Gjest ms_kwang Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Nå er det slik at siden jeg akkurat har flyttet, så har jeg ikke den nye fastlegen min før den 1 neste måned.. Men jeg har astma, har gått tom for medisiner. Akkurat idag er det ekstremt ille, takker meg selv for en fuktig natt ute på byen, våkner opp og får nesten ikke til å puste -.- Hvese har jeg gjort i 1-2 uker nå, høres ut som jeg har ei lita mus sittende fast i halsen, piper konstant itillegg Slik været er her i rogaland for tiden går jeg rundt med en slik david maske, funker litt men føler at jeg holder på å dette om etter å ha gått opp ett par trappetrinn.. Jeg er normalt ikke sånn, jeg bruker bare medisiner av og til, ikke hver dag. Jeg røyker ikke...De gangene jeg bruker meds er når jeg holder på å bli syk.... Er dette en OK grunn til å oppsøke legevakta? Er jo ikke krise-krise men har jo ikke lyst til å falle om heller Men tror jeg må vente til utslettene mine har gått over, reagerte helt sinnsykt på en hund igår kveld, endte opp med elveblest over 80% av kroppen, og jeg var ikke up-close og koste med hunden heller xD ups....
Zzyzx Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Du kan ringe det nye legekontoret og høre om de vil ta deg inn før 1. februar. Det pleier sjelden å være noe problem. Og hvis det er så ille at du føler du trenger legevakt, da drar du til legevakta. 1
Gjest badeand1 Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Du kan jo ringe først isteden for å dra dit med en gang.
Gjest navnelapp Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 På legevakta vil dei måle oksygenopptaket ditt, og viss det er dårleg får du hjelp og resept på medisinar. Viss det er ok får du tilbod om ein samtale, det skjedde iallfall med ei venninne av meg, då vurderer dei det som angstrelatert. Ho vart sint og gjekk, og fekk hastetime hos fastlegen dagen etter. Men dette kan kanskje variere frå legevakt til legevakt. Uansett kan du få hastetime på det legesenteret der du høyrer til /skal høyre til på dagen viss det er akutt.
Gjest ms_kwang Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 er nok mest den kalde rå lufta her i stavanger som gjør det verre akkurat nå.. Ventolin har jeg ikke hatt på 2 år, bare brukt Seretide. Men husker sist gang jeg var slik som nå så fikk jeg en kombo inhalator (sterke greier!) Og noe piller for lungene...(sånn type...spise 6 piller til morgen & kveld i 1uke ,gjorde meg dødstrøtt i allefall) men alt i alt kostet det meg nærmere 800kr -.- Er nok bare det at jeg ikke har lyst å bruke så mye penger på medisiner xD
Gjest ms_kwang Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Skal nok klare å vente til i morgen, har litt lyst å puste normalt igjen, and who knows....kan godt hende jeg har fått bronkitt (igjen..!) Kan hende det er derfor kondisen min er på 0 og jeg knapt får puste...men føler meg ikke syk, er bare den type "Puste gjennom ett sugerør og være totalt utslitt etter å reise meg opp å gå 5 meter til kjøleskapet..." Jeg er ikke sånn normalt, men jeg har ikke feber, jeg bare får ikke puste xDD Isj og usj, noen som har lyst på astmaen min? >.<
Askael Skrevet 20. januar 2013 #7 Skrevet 20. januar 2013 Nei takk, jeg har min egen. Seretide er ikke en "innimellom"-medisin, det er en vedlikeholdsmedisin som skal brukes fast. Det er på den måten den kan være med å forebygge trøbbel med luftveiene. Nå har jeg heldigvis aldri måttet kontakte legevakt grunnet astmaen, men jeg vil tro at de kan gi deg akuttbehandling. Pustevansker er ikke til å kimse av, så jeg ville ikke lagt lista veldig høyt for når det tas en telefon dit. Uansett tar du en telefon til fastlegen når kontorene åpner i morgen og ber om en hastetime. 1
Sugerøret Skrevet 20. januar 2013 #8 Skrevet 20. januar 2013 (endret) Ring legen,de kan sende elektronisk resept til apoteket du bruker Du kan også gå på nærmeste apotek,ta med deg tomme astmamedisin og forklar problemet.De vil sanynligvis gi deg en beholder. Jeg har i alle fall fått en innhalasjons spray ved akutt behov på apotek.Fordi du kan blir ekstremt dårlig om du ikke får medisinen din. Event. oppsøk legevakta Og ja. Jeg har kraftig astma, så jeg vet hvordan du har det Bare husk at du skal alltid ha en innhal. spray ekstra ! PS. det heter Jonas maske Endret 20. januar 2013 av Kårky
Gjest ms_kwang Skrevet 20. januar 2013 #9 Skrevet 20. januar 2013 PS. det heter Jonas maske hihi, da brukte den forrige byen jeg bodde i feil navn
Gjest Blomst83 Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har fått resept på astma medisin på legevakta før. Jeg gikk tom midt i påskeferien, og var helt sikker på at jeg hadde en resept liggende noe det viste seg at jeg ikke hadde. Ble da ganske panisk,og viste ikke hva jeg skulle gjøre, og tenkte som deg om det var riktig å oppsøke legevakta for hjelp. Men jeg tok opp telefonen og ringte legevakta for å undersøke.Jeg fikk da beskjed om å komme ned dit så skulle de selvfølgelig hjelpe meg. Astma er ingenting å spøke med.Det kan fort få alvorlige konsekvenser hvis man får et anfall og ikke får tatt medisin. Så jeg ville ha oppsøkt de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #11 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har hatt skikkelig elendig kondis nå ala "puste gjennom et sugerør og pese som en hval etter noen meter", ikke normalt i det hele tatt. Har astma og tar Seretide, men det har ikke hjulpet. Hos meg var det faktisk en lungebetennelse i tillegg. Det var ikke morsomt! Ring det nye legekontoret å hør med dem. Anonym poster: 5b24d919b24965062d024a65c1dc214d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #12 Skrevet 21. januar 2013 Ring det nye legekontoret, er det noe som haster så må de vurdere å ta deg imot. Og går det ikke så ring legevakta i kveld. Anonym poster: 56470116efb547ced787f0338e1654d5
SmallTalk Skrevet 21. januar 2013 #13 Skrevet 21. januar 2013 Jeg hadde også ringt det nye legekontoret og forklart problemet. Jeg vil tippe at de fikser en resept til deg, selv om du per definisjon ikke blir pasient der før 1. februar(?). Astma er ikke det man tuller med, og de færreste er kjipe på å skrive ut resept på medisiner dersom man kan dokumentere at man allerede bruker dem. Legevakta kan også være en mulighet, men jeg holder en knapp på å kontakte det nye legekontoret.
Gjest ms_kwang Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Det nye legekontoret ga meg til svar: Enten klare å vente til 1. Om jeg ikke kunne vente så måtte jeg ringe til legevakta. Hos legevakta satt jeg 4timer i tlf kø o.o Da ga jeg opp, la på telefon fordi da begynte jeg å få piping ala lavt beløp på kontant kortet mitt >.<(ringte 08.03!) Så i morgen tidlig tenker jeg bare å stikke innom ett legekontor som gidder å ta meg inn >:
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Ring legen,de kan sende elektronisk resept til apoteket du bruker Du kan også gå på nærmeste apotek,ta med deg tomme astmamedisin og forklar problemet.De vil sanynligvis gi deg en beholder. Jeg har i alle fall fått en innhalasjons spray ved akutt behov på apotek.Fordi du kan blir ekstremt dårlig om du ikke får medisinen din. Event. oppsøk legevakta Og ja. Jeg har kraftig astma, så jeg vet hvordan du har det Bare husk at du skal alltid ha en innhal. spray ekstra ! PS. det heter Jonas maske Apoteket har ikke lov til å gi ut reseptbelagt medisin uten resept. Anonym poster: 9cee081043ab0e35fd77cd8d07178d4a
Sugerøret Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Apoteket har ikke lov til å gi ut reseptbelagt medisin uten resept. Anonym poster: 9cee081043ab0e35fd77cd8d07178d4a Om du har med deg tom embalasjen så gjør de det her i alle fall,det står det jo ditt navn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå