Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår meg ikke helt på hvordan det er man kan bli lærer på vgs. Jeg skjønner at man må ha i hvert fall 2, kanskje 3 ulike fag, men er det nok med årsstudium eller må man ha bachelor i begge fag eller hvordan fungerer det? Skjønner at man må ta noe pedagogikk i tillegg også..?

Jeg er i gang med en bachelor nå. Tenker å kanskje gjøre den ferdig, for så å ta et fag til. Kanskje årsstudium i et eller annet, for så å bli lærer på vgs...

Anonym poster: fb31bd3c326ac7f6b3721d6489314bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel helst ha master for å jobbe i vgs.

Anonym poster: 7d71156e8985bc9bbe69ac1a1548057d

Skrevet

fagbrev, studiekompetanse, to års yrkespraksis og praktisk pedagogisk utdanning(60 studiepoeng).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man må ikke ha flere fag, dog det er en fordel. Selv ender jeg opp med en master i engelsk, tar også PPU. Jeg skal bli engelsklærer. Nå skal det sies, siden jeg har årsstudium i naturfag/samfunnsfag i tillegg til dette (som en del av min engelske bachelor) og lærerhøgskolen så er det mange som sier jeg stiller sterkere enn hvis jeg kun hadde hatt engelsk.

Men man bør helst ha en master. Noen har også bare bachelor. Man tar deretter PPU, der praksis inngår. Det ladamafia nevner gjelder vel helst for de som skal bli yrkesfagslærere. En del tar jo også lektorutdanningen og ikke går den veien som jeg og mange andre har gjort.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

For å jobbe i vgs holder det vanligvis ikke med bachelor, du bør ha master + PPU.

Med bachelor + PPU er det mer sannsynlig å jobbe i ungdomsskolen.

PPU er et årsstudium i pedagogikk/didaktikk som er rettet inn mot undervisning i skolen.

For å få jobb, ber skolene som oftest om at du er kvalifisert til å undervise i enten norsk, engelsk, matte eller naturfag. Dette er store skolefag og tar opp mye av en lærers stilling. Så plusser du på med et til tre fag til, det avhenger av så mye. Men du bør i alle fall satse på ett av de store skolefagene.

Skrevet

Jeg tror også det er sånn at man må ha minst 60 stp i et fag for å undervise i det på videregående nivå.. Eller er det fortsatt på 'forslagsbordet'? Mener å ha lest det et steds, hvertfall.. :klo:

Skrevet

Jeg tror også det er sånn at man må ha minst 60 stp i et fag for å undervise i det på videregående nivå.. Eller er det fortsatt på 'forslagsbordet'? Mener å ha lest det et steds, hvertfall.. :klo:

Jeg vil tro man må ha mer, iom at det er krav om 60 stp (ihvertfall i de store fagene) på ungdomsskolen.

Skrevet

Jeg vil tro man må ha mer, iom at det er krav om 60 stp (ihvertfall i de store fagene) på ungdomsskolen.

I see, så da er jeg hvertfall ikke helt på jordet! Jeg mener nemlig å ha lest at det er minst 60 stp i det faget du skal undervise i som er absolutt minstekrav, men de fleste krever jo (heldigvis) også enten PPU eller andre former for pedagogikk (tror neppe 40-gruppe holder, men det vet jeg ikke sikkert) pluss at du har et fag til du kan undervise i, altså minimum 120 stp i fag + ped, så da blir det fort en bachelor ++.

Men i og med at lektorutdanningen, som er lærer-på-vgs-utdanningen, er en master med pedagogikk og praksis, så vil jeg tro det er naturlig å foretrekke folk med mastergrad + PPU, da de ofte har større fagkrets, samt høyere faglig nivå enn hva en med bachelor har. Mener også det har vært snakk om å kutte ut muligheten for bachelor + PPU, som jo er meget ironisk når man samtidig hyler ut om 'lærermangel' her og der; det bør jo være andre muligheter enn å gå lektor liksom - etter en master gidder hvertfall ikke undertegnede å begynne helt på nytt og gå 5 år til.. :fnise:

Skrevet (endret)

§ 14-3. Krav for tilsetjing i den vidaregåande skolen (fra Forskriftene til Opplæringsloven)

a) Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i studieførebuande fag i den vidaregåande skolen, må fylle eitt av desse krava:

-Universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 240 studiepoeng, inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning

-Faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning

-Lærarutdanning, jf. § 14-2, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg.

b) Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i yrkesfag i den vidaregåande skolen, må fylle eitt av desse krava:

-Yrkesfaglærarutdanning, jf. nasjonal rammeplan, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning, jf. § 14-5

-Universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 180 studiepoeng inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning

-Faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning

-Fagbrev, sveinebrev eller fullført og bestått anna yrkesfagleg utdanning i vidaregåande opplæring, 2 års yrkesteoretisk utdanning utover vidaregåande skolenivå og 4 års yrkespraksis etter fullført vidaregåande opplæring, for undervisning i fag/på fagområde som utdanninga/bakgrunnen er relevant for. I tillegg krevst pedagogisk kompetanse etter § 14-1

-Lærarutdanning, jf. § 14-2, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg.

Endret av Lilleba
Skrevet

Stemmer det der med 60 poeng, men altså, du kan ikke bare ha tre 60-grupper + PPU og regne med å få jobb i vgs! Du får ikke engang tatt PPU med det, forresten.

Du har bachelor/master i ditt "hovedfag" + 60 stp i øvrige fag.

Men når du først er ansatt, kan det ofte ses litt mellom fingrene på de øvrige fagene, i hvert fall om de er smalere fag, RLE eller gym f.eks.

Skrevet

I see, så da er jeg hvertfall ikke helt på jordet! Jeg mener nemlig å ha lest at det er minst 60 stp i det faget du skal undervise i som er absolutt minstekrav, men de fleste krever jo (heldigvis) også enten PPU eller andre former for pedagogikk (tror neppe 40-gruppe holder, men det vet jeg ikke sikkert) pluss at du har et fag til du kan undervise i, altså minimum 120 stp i fag + ped, så da blir det fort en bachelor ++.

Men i og med at lektorutdanningen, som er lærer-på-vgs-utdanningen, er en master med pedagogikk og praksis, så vil jeg tro det er naturlig å foretrekke folk med mastergrad + PPU, da de ofte har større fagkrets, samt høyere faglig nivå enn hva en med bachelor har. Mener også det har vært snakk om å kutte ut muligheten for bachelor + PPU, som jo er meget ironisk når man samtidig hyler ut om 'lærermangel' her og der; det bør jo være andre muligheter enn å gå lektor liksom - etter en master gidder hvertfall ikke undertegnede å begynne helt på nytt og gå 5 år til.. :fnise:

Jeg har ikke satt meg inn i kravene for VGS, annet at jeg faktisk har sett at noen søker etter adjunkter. Det er jo 240 stp, slik det står i innlegget over her.

Men i grunnskolen er vel planen slik at man må ha 30 stp i undervisningsfag i barneskolen, og 60 stp i ungdomsskolen. Hva status er i ungdomsskolen akkurat nå vet jeg ikke, det har vel vært mest formelt fokus på fagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag. Men planen er vel at det skal gjelde alle fag, og den nye GLU tar vel utgangspunkt i 30 stp for 1-7 og 60 for 5-10.

Det handler vel også om antall fag, i barneskolen har man gjerne mange fag, mens man lenger opp har flere timer i færre fag. Så noe av det samme burde vel logisk nok gjelde VGS.:)

Skrevet

Jeg vet at adjunkter får jobb i vgs, men at de heller vil ha lektorer dersom de kan.

Anonym poster: 7d71156e8985bc9bbe69ac1a1548057d

Skrevet

Kommer litt an på hvor i landet du bor også, TS.

I Oslo vil jeg tippe at du ikke får jobb uten master. I utkantstrøk holder det nok med bachelor (som er minimumskravet).

Bachelor + PPU = adjunkt, og Master + PPU = lektor, forresten. Om du ikke var klar over begrepene.

(Ja, jeg vet det er andre måter å få titlene på, men tar bakgrunn i opplysningene TS skrev i HI)

Skrevet (endret)
Stemmer det der med 60 poeng, men altså, du kan ikke bare ha tre 60-grupper + PPU og regne med å få jobb i vgs! Du får ikke engang tatt PPU med det, forresten.Du har bachelor/master i ditt "hovedfag" + 60 stp i øvrige fag.Men når du først er ansatt, kan det ofte ses litt mellom fingrene på de øvrige fagene, i hvert fall om de er smalere fag, RLE eller gym f.eks.
Jeg synes det er vanskelig å forstå hva som egentlig er opptakskravene til PPU ved UiO - det står;
OpptakskravSøkere må ha:

Men det står også:

For å søke må du blant annet ha 180 studiepoeng, hvorav 60 innenfor minst ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys.

.. Så betyr det at man må ha minst 180 stp og at minst 60 av disse må være innenfor et slikt fagdidaktisk felt (som jeg tenker jfr. det siste sitatet), eller at man må ha 180 studiepoeng i tillegg til de 60 (som jeg kanskje tenker etter å ha lest det første sitatet)? :klo: Endret av Strixvaria
Skrevet

Men hva betyr dette praktisk for min del? At jeg må fullføre bacheloren og så en mastergrad i det faget jeg studerer, og deretter begynne med pedagogikk? Da tar det jo over 5 år!! og hva om jeg skal undervise i noen flere fag? Når og hvordan tar jeg det??

Skrevet

Men hva betyr dette praktisk for min del? At jeg må fullføre bacheloren og så en mastergrad i det faget jeg studerer, og deretter begynne med pedagogikk? Da tar det jo over 5 år!! og hva om jeg skal undervise i noen flere fag? Når og hvordan tar jeg det??

Praktisk sett betyr det at du må fullføre bacheloren og så ta PPU. Da blir du adjunkt og kan søke på jobber i skoen. Ungdomskolen og vgs blir mest aktuelt.

Med den utdanningen blir det nok helst jobb i ungdomskolen.

Hvis du absolutt vil undervise på vgs vil det nok lønne seg å ta master etter PPU. Da blir du lektor og det ansettes stort sett bare lektorer i vgs. Kommer an på fag og bosted som nevnt tidligere.

Skrevet

Jeg har også vært inne på tanken å bli lærer ved vgs og derfor snakket jeg med flere av lærerene fra skolen jeg gikk på som hadde gått frem på forskjellige måter.

Tpsene fra mine lærere var at du stiller sterkest dersom du tar master i lektorutdanning (5 år), eller tar 4 år med lektorutdanning og dermed blir adjunkt.

Du stiller svakere dersom du velger å ta bachelor (f.eks i engelsk), og deretter pedagogikk. (Her bør du også ta et årsstudium i et annet fag slik at du også kan undervise i f.eks samfunnsfag.) Du har da flest timer som engelsklærer, men kan også holde noen timer i samfunnsfag. Grunnen til at du bør ta et årsstudium ved siden av, er at om du vil jobbe som lærer 100% skolen ha nok arbeidstimer til deg. Velger du bort årsstudiumet i et annet fag, vil skolen kanskje bare kunne tilby deg en lavere stilling.

Du kan også velge å ta pedagogikk etter å f.eks ha fullført bachelor i sykepleie og dermed kvalifisere deg som lærer på helse og sosial, og da stiller du like sterkt som andre lærere for den linjen.

Det er som du sier ja, en lang vei med mange års utdanning for å bli lærer.

Anonym poster: e251fdffc385b7e54cf351ea96192b12

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå hva som egentlig er opptakskravene til PPU ved UiO - det står;Men det står også:.. Så betyr det at man må ha minst 180 stp og at minst 60 av disse må være innenfor et slikt fagdidaktisk felt (som jeg tenker jfr. det siste sitatet), eller at man må ha 180 studiepoeng i tillegg til de 60 (som jeg kanskje tenker etter å ha lest det første sitatet)? :klo:

Tror det betyr at 60 av de 180 stp må være innenfor et av didaktikkfagene.

Jeg husket visst litt feil mht opptakskrav til PPU.

Skrevet (endret)

Jeg har også vært inne på tanken å bli lærer ved vgs og derfor snakket jeg med flere av lærerene fra skolen jeg gikk på som hadde gått frem på forskjellige måter.

Tpsene fra mine lærere var at du stiller sterkest dersom du tar master i lektorutdanning (5 år), eller tar 4 år med lektorutdanning og dermed blir adjunkt.

Du stiller svakere dersom du velger å ta bachelor (f.eks i engelsk), og deretter pedagogikk. (Her bør du også ta et årsstudium i et annet fag slik at du også kan undervise i f.eks samfunnsfag.) Du har da flest timer som engelsklærer, men kan også holde noen timer i samfunnsfag. Grunnen til at du bør ta et årsstudium ved siden av, er at om du vil jobbe som lærer 100% skolen ha nok arbeidstimer til deg. Velger du bort årsstudiumet i et annet fag, vil skolen kanskje bare kunne tilby deg en lavere stilling.

Du kan også velge å ta pedagogikk etter å f.eks ha fullført bachelor i sykepleie og dermed kvalifisere deg som lærer på helse og sosial, og da stiller du like sterkt som andre lærere for den linjen.

Det er som du sier ja, en lang vei med mange års utdanning for å bli lærer.

Anonym poster: e251fdffc385b7e54cf351ea96192b12

Er du klar over at lektorutdanning (Lektorprogrammet) er det samme som bachelor + PPU + master?

Det henger derfor ikke helt på greip det du sier.

Eneste forskjellen er at i Lektorprogrammet får du ta en kortere master eller kortere bachelor pga. PPU som er innebakt der, slik at det hele ikke tar mer enn 5 år. Sånn sett stiller man litt sterkere om man tar PPU utenom lektorprogrammet, i hvert fall lønnsmessig.

Når det gjelder å få jobb, spiller det ingen rolle. Da er fagkombinasjon alt.

Det du nevner om antall undervisningstimer i de forskjellige fagene er bare tull.

Endret av Golde
Skrevet

Da tar det jo over 5 år!!

Det tar fem år eller mer å bli lektor, ja. Fins ingen snarveier der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...