Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år har begynt å vandre rundt om natten :hår: . En gang våknet jeg av at hun plutselig stod ved siden av sengen min å stirret på meg. Heldigvis er hun lett å lede tilbake til sengen sin. Noen andre som har erfaringer med barn som går i søvne?

Saken er den at hun ligger i overkøyen og jeg er livredd for at hun skal falle ned :roll: . Det har gått bra hittill og hun krabber jo opp igjen i søvne også :-?

Har hørt at jeg ikke skal vekke personer som går i søvne, så jeg leder henne forsiktig tilbake til sengen. Er det noe jeg kan gjøre for at hun skal slutte med disse natterlige vandringene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk mye i søvne som barn. En gang tasset jeg ut på vinteren i snøen i bare nattkjolen. Og så gikk jeg tilbake.

Foreldrene mine gjorde ikke annet enn at de fulgte etter meg når de hørte meg, og passet på at jeg ikke gjorde meg noe.

Nå hadde ikke jeg køyeseng, men jeg tror datteren din har kontroll på det. Jeg har gått i søvne i voksen alder også, og sånne ting har ikke vært problemet for meg i hvert fall.

Skrevet
Datteren min på 6 år har begynt å vandre rundt om natten :hår: . En gang våknet jeg av at hun plutselig stod ved siden av sengen min å stirret på meg. Heldigvis er hun lett å lede tilbake til sengen sin. Noen andre som har erfaringer med barn som går i søvne?

Saken er den at hun ligger i overkøyen og jeg er livredd for at hun skal falle ned :roll: . Det har gått bra hittill og hun krabber jo opp igjen i søvne også :-?

Har hørt at jeg ikke skal vekke personer som går i søvne, så jeg leder henne forsiktig tilbake til sengen. Er det noe jeg kan gjøre for at hun skal slutte med disse natterlige vandringene?

var der natt til i dag for første gang!!!! overkøyen her og.... himmel, hva skal vi gjøre???

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor skal man ikke vekke dem?? Det har jeg alltid lurt på? Er det overtro eller reelt?

Skrevet

Sikre utgangsdører, slik at barnet ikke går ut..? Kanskje vinduer også..

Gjøre barnet oppmerksom på at h*n går i søvne, på en forsiktig måte..? Det er jo ganske så ubevisst de går i søvne, så det er vel ikke så lett å få slutt på..?

Jeg har ei på 13 som kan finne på å gå i søvne, men det er ikke verre enn at hun tar en runde i leiligheten for så å labbe tilbake til senga. Hun begynte med det når hun sluttet med bleie om natten og jeg jeg tok henne på do før jeg la meg. Synes det er litt morsomt med alt hun klarer å lire av seg i søvne. Vi har mye moro med det etterpå..

En gang tuslet hun på badet, satt seg på badekarkanten og tissa. Jaja, pytt.

De er jo så lydløse når de tusler rundt. Jeg var på badet en kveld her når jeg så en skygge utenfor døra. Og utenfor stod hun, jeg åpnet døra forsiktig og sa hei. Så sier hun "hvor er hu derre, hu derre, ikke du, men eehm hu derre andre kjærringa" Men når jeg spør om hun skal gå å legge seg igjen så gjør hun det..

Skrevet

datteren vår hylte og var så redd når hun gikk i natt... stakkar. "nei nei ikke gå!!!!" og ville "opp" til noen (som ikke var noen men kun veggen).

jeg holdt henne godt inntil meg og vekket henne. stakkar gullet mitt...

Skrevet

Jeg var det man kan kalle en ekstrem nattevandrer. Det roet seg ikke før jeg ble sammen med han som nå er min mann, og jeg hadde en person som lå ved siden av meg i sengen. (Det hender også nå i voksen alder at jeg styrer litt når jeg sover :wink: ).

Da jeg var liten gjorde jeg mye rart i søvne. Og det rare er at man husker mange av situasjonene også...

* Jeg våknet allid opp i feil side av senga (med hodet i sengebeina)

* Var på vandring hver eneste natt

* Tisset i skittentøyskurven

* La meg i klesskapet i gangen (med dyna på slep). Tok skoene pent ut av skapet, og krøp inn og lukket døren bak meg.

* La meg på badet med dynen (hente også at jeg låste døren)

* Låste opp utgangsdøren (selv med sikkerhetslenken på), gikk ned trappen, ut i gården og min mor fikk tak i meg ideg jeg skulle krysse gaten

* Gått ut på brannbalkongen og bort til naboen

* Lagt meg i sengebeina til min eldste søster (da de prøvde å vekke meg, slo jeg henne ned)

* Laget meg mat

Osv..osv..osv...

Ikke vekk de som går i søvne. Man er i en transe og vekkes man brått kan man et slags sjokk. Jeg blir ihvertfall ukontrollerbar og får et sinne som ikke ligner .....

Det beste var å snakke forsiktig til meg og vise meg veien tilbake til sengen. Det hendte mine søstre hadde det morsomt med å vekke meg kun for å fortelle at jeg gikk i søvne, men etter å ha fått opplevd sinnet mitt på kroppen var det ikke like morsomt lenger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...