187bb541

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren din er alkoholiker, og trenger hjelp.

Anonym poster: d1c4a8c983a40d701e054db136e2e963

• Liker 4
Skrevet

Regner med at du kom med en reaksjon da du kom inn døra i stad?

Det er ikke normalt å begynne å drikke etter en helg med fyll. Spesielt ikke når han drikker alene og skal på jobb i morgen.

Går ikke dette ut over arbeidet hans? Ta en alvorsprat med han.. Dette kan utvikle seg til et enda større problem. Nå vet jeg ingenting mer om dere som par, men det er jo en uheldig situasjon om dere planlegger barn for eksempel.

• Liker 4
Gjest Darthoven
Skrevet

Vi tar oss et glass vin til middagen 1-2 ganger i uka, også drikker vi oss brisne + på fest i gjennomsnitt 6-12 ganger i året. Det vil jeg tippe er et sted midt på normalen. Det er ikke normalt å drikke seg drita på sprit hjemme når man skal på jobb dagen etterpå.

Gjest LineaAlba
Skrevet

Høres ut som han ikke greier å avslutte helgens alkoholfråtsing. Han kommer seg vel neppe på jobb i morgen. Det høres ikke sunt og normalt ut, det han driver med. Du burde kanskje ringe til en rus-telefon og høre hva slags råd de har å komme med. Det er ikke så lett å konfrontere andres rusvaner, da det er et veldig personlig og sårt tema for mange, så det er sikkert lurt å høre med noen eksperter om hvordan man skal gå frem.

• Liker 2
Skrevet

Å konkludere med at han er alkoholiker ut fra opplysningene i innlegget er litt i overkant, men han har opplagt et dårlig forhold til alkohol. Dette kan medføre at han får et alkoholproblem.

Det er ikke akseptabelt at noen sitter hjemme og drikker seg full alene . Hva er vitsen?

Vi drikker vin til middag i alle fall hver fredag og lørdag, men noen ganger ofterer også.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel litt for lite grunnlag å karakterisere han som alkoholiker på grunn av et enkelttilfelle.

Hvor ofte drikke han alene eller før han skal på jobb? Hvor ofte fester og drikker han i det hele tatt? Drikker han i så fall mye?

Det er jo først når man gjør disse tingene ofte at det er et problem. Gjør man det sjelden har man jo ikke et alkoholproblem, men kanskje et litt uheldig forhold til drikking og å skulle på jobb dagen etter. Har hvertfall aldri skjønt lysten til å fortsette "festen" etter man kommer hjem fra heisatur over flere dager. De ekstremt sjeldne gangene jeg fester over flere dager i strekk så har hvertfall ikke jeg lyst på mer når jeg kommer hjem, da vil jeg bare slappe av.

Skrevet

Å konkludere med at han er alkoholiker ut fra opplysningene i innlegget er litt i overkant, men han har opplagt et dårlig forhold til alkohol. Dette kan medføre at han får et alkoholproblem.

Det er ikke akseptabelt at noen sitter hjemme og drikker seg full alene . Hva er vitsen?

Vi drikker vin til middag i alle fall hver fredag og lørdag, men noen ganger ofterer også.

Herregud, folk er rare.

Jeg drikker stort sett alltid alene - skal jeg ikke ha lov til det av deg?

Anonym poster: 5ece47919f8e4e3ecf108a231271e9b2

• Liker 5
Skrevet

Herregud, folk er rare.

Hva du gjør bryr jeg meg ikke om. Dette dreier seg om en person som sitter og drikker seg full mens samboeren ikke gjør det og heller ikke ønsker at han driker. Mitt utsagn må sees i samenheng med problemstillingen i tråden.

Når det er sagt,er det kanske stakkarslig å drikke seg full alene.

• Liker 3
Skrevet

Hva du gjør bryr jeg meg ikke om. Dette dreier seg om en person som sitter og drikker seg full mens samboeren ikke gjør det og heller ikke ønsker at han driker. Mitt utsagn må sees i samenheng med problemstillingen i tråden.

Når det er sagt,er det kanske stakkarslig å drikke seg full alene.

Hva er stakkarslig med at jeg drikker alene? Fortell meg hvorfor, for jeg synes du er temmelig snever som mener det.

Du høres ut som en liten unge.

• Liker 6
Skrevet

Hva er stakkarslig med at jeg drikker alene? Fortell meg hvorfor, for jeg synes du er temmelig snever som mener det.

Du høres ut som en liten unge.

Jeg skriver ikke at det er stakkarslig å drikke alene. Jeg skriver at det er stakkarslig å drikke seg full alene. Det tyder på et alkoholforbruk ute av kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver ikke at det er stakkarslig å drikke alene. Jeg skriver at det er stakkarslig å drikke seg full alene. Det tyder på et alkoholforbruk ute av kontroll.

Eventuelt at man foretrekker å være alene, også når man drikker seg full.

Det er ingenting som tilsier at man er alkoholiker om man blir full på egen hånd. Det er helt andre kriterier for alkoholavhengighet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke det å drikke alene er så ille - mange bor jo alene, og en kan ikke alltid komme seg ut av huset. Selv om en har samboer betyr det ikke at en alltid skal drikke sammen eller ha den andres godkjennelse. Så lenge selve alkoholforbruket er innenfor det akseptable er det ikke der problemet ligger. Men her høres det uansett ut som mannen har et usunt forhold til alkohol. For det første bør det holde med en helg med fyll, om han har behov for å fortsette å drikke etter to dager på fylla er det ikke noe godt tegn. For det andre er det en veldig dårlig ide å drikke seg full når en skal på jobb dagen etter. Samtidig vil jeg vel si som enkelte andre her, at er det et enkelttilfelle er det ikke krise (jeg har faktisk vært full dagen før jobb noen ganger da jeg var yngre og hadde sommerjobber jeg ikke tok for seriøst... men jeg drikker ellers svært sjelden, oftest lite og har ikke noe alkoholproblem). Men prøv å få snakket sammen om det på en rolig måte, når han er edru. Og følg med på drikkemønsteret over litt tid, og snakk gjerne med noen som har greie på det (for din egen del, du kan antagelig ikke regne med å få med ham på det).

Anonym poster: 9a86ab7c5aab76bad67fd430bad5e9ec

Skrevet

Dette problemet må du hvertfall til bunns i før bryllupet.

• Liker 2
Skrevet

Det behøver jo ikke være et alkoholproblem. Kjenner mange som har tatt seg en drink eller tre før de skal på byen, hey, jeg har jo til og med gjort det selv. Eller i dusjen før man skal på fest (ikke noe er som en iskald pils i dusjen etter en joggetur og man skal videre på fest etterpå).

Det koker ned til hvor ofte man gjør dette, hvor mye man drikker og om man hadde klart å la være. Om man absolutt MÅ ha en drink for å føle seg vel, for å slappe av eller noe annet, så kan man kanskje begynne å snakke om et alkoholproblem eller begynnende alkoholproblem.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, folk er rare.

Drikker du deg drita alene? Det er jo lov.. Men tragisk.

Anonym poster: 072b8a5a0860faeed3bd88faea57ffdb

Skrevet

Det behøver jo ikke være et alkoholproblem. Kjenner mange som har tatt seg en drink eller tre før de skal på byen, hey, jeg har jo til og med gjort det selv. Eller i dusjen før man skal på fest (ikke noe er som en iskald pils i dusjen etter en joggetur og man skal videre på fest etterpå).

Det koker ned til hvor ofte man gjør dette, hvor mye man drikker og om man hadde klart å la være. Om man absolutt MÅ ha en drink for å føle seg vel, for å slappe av eller noe annet, så kan man kanskje begynne å snakke om et alkoholproblem eller begynnende alkoholproblem.

Det du skriver om er noe helt annet.

Jeg skriver at det ikke er noe problem at folk drikker alene. Problemet er når folk sitter alene og drikker for å bli full alene. Spesielt når de har samboer som ikke setter pris på det.

En god del mennesker mener man har probem med alkohol når man i det hele tatt drikker seg full. Jeg er ikke av de. For meg benyttes alkohol i fire sammenhenger. 1) I forbindelse med måltidet. Jeg kan fint drikke en flaske vin til middag dersom jeg er alene en kveld i helgen. 2) I sosiale sammenhenger. 3) Som tørstedrikk i helger, ferier m.m. 4) Som kos. Da et glass eller tre uten at noen blir full. Jeg kan fint drikke en øl eller et glass vin dersom jeg er alene.

Etter dette mener jeg at man har et feil og til dels farlig forhold til alkohol når en drikker bare for å bli full. Spesielt når det skjer ofte og man er alene.

Skrevet (endret)

Drikker du deg drita alene? Det er jo lov.. Men tragisk.

Anonym poster: 072b8a5a0860faeed3bd88faea57ffdb

Hvorfor det? Eneste som virker tragisk her er jo deg...

Er rus noe man bare skal nyte i samvær med andre? Folk må da kunne kose seg på egenhånd. Er som regel folk som ikke klarer å ha det greit med seg selv som sliter med slikt.

Endret av debattanten
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor det? Eneste som virker tragisk her er jo deg...

Er rus noe man bare skal nyte i samvær med andre? Folk må da kunne kose seg på egenhånd. Er som regel folk som ikke klarer å ha det greit med seg selv som sliter med slikt.

Her er det du som er tragisk. Når man vektlegger effekten av alkoholen (rusen) og ikke smaken av godt drikke, har man helt feil fokus.

Skrevet (endret)

Her er det du som er tragisk. Når man vektlegger effekten av alkoholen (rusen) og ikke smaken av godt drikke, har man helt feil fokus.

Ja, men herregud og firkantet folk skal være her inne da... Er vel ikke noe galt med rus, folk har ruset seg for rekreasjonen sin skyld siden vi var aper. Hadde det vært for smaken ville 90% ha kuttet ut alkohol fordi de liker cola mye bedre sånn i bunn og grunn.

Endret av debattanten
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...