Gå til innhold

Hund på tog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha med en hund på 8-9 mnd på en togtur som tar 30 min + 1,5 time (må bytte tog på Oslo S).

Hunden min har tatt mye buss på korte avstander og takler det bra (bortsett fra at det er veeeeeldig spennende med alle luktene og alle menneskene), men aldri tatt tog. Han har vært med på lengre bilturer og har tidligere blitt bilsyk og kastet opp etter ca 1 time (uansett hvor forsiktig og sakte vi har kjørt), men de siste gangene har han ikke blitt dårlig selv eller relativt røff kjøring på glattisen.

Er det noen som har erfaring med hun på tog og på Oslo S? Er det noe jeg burde tenke på og ta hensyn til? Er det noe spesielt jeg burde ta med? Må jeg forbrede hunden på en eller annen måte?

Det er en middels stor hannhund (ca 15 kg), jeg har ikke reisebur til han.

Takk for svar :)

Anonym poster: c3e2ca92791b8098e91281fcf0871cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her.

Mer info:

- Han har aldri vært aggresiv mot andre, men er veldig glad.

- Han er ikke redd for noen ting, så langt jeg har erfart (av og til har jeg lurt på om han er hørselshemmet, men det er nok ikke tilfellet siden han reagerer på stemmen min selv med hviskestemme).

- Vi har vært på togstasjon og sett på tog komme og gå, det var ikke skummelt (men litt rart og spennende).

- Våre bussturer har vart max 30-40 minutter og det gikk bra.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Du har hundevogn, du sitter der. Ha hunden i kort bånd, sitt helt intill vinduet og den bør helst ligge. Ikke være i veien for folk eller ligge i midtgangen f.eks. Ha med papir og spray-flaske med såpe (hvis hun skulle kaste opp) og litt vann å drikke. Kan være lurt å gi hu noe å tygge på hvis hun ikke er vandt med tog, så har hu noe å gjøre.

Tok tog med min første gang når han var halvannet år, i to timer. Null stress, jeg oppførte meg normalt og han oppførte seg pent. "Sov" hele turen.

Du bør bære hunden om bord. Ihvertfall der jeg har gått på/av har det vært veldig skummelt med mellomrommet, og hunder kan falle i mellom på sporet.

Skrevet (endret)

Jeg ville tatt med et tyggebein eller noe til den lengste strekningen. Og kanskje litt vann og en liten plastskål (eller sånn reiseskål som man kan brette).

Ser poster før meg foreslår å ta med såpe tilfelle spy, det tror jeg ikke er nødvendig, de har sånn greie på togene som de kan helle på spy så klumper det seg og tørker (tilfelle mennesker spyr) så hvis uhellet skulle være ute er det bare å kontakte betjeningen og beklage og spørre om de har sånn..spysåpe..heh.

Det går nok fint ut i fra det du forklarer om hunden :)

Endret av SoftKitty
Skrevet

Jeg ville tatt med et tyggebein eller noe til den lengste strekningen. Og kanskje litt vann og en liten plastskål (eller sånn reiseskål som man kan brette).

Ser poster før meg foreslår å ta med såpe tilfelle spy, det tror jeg ikke er nødvendig, de har sånn greie på togene som de kan helle på spy så klumper det seg og tørker (tilfelle mennesker spyr) så hvis uhellet skulle være ute er det bare å kontakte betjeningen og beklage og spørre om de har sånn..spysåpe..heh.

Det går nok fint ut i fra det du forklarer om hunden :)

Jeg ville tatt med såpe selv om de har på toget - da slipper man å løpe toget rundt etter en konduktør mens spyet ligger og stinker. Er ikke så greit å dra med seg en spysyk hund på letetur heller.

Anonym poster: 3bb8b168cfb232c41c14136d21ca4df9

Skrevet

Tusen takk for alle tips, de skal jeg absolutt følge! Er det vanlig at hunder blir togsyke?

- TS

Gjest Spiderpig
Skrevet

Tusen takk for alle tips, de skal jeg absolutt følge! Er det vanlig at hunder blir togsyke?

- TS

Jeg har aldri vært borti det, er jo veldig rett fremover. Men hvis du er redd for det, går det jo ann. Evt noe våtservietter, tar kanskje litt mindre plass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...