Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Ja som overskrifta sier , Ser flere steder spørsmål angående dette det være seg alt fra nettdating: Er det greit å ha den alderen for og gå inn på den nettsida ? til: Er det galt med så og så mye forskjell på den jeg har truffet...? Enten er jeg fra en anna planet (og det er ikke utelukka), eller så er samfunnets borgere helt jernevaska av normer og regler, en saueflokk som dilter etter hva man tror er riktig/ galt- ´forventes´av en, er ´akseptabelt´etc... Og hvis det er riktig, betyr det at det som anses som ´normalitet´( et minusord i mine øre), er svake krek som trenger dressur 24/7! Men det er egentlig greit for meg at saueflokken finner hverandre innenfor dets rammer(alder bl.a....) Så kan de resterende som STÅR OPP FOR SEG SJØL, finne hverandre, så positivt sett siles de ut ! Bare for og informere amøbene: Det finnes folk der ute som lever sine liv forskjellig fra dere mao, kanskje har mindre erfaring enne hva man tror ang f.eks alder, og vice versa, så for all del: Følg flokken- MEN SLUTT OG FORDØM!!! n HURRA FOR INDIVIDET !
Steinar40 Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Poenget er bare det at stor aldersforskjell kan skape problemer. Og derfor er det ingen grunn til å ikke ha det i bakhodet.
Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Poenget er bare det at stor aldersforskjell kan skape problemer. Og derfor er det ingen grunn til å ikke ha det i bakhodet. Ja innlegget er ikke en bauta for jo større aldersforskjell jo bedre.... Det er en påminnelse om at vi mennesker er forskjellige individer mer eller mindre, derav lever folk ulikt. Synes mange er generelt så opptatt av normer og regler, STADIER I LIVET man bruker som mal ditt eller datt. Usj! Mange er mer opptatt av hvilken pensjon de får enn livet de har her og nå... Og det der ´for stor forskjell´kan skape problemer syndromet kan du overføre til en rekke andre ting, Jeg er generelt imot definisjoner.
Steinar40 Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Ja innlegget er ikke en bauta for jo større aldersforskjell jo bedre.... Det er en påminnelse om at vi mennesker er forskjellige individer mer eller mindre, derav lever folk ulikt. Synes mange er generelt så opptatt av normer og regler, STADIER I LIVET man bruker som mal ditt eller datt. Usj! Mange er mer opptatt av hvilken pensjon de får enn livet de har her og nå... Og det der ´for stor forskjell´kan skape problemer syndromet kan du overføre til en rekke andre ting, Jeg er generelt imot definisjoner. Normer og regler er greie å ha for å slippe å måtte tråkke i alle salater som finnes. På den annen side må man selvfølgelig være klar over at det ikke finnes noen regel uten unntak.
Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Normer og regler er greie å ha for å slippe å måtte tråkke i alle salater som finnes. På den annen side må man selvfølgelig være klar over at det ikke finnes noen regel uten unntak. Den salaten du nevner er sikkert kinakål med thousand island-dressur...
Gjest Animula Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Den salaten du nevner er sikkert kinakål med thousand island-dressur... Hahahaha! Jeg er veldig enig med deg, bokser å putte folk inn i og å følge normen er ofte kvelende. 3
Gjest Trappetroll Skrevet 20. januar 2013 #7 Skrevet 20. januar 2013 Det er bra og kunne respektere andre og de valg de gjør. Men det betyr ikke at ethvert menneske er fritatt fra og tenke over konsekvensene av sine handlinger. Og det ksn lønne seg å spørre andre om erfaringer, og jeg er i et forhold med stor aldersforskjell og trives med det. Men respekt er bra og nødvendig!
Steinar40 Skrevet 20. januar 2013 #8 Skrevet 20. januar 2013 Den salaten du nevner er sikkert kinakål med thousand island-dressur... Det er mange som med hell kunne ha vært bedre dresserte, ja.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2013 #9 Skrevet 20. januar 2013 Enig med HI. Det er så mange som ikke tør å tenke selvstendig, men er mest opptatt av hva naboen og andre uvedkommende mener. Tør ikke tenke utenfor boksen, og dilter etter andre. De eneste som gir meg håp, er dem som står opp og viser at de tar ansvar for egne valg og gjør individuelle vurderinger uavhengig av redsel for hva andre skal si. Møter du en som er 10-15-20 eller whatever eldre enn deg, så er det følelsene du har for ham/henne som er det avgjørende, og hvordan dere matcher hverandre, ikke hva firkantede mennesker mener. Det er bare gøy å tråkke i noen salater, som Steinar er så livredd og engstelig for.
Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #10 Skrevet 20. januar 2013 Næmmen næmmen, Pusi-avataren passer godt til min ideologi: De er selvstendige vesener de
Gjest gurimalla Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 Jeg er generelt imot definisjoner. Vet du hva en definisjon er?
Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #12 Skrevet 20. januar 2013 Vet du hva en definisjon er? Kanskje det, kanskje ikke = vil ikke defineres
Steinar40 Skrevet 20. januar 2013 #13 Skrevet 20. januar 2013 Enig med HI. Det er så mange som ikke tør å tenke selvstendig, men er mest opptatt av hva naboen og andre uvedkommende mener. Tør ikke tenke utenfor boksen, og dilter etter andre. De eneste som gir meg håp, er dem som står opp og viser at de tar ansvar for egne valg og gjør individuelle vurderinger uavhengig av redsel for hva andre skal si. Møter du en som er 10-15-20 eller whatever eldre enn deg, så er det følelsene du har for ham/henne som er det avgjørende, og hvordan dere matcher hverandre, ikke hva firkantede mennesker mener. Det er bare gøy å tråkke i noen salater, som Steinar er så livredd og engstelig for. Det er bra du har det moro
Gjest Anonym Skrevet 20. januar 2013 #14 Skrevet 20. januar 2013 Vet du hva en definisjon er? Hva er din definisjon på definisjon?
skreppamedleppa Skrevet 21. januar 2013 #15 Skrevet 21. januar 2013 Jeg tar meg iallefall den frihet til å gjøre slik På poenget ditt, (respekt bør det ikke være så vanskelig å ha enten man følger strømmen eller man blir sammen med noen med større aldersspenn enn seg selv) Mange her inne søker mer bekreftelse av andre enn seg selv "del antal føflekker med hvor mange fingrer du har, + på antall glass i kjøkkenskapet og ikke under det antallet du da får kan du være med noen, sånn er det" er det ikke slik denne tøysete aldersbåsen innenfor forhold er (det kunne like gjerne vært det for slike tulle regler har ingen verdens ting med noenting gjøre). Å gå etter hva kassedamen på Rimi, eller naboer eller noen andre sine tanker om hvem du er iforhold med er jo bare trist. Fakta nr 1: Problemer i forholdet kan oppstå om det er 2 år mellom noen eller 20 år mellom noen som fører meg til fakta nr 2: tall i seg selv sier ikke noe om et forhold mer enn kjemi, interesser og verdier. Når jeg ser mennesker med stor aldersspenn (f.eks Toralv maurstas som er samboer med 34 år yngre Beate Eriksen) så tenker jeg ikke jeg at de har plumpet uti en salat med eller uten dressur, jeg tenker at de er to oppegående mennesker som har et tilsynelatende godt forhold som koser seg sammen (vertfall utad) Hvem som følger reglene (del antal føflekker på....) og hvem som ikke følger reglene ang alder i forhold er ikke så nøye, det som er såre enkelt derimot er at folk bør tenke mer på at de skal våkne opp til den mannen/kvinnen de elsker hver dag, de skal danne et parforhold og et samliv med den mannen de elsker, ikke den mannen de tror kassedamen på Rimi liker eller den mannen/damen som naboene snakker minst om.. “If you end up with a boring miserable life because you listened to your mom, your dad, your teacher, your priest, or some guy on television telling you how to do your shit, then you deserve it.” Frank zappa, 1
agg Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Jeg forstår ikke hvorfor noen mener de eier "sannheten", eller mener de kan dømme andres forhold f.eks basert på alder - men grunnen til at det ofte skjer her er jo nettopp fordi de blir spurt. Og det forstår jeg i alle fall ikke! Hvorfor har folk et behov for bekreftelse fra fremmede på et forum? Jeg skjønner at man bruker KG til spørsmål om tips og triks, eller debattere ting man er opptatt av - men hvorfor spør noen om så, i deres eget liv, essensielle ting som "er mitt forhold riktig"? Jeg er i et forhold med stor aldersforskjell, det ville ikke falle meg inn å spørre fremmede om det er greit. Det har jo ingen andre noen forutsetning, ei heller noen legitim grunn, til å mene noe som helst om.. Men klart, som du spør vil du også få svar.. 1
Steinar40 Skrevet 21. januar 2013 #17 Skrevet 21. januar 2013 Jeg tar ingen personlige valg ut ifra hva andre måtte mene at jeg burde gjøre. Men det skader aldri å høre på hva andre fornuftige folk mener. Tenk deretter selv og velg selv. Alle er ansvarlige for egne valg. Men når det gjelder akkurat dette med alder og stor aldersforskjell så er det allikevel et faktum at stor aldersforskjell ofte skaper problemer. Og da spesielt når den ene fortsatt er ung. Senere i livet blir aldersforskjell mindre viktig - så lenge folk er friske og raske.
Gjest winston Skrevet 21. januar 2013 #18 Skrevet 21. januar 2013 Jeg tar meg iallefall den frihet til å gjøre slik På poenget ditt, (respekt bør det ikke være så vanskelig å ha enten man følger strømmen eller man blir sammen med noen med større aldersspenn enn seg selv) Mange her inne søker mer bekreftelse av andre enn seg selv "del antal føflekker med hvor mange fingrer du har, + på antall glass i kjøkkenskapet og ikke under det antallet du da får kan du være med noen, sånn er det" er det ikke slik denne tøysete aldersbåsen innenfor forhold er (det kunne like gjerne vært det for slike tulle regler har ingen verdens ting med noenting gjøre). Å gå etter hva kassedamen på Rimi, eller naboer eller noen andre sine tanker om hvem du er iforhold med er jo bare trist. Fakta nr 1: Problemer i forholdet kan oppstå om det er 2 år mellom noen eller 20 år mellom noen som fører meg til fakta nr 2: tall i seg selv sier ikke noe om et forhold mer enn kjemi, interesser og verdier. Når jeg ser mennesker med stor aldersspenn (f.eks Toralv maurstas som er samboer med 34 år yngre Beate Eriksen) så tenker jeg ikke jeg at de har plumpet uti en salat med eller uten dressur, jeg tenker at de er to oppegående mennesker som har et tilsynelatende godt forhold som koser seg sammen (vertfall utad) Hvem som følger reglene (del antal føflekker på....) og hvem som ikke følger reglene ang alder i forhold er ikke så nøye, det som er såre enkelt derimot er at folk bør tenke mer på at de skal våkne opp til den mannen/kvinnen de elsker hver dag, de skal danne et parforhold og et samliv med den mannen de elsker, ikke den mannen de tror kassedamen på Rimi liker eller den mannen/damen som naboene snakker minst om.. “If you end up with a boring miserable life because you listened to your mom, your dad, your teacher, your priest, or some guy on television telling you how to do your shit, then you deserve it.” Frank zappa, Love you:)
agg Skrevet 21. januar 2013 #19 Skrevet 21. januar 2013 Men når det gjelder akkurat dette med alder og stor aldersforskjell så er det allikevel et faktum at stor aldersforskjell ofte skaper problemer. Og da spesielt når den ene fortsatt er ung. Senere i livet blir aldersforskjell mindre viktig - så lenge folk er friske og raske. Det er riktig. Men det er jo naturligvis flere faktorer som vil avgjøre om et forhold vil vare, ikke bare aldersforskjellen. De faktorene kan jo ikke ukjente mennesker på et forum vite noe om - de vet som regel kun aldersforskjellen, i tilegg til opplysninger som "han er veldig snill og grei" osv.. Det jeg undrer over er om de som spør i slike tråder (som det er veldig mange av..) oppriktig tror de vil få et svar som vil gi noe til deres spesifikke situasjon? Om jeg svarer i den typen tråder "Jeg er i et forhold med 15 års aldersforskjell, det går bra", så har jo det veldig liten overføringsverdi - på samme måte som mange av de negative svarene vil ha tilsvarende liten verdi. Du har helt rett i at aldersforskjell gir flere problemer, man har statistikken mot seg - men til sist er man jo nettopp bare statistikk: for noen går det bra, for andre går det dårlig. Det er en rekke faktorer, og kanskje litt tilfeldigheter som avgjør hvilken side av statistikken man havner på. Disse faktorene har ikke vi andre på KG noen mulighet til å kjenne fullt ut.. Fenomenet med å søke bekreftelse i ulike, viktige avgjørelser, fra totalt fremmede mennesker, klarer jeg rett og slett ikke forstå.. Det er altså intensjonen til den som stiller denne typen spørsmål jeg lurer på, at folk har en mening om temaet forundrer meg ikke..
Steinar40 Skrevet 22. januar 2013 #20 Skrevet 22. januar 2013 Det er riktig. Men det er jo naturligvis flere faktorer som vil avgjøre om et forhold vil vare, ikke bare aldersforskjellen. De faktorene kan jo ikke ukjente mennesker på et forum vite noe om - de vet som regel kun aldersforskjellen, i tilegg til opplysninger som "han er veldig snill og grei" osv.. Det jeg undrer over er om de som spør i slike tråder (som det er veldig mange av..) oppriktig tror de vil få et svar som vil gi noe til deres spesifikke situasjon? Om jeg svarer i den typen tråder "Jeg er i et forhold med 15 års aldersforskjell, det går bra", så har jo det veldig liten overføringsverdi - på samme måte som mange av de negative svarene vil ha tilsvarende liten verdi. Du har helt rett i at aldersforskjell gir flere problemer, man har statistikken mot seg - men til sist er man jo nettopp bare statistikk: for noen går det bra, for andre går det dårlig. Det er en rekke faktorer, og kanskje litt tilfeldigheter som avgjør hvilken side av statistikken man havner på. Disse faktorene har ikke vi andre på KG noen mulighet til å kjenne fullt ut.. Fenomenet med å søke bekreftelse i ulike, viktige avgjørelser, fra totalt fremmede mennesker, klarer jeg rett og slett ikke forstå.. Det er altså intensjonen til den som stiller denne typen spørsmål jeg lurer på, at folk har en mening om temaet forundrer meg ikke.. Vel, jeg tenker jo at grunnen til at folk spør her må være fordi de føler seg usikre. Og som jeg skrev så skader det forsåvidt aldri å høre på andre fornuftige folk. Problemet er imidlertid at ikke alle er fornuftige, og da kan "gode råd" bare gjøre forvirringen og usikkerheten større. Generelt sett skal man selvfølgelig aldri ta noen avgjørelse bare basert på hva som sies her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå