Gå til innhold

Barne-, ungdom- eller videregåendeskole? LÆRER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ønske om å bli lærer,

men jeg er så usikker på om jeg skal bli lærer på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående?!

Barneskolen vil jeg fordi barn er skjønne og jeg får god kontakt med dem, og de er enklere å kommunisere med, men er vanskelig å få dem til å være stille?

Ungdom også fordi jeg føler at jeg forstår dem, tror jeg kan bli en ganske kul lærer men er jo på dette trinnet mange elever er frekke og respektløse?

Videregående fordi da er man sikker på at man ikke blir slengt drittkommentarer til, de er stille og man kan undervise i fred og ro. Men her får jeg ikke den aktiviteten og kontakten jeg ønsker i forhold til yngre barn.

Så hva anbefaler dere meg? Barneskole, ungdomsskole eller videregående?

Et siste spørsmål:

- Hvor mange fag er det lurt å undervise i for å sikre seg økonomisk?

- Kan jeg undervise disse fagkombinasjonene:

* RLE, gym og psykologi?(vgs)

* Norsk, engelsk, matte? (Ungdomsskole)

* Norsk, engelsk, matte? (barneskole)

Takk!

Anonym poster: c02ccfeb0a564c7feb610857c01e67a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mye kunnskap om dette, men tro meg, videregående-elever trenger ikke nødvendigvis være så veldig hyggelige... Mange er frekke og respektløse blant dem også, dessverre. - Hilsen VG3-elev.

Anonym poster: 34d707422bf08522c292be4f73eee228

Skrevet

Jeg har ikke så mye kunnskap om dette, men tro meg, videregående-elever trenger ikke nødvendigvis være så veldig hyggelige... Mange er frekke og respektløse blant dem også, dessverre. - Hilsen VG3-elev.

Anonym poster: 34d707422bf08522c292be4f73eee228

Takk for svar. Er vg3 elev selv :-)

Men synes jo at de tar mer ansvar og oppfører seg 10 ganger bedre enn på ungdomsskolen da. men det er min erfaring. man må regne med å få litt drittslenging en gang iblant som lærer?

Anonym poster: c02ccfeb0a564c7feb610857c01e67a5

Skrevet

Går også i vg3, og har en oppfatning av at elevene har stor respekt for lærerne. Jeg merker selv at jeg også ser opp til flere av dem, hehe :fnise: . Men det spørs vel litt hva slags skole man underviser i.

Jeg tror jeg ville valgt å tatt en lektorutdanning. Det gir mye bedre lønn, og jeg har en følelse av at man har lflere muligheter enn det barne-/ungdomsskolelærerne har.

Dersom du skal undervise i den videregående skole tror jeg det er vanligst å kun har to fag(?). Uansett, jeg ville valgt ENTEN gym/psykologi/relegion&etikk OG norsk/engelsk/et realfag. Jeg pratet med læreren min om det, og hun sa det var myyye lettere å få jobb dersom du har enten norsk eller engelsk, eller kan undervise i matte/kjemi/fysikk.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Angående dette med VGS elever, så spørs det på hvilken skole du skal på. Noen kan være de verste drittungene, og noen kan være flinke. Jeg ville uansett holdt meg unna ungdomsskoleelever.

Anonym poster: a2599a194106a5a2079f50dff84c8bd3

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke satset på å undervise i alle basisfagene (norsk, matte, engelsk). Velg en, eller to. Ville heller satset på et av basisfagene og et eller to tilleggsfag. Mange kombinerer matte og naturfag f.eks. Velg de fagene du føler deg tryggest i!

Videre vil jeg si at ungdomsskolen er ikke full av frekke og respekløse unger, det er noen, men du har de på alle trinn. Jobber selv på ungomdsyrinnet (10) og digger det! Bare spør om du lurer på noe :)

Endret av katyperry
Skrevet

Jeg har vært innom flere skoleslag,, og jeg må si at det verste er mellomtrinnet...

Men følg hjertet ditt. Det virker som om du er tiltrukket av de mest kreative sidene ved læreryrket, og de får du nok best uttelling for på barnetrinnet. Om du tar en master i noe som er relevant for barnetrinnet, får du lektorlønn der også.

Anonym poster: 5bb495ff87cd74906579694b6ba1ace2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...