Gå til innhold

Gifteringen på venste og høyre finger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor går nordmenn med gifteringen på høyre finger, men i andre land har de den på venstre?

Betyr det noe spesielt? Kan man ikke bestemme dette selv? Men hvorfor er alle enig om at den skal være på høyre?

Er det rart om man har den på venstre i stedenfor?

Anonym poster: 4780fa7a08014428407908e0bd070dab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den på venstre ringfinger. Det skyldes først og fremst at det er vanlig i mitt hjemland og blant min familie. Kona har valgt og ogsa ha den på venstre ringfinger, til tross for at hun er norsk. Det er ingen som har sagt noe til meg om at det er rart at jeg har den på venstre ringfinger. Tror ikke det er noe folk tenker noe særlig over.

Skrevet

Jeg har den på venstre ringfinger og er norsk. Bryr meg ikke om hva andre synes om den saken.

Anonym poster: 533b317fb0aea36ba464a2f8799a39f0

Gjest Elissima
Skrevet

Tradisjonen med å ha gifteringen på venstre hånd har med at venstre hånd er på samme side som hjertet. Syns det er litt romantisk jeg! Kommer til å ha ringen på venstre finger selv.

Skrevet

Skal den ikke være på ringfinger, men valgri hånd da?

Gjest Lille-pus
Skrevet

All verdens forbehold for at jeg husker riktig nå;

Forlovelsesring plasseres på venstre hånd og giftering på høyre.

I dag som man stort sett benytter de samme ringene så flyttes ringen fra venstre til høyre hånd for å skille mellom før og etter bryllupet.

Med en separat forlovelsesring så bære denne på høyre hånd.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg maltrakterte venstre langfinger i en bildør for mange år siden, så her sitter potensielle ringer på høyre hånd uavhengig av regler.

Endret av Sobril
Skrevet

I Norge så er tradisjonen at både forlovelsesringer og gifteringer settes på høyre ringfinger. Men det er ganske vanlig å bruke venstre også. I resten av verden sitter gifteringen oftest på venstre hånd.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg er norsk, og har den min på høyre hånd. Ingen i min slekt har den på venstre.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvorfor går nordmenn med gifteringen på høyre finger, men i andre land har de den på venstre?

Betyr det noe spesielt? Kan man ikke bestemme dette selv? Men hvorfor er alle enig om at den skal være på høyre?

Er det rart om man har den på venstre i stedenfor?

Anonym poster: 4780fa7a08014428407908e0bd070dab

Det er fordi folk som jobber, arbeider storsett med høyre hånda, og det sliter på ringen. Nordmenn går jo stort sett på trygd eller "arbeider", dvs. er på en arbeidsplass 37,5 timer i uke, noen få uker i året. Det sliter ikke på ringen, derfor har de den på høyre hånden.

Dette er den eneste naturlige forklaringen jeg kan komme på etter 25 år i Norge.

Har min giftering på venstre finger.

Anonym poster: 00ad6dffe900fa5d46b8f632acbae037

• Liker 3
Skrevet

Jeg har min på høyre. Målte størrelse og kjøpte ring etter venstre, men da ringen kom var det høyre ringfinger den passet best på, så da ble det sånn :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Å ha ringfingeren på høyre hånd symboliserer at ringen går igjennom hjertet har jeg hørt.

Skrevet (endret)

Jeg trodde man skulle ha den på venstre fordi en eller annen hovedåre til hjertet går gjennom den.. Men hva vet vel jeg? :sjenert:

Edit: Fant ut at det bare var en myte, men at det satte grunnlaget..

Endret av Adegami
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Det er fordi folk som jobber, arbeider storsett med høyre hånda, og det sliter på ringen. Nordmenn går jo stort sett på trygd eller "arbeider", dvs. er på en arbeidsplass 37,5 timer i uke, noen få uker i året. Det sliter ikke på ringen, derfor har de den på høyre hånden.

Dette er den eneste naturlige forklaringen jeg kan komme på etter 25 år i Norge.

Har min giftering på venstre finger.

Anonym poster: 00ad6dffe900fa5d46b8f632acbae037

Norske ringer inneholder mindre gull enn f.eks. amerikanske - de slites mer, og lages derfor mer slitesterke. Det har ikke noe med norsk arbeidsmoral å gjøre.

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Gifteringen "skal" på høyre hånd i Norge, dette kommer av at det er den hånden man inngår avtaler med :)

Skrevet

her velger jeg hånd etter dagsformen. kjæresten har alltid sin forlovelsesring på høyre hånd, og når han gifter seg setter han forlovelsesringen på venstre hånd og gifteringen på høyre. jeg kommer bare til å bruke giftering, og til å bytte frem og tilbake slik som i dag.

Skrevet (endret)

Vi har forlovelsesringene på venstre og skal også ha gifteringene på venstre. Jeg har ikke fått noen kommentarer på det.

Det er vanlig der samboer kommer fra og også der mye av min familie kommer fra. Dessuten liker jeg at det er på "hjertesiden".

Endret av Ea_
Skrevet

Hadde forlovelsesringen på venstre og har gifteringen på høyre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Har på høyre. Jeg vil at det skal vises at jeg er gift.

Anonym poster: 6afaea06b5cff5a7a51e8eb63088846d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...