Golde Skrevet 20. januar 2013 #1 Del Skrevet 20. januar 2013 Mannen min og jeg vurder en liten uke på en av Kanariøyene, men vi har noen betenkeligheter... Vi er ikke overvettes glad i typiske turistbyer, og i løpet av ferien ønsker vi å spise god mat på hyggelige restauranter og oppleve noe av hva øya har å by på. Vi liker å gå på museer eller gallerier, sjarmerende landsbyer, naturfenomener, ja egentlig hva som helt bortsett fra busser og barer fulle med nordmenn og briter på "sydenferie". Har vi noen sjanse til å få en slik ferie på Kanariøyene? Eller er alt bare typisk "charterferie"? Grunnen til at vi tenker på Kanariøyene er at vi gjerne vil ha litt sol og mildt klima uten å reise for langt da vi bare har en uke på oss og vi ikke ønsker å bruke allverdens av penger på flybillettene. Så hva tror dere? Og har noen tips om hvor/hva/hvem eller kanskje hva vi bør unngå? Ingen av oss har vært på Kanariøyene før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 20. januar 2013 #2 Del Skrevet 20. januar 2013 Kanariøyene er mye mer enn harry nordmenn på tur! Unngå de typiske turistplassene. Lei bil, og kjør rundt. Det er greit å finne fram ,og trafikken er hyggelig..Vær forberedt på at med en gang du kommer utenfor de standard turistomårdene er det lite engelsk; så litt turistspansk er greit å kunne. Litt tysk funker også ofte greit. Gå for små restauranter der lokalbefolkningen spiser. Utrolig mye god mat! Og spennende natur; totalt forskjellig fra Norge. Tror aldri jeg blir lei av fotturer på Kanariøyene. Hvilke øy skal dere til da? Jeg er best kjent på Gran Canaria; kjempespennende øy! Nydelig område midt på øya, med en mengde muligheter for fotturer, sykkelturer ol. Fine strender, jeg trives best rundt Maspalomas og sandynene der. Ikke rot dere ut på vestsiden av øya med bil; resten er grei. Mere frodig på nordelen enn sør, og der finner du også spennende små landsbyer. Sjekk markedene, gå for de lokale. Ligg unna de typiske turistgreie, sånn som det i Puerto Mogan, bare juggel Tenerife er også en kjempefin øy; her må man bare ta en tur opp på Teide ( nb ta med en genser og ha på lang bukse, kaldt!) Om man vil helt opp må man være ute i god tid med å reservere. Ta også en tur til Mesca; nervepirrende kjøretur som får Trollstigen til å se ut som en motorvei; nydelig liten landsby og god mat er belønningen. Lanzarote er i en særklasse, en tur opp på vulkanen og et besøk i resturanten er et must!Utkikken helt nord på øya er også vell verdt ett besøk bare husk at det er mye kaldere der enn lengre sør; ha med en genser el. Roligere tempo enn på Gran Canaria, små døsige lansdbyer og et kjempeflott marked i Teguise ( usikker på stavemåte) med mye fin brukskunst.Kan være litt kronglete å finne fram med bil, veiene går litt i hytt og pine, men med litt tålmodighet går det greit Unngå Puerto Rico på Gran Canaria; kun egnet til å kjøre gjennom .Med mindre du synes det er stas å treffe naboen når du er på ferie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 20. januar 2013 Takk for langt og utfyllende svar, Wildy! Dette var jo oppløftende lesing. Nå fikk jeg skikkelig lyst til å ta turen Hvilken øy skal dere til da? Nei, vi har ikke bestemt noen ting, og vet heller lite om noen av øyene, så her er alt åpent. Takk for gode tips i så måte. Jeg vil absolutt unngå de verste turistområdene, jeg er bare ikke sikker på hvor de er ennå! Har du, eller noen andre, tips til hoteller, områder eller annet? Flyselskaper? Det lønner seg vel kanskje å bestille hotell på egen hånd da, for å komme litt unna naboene hjemmefra? Tror jeg må skrive ut innlegget ditt, Wildy, og så søke etter noen slike områder på hotels.com eller lignende. Vi ønsker å reise i vinterferien, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 20. januar 2013 #4 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Se på kartet på reisebyråene ; der ser du hvor hotellene ligger tett i tett. Unngå som sagt Puerto Rico; styggere plass tror jeg du må lete lenge etter..... Flyselskaper; tja, fly er fly. Dog best mat på Thomas Cook.;-) Hoteller er nå litt hva dere er ute etter; sol, strand, barn/ikke barn osv. Er det viktig med gangavstand til strand eller vil dere har shopping og byliv nære? Yrende natteliv eller stille og rolig? Vi pleier å leie bil fra flyplassen, bruker : http://www.cicar.com...anaria-car-hire Alltid god service og grei standard på bilene. Du kan leie billigere av mindre firma men det er litt varierende kvalitet på bilene, for å si det slik..;-) Husk også at taxi koster en slikk og ingenting. Jeg har brukt buss endel også, veldig greit. Gran Kanaria: Ta med gode sko; og ta en tur opp til http://en.wikipedia....iki/Roque_Nublo Husk godt med vann! Det er flere veier opp; den vanligste er fra parkeringsplassen ved veien, da bruker du ca 40-45 min opp. Men det finnes andre ruter opp, med varierende terreng. Romantisk middag for to: dra til Guantanamo i Tauro-dalen ( kan være greit å reservere bord. ) Nydelig mat, og kjempekoselig sted. Lurer på om de har den sjeløyde katten enda.... Vi treffer nesten alltid på sandstormer fra Sahara når vi er der. Det blir veldig varmt, og ser ut som det r overskyet. Men ikke la deg lure, og for all del; bruk høy faktor! Jeg tåler sol godt, blir sjelden brent. Men etter noen runder på Kanariøyene har jeg endelig lært meg at alt under 30 er for lite. Bruk høy faktor og smør ofte, solen er skarp her. Fordelen med Kanariøyene er noe av verdens mest stabile klima. Det er tørt og varmt året rundt ( selv om det er litt forskjell på øyene, Tenerife er våtere, Lanzarote knusketørr. Endret 20. januar 2013 av Wildy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 20. januar 2013 #5 Del Skrevet 20. januar 2013 Det finnes også mange fornøyelsesparker; av litt ymse kvalitet. Den eneste jeg faktisk vil anbefale er Palmitos park. Et veldig hyggelig sted å tilbringe en dag; masse fugler og planter, fugleshow og nå også delfinshow. Jeg liker vanligvis ikke slike parker, men denne er faktisk fin! Liker du perler må du ta en tur innom Perla Canaria. De har utsalg flere steder på de forskjellige øyene. Utrolig mye flotte ( og billige ) perlesmykker, og om lommeboken tåler det, også eksklusive perler.Hovedbutikken er vel på Tenerife ( og den var stor), på Gran Canaria har de ihvertfall utsalg på Anfi del Mar ( Patalavaca), http://www.perlacanaria.com/modules.php?mod=portal&file=index Shopping finner du først og fremst i Las Palmas. Ta buss inn til sentrum, her er trafikken ille og det er vanskelig å finne fram, selv med GPS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 20. januar 2013 #6 Del Skrevet 20. januar 2013 For et par år siden var jeg på rundtur på Fuerteventura, Lanzarote og Gran Canaria. Av de 3 øyene likte jeg Lanzarote best. Fine strender, veldig ren og pen øy + mange gode restauranter. Fuerteventura likte jeg ikke. Det blåser mye mer på den øya og er nok veldig kjent for å ha mange surfer der. Gran Canaria var også bra men ville ikke reist til de typiske stedene. Forelsket meg i Puerto de Mogan. Lite og koselig sted. Langs havna finner man flere restauranter og synes det var koselig å gå rundt der på kvelden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 20. januar 2013 Tusen takk, Wildy! Skal tro om det ikke blir Kanariøyene-tur på oss takket være dine innspill! Kikket litt rundt på nettet, og det virker som det uansett lønner seg å bestille en pakketur med hotell inkludert, da det er samme pris eller billigere enn bare flyreise! Så tenker vi får ta det som utgangspunkt og evt. ikke benytte oss av hotellet om det er for ille. Det blir bare mannen og jeg som reiser, så jeg tenker vi ønsker oss et rolig og romantisk sted Takk igjen for mange, mange tips. Jeg må bruke litt tid på å gå igjennom dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 20. januar 2013 Takk til deg også, Miss Stiles! Får holde meg unna Fuerteventura, da. Jeg er nemlig ikke spesielt begeistret for verken surfing eller vind. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 20. januar 2013 #9 Del Skrevet 20. januar 2013 Puerto Mogan er kjempefin! Det glemte jeg jo å si...Det er bare det ukentlig markedet som er crap, selve byn /tettstedet er utrolig lekkert og koselig. Og i de trange smugene finnes det endel artige butikker også. Er en plaza midt inne i bebyggelsen ved havna, der er det ofte konserter/underholdning. Veldig fint sted å ta lunsj. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå