Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har blitt gravid og skal ta abort. er helt sikkert fordi jeg er er student og har mange år igjen på skolen, og fordi jeg ikke er sammen med faren. vi har datet i ca et halv år, så kjenner han ganske godt da. vi har snakket om barn (før, helt hypotetisk) , og begge er enige om at vi ikke vil ha barn før om kanske ti år (vi er begge 24 nå) så jeg vet at han ikke vil beholde det. da jeg begynte å bli redd for at jeg var gravid, spurte jeg han om han ville visst det hvis han hadde gjort noen gravid hvis de skulle tatt abort, og da sa han at han ikke visste og at det var vanskelig å svare på. han skjønte ikke at jeg snakket om meg selv, er ganske god på å flette inn "tilfeldige" temaer. Jeg er litt redd han blir skremt bort hvis jeg sier det, og jeg liker han veldig godt så det vil jeg ikke.. Jeg kan leve med å gjøre dette uten at han er involvert, men syns på en måte at han burde vite det hvis vi skal bli sammen og sånt etterhvert..

hva taler for og imot å si det?

spm nr to gjør det hele litt mer skamfult. jeg har nemlig ikke gått på p-piller, men det har han nok trodd at jeg har.. de første gangene vi hadde sex syns jeg det var rart at han ikke spurte/foreslo kondom. men etterhvert som jeg ikke har sagt noe heller, så skjønner jeg at han antar at jeg går på ppiller ell (men jeg "gått på" angreepille®da..). grunnen er at jeg egentlig ikke tåler ppiller (jeg vet at dette er klønete og at angrepiller er enda verre..) vet ikke om han kommer til å spørre om hvordan dette kunne skje; om p-pillene ikke virket eller noe sånt, men er redd han blir sint hvis jeg er ærlig. så jeg vurderer å si at p-pillene ikke virket hvis dette kommer opp. er det en ok hvit løgn? eller er det slemt?

(jeg skal sette inn kobberspiral nå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge vi har selvbestemt abort i Norge og du klarer den mentale biten så må du gjøre det som passer det fremtidige livet ditt best.

Ikke fortell noe til faren om du ikke har noe med han å gjøre, det kan gjøre avgjørelsen enda tyngre.

Du har tross alt løyet for han...

Skrevet

Enten så sier du alt, eller så lar du være å si noe.

• Liker 1
Skrevet

"Gått på" angrepillen?? Håper ikke dere har hatt sex ofte det siste halvåret da. Det må jo ha blitt ekstremt kostbart! Pluss at det ikke er bra for kroppen din. Den skal jo ikke brukes mer enn EN gang hver syklus.

Jeg synes du bør fortelle alt til gutten du treffer. Du virker ekstremt lite ansvarsfull for å være tjuefire år gammel, og det har vel han strengt tatt rett til å være klar over før han fortsette å treffe deg/ha sex med deg.

• Liker 3
Skrevet

Viss du tenker at du skal vere sammen med denne fyren resten av livet, og evt få barn med han seinare synest eg at du skal fortelje det til han...Sannheta om aborten vil komme for en dag om det er en fyr du har et særiøst forhold til..

• Liker 6
Skrevet

Du må (bør) fortelle han om dette. Samtidig benytter du også sjansen til å fortelle at du ikke går på p-piller, og årsaken til dette. Han har garantert forståelse for at du ikke tåler dem, det er tross alt hormoner. Dersom dette aldri har vært noe tema mellom dere så tror han vel at du allerede bruker prevansjon, i alle fall dersom du heller aldri har protestert når han har kommet inne i deg tidligere.

Jeg forsøker å sette meg i kjæresten din sitt ståsted, og jeg ville nok visst dette nå - og vært sammen med deg om avgjørelsen og aborten, i motsetning til å få vite det tilfeldig flere år etterpå. Det er nå han kan støtte deg og være der for deg, mens om noen år vil han bare føle seg sviktet og løyet for.

• Liker 5
Skrevet

Viss du tenker at du skal vere sammen med denne fyren resten av livet, og evt få barn med han seinare synest eg at du skal fortelje det til han...Sannheta om aborten vil komme for en dag om det er en fyr du har et særiøst forhold til..

Hvordan da?

Anonym poster: 89df8c0ba1953e4adc94707c2a4b664f

Skrevet

"Hei. Jeg skal fjerne barnet ditt" Ser ikke poenget med å si noe.

Anonym poster: 0a31beb1180078fe5b6caf385327e685

Skrevet

Hvordan da?

Om det er problemer senere med å få barn kommer slikt frem. I enkelte tilfeller vil det også komme opp under normale svangerskap.

Skrevet

Ser du for deg et seriøst forhold med han, så synes jeg absolutt du skal snakke med ham om det.

Det er min mening, da. Jeg kunne ikke hatt et forhold til noen jeg ikke kunne dele dette med, og tar man det ikke opp med en gang blir det bare vanskeligere med årene.

• Liker 1
Skrevet

"Hei. Jeg skal fjerne barnet ditt" Ser ikke poenget med å si noe.

Anonym poster: 0a31beb1180078fe5b6caf385327e685

Syntes da ikke at hun bør fortelle det etterpå, men heller før. Jeg har kompiser som har blitt fortalt i etter tid og en som ble fortalt mange år etter. Begge to sliter med at de ikke fikk engang delta i diskusjonen. Riktig nok ville ikke noen av dem ha barn på den tiden damen/daten ble gravid men de ville vite om det.

Så om det er en sjanse for at han finner det ut senere (Felles venner som vet det, eller dere innleder et seriøst forhold) så burde du si det. Og ellers også egentlig. Det er helt greit at du er fast og bestemt ikke vil beholde barnet, men la no han føle at han hadde noe "å si" i situasjonen i det minste..

Og fortell ham om p-pillene. Det er skamfull, men løgn er bare dårlig gjort.

Anonym poster: 0587f394876d82ec3ad4134e843295ec

• Liker 2
Skrevet

Hvordan da?

For feks ved evt seinare svangerskap vil han kunne få vite det ved å sjå på helsekortet for gravide at jo har vore gravid før, og om han seinare får problem med å gjere dama gravid, veit han i allefall at han kan det. For ikkje å snakke om det etiske aspektet her, som etter mi meining seier klart at han må få vite det..

Skrevet

Her har begge hatt et ansvar. Alle menn på 24 vet hvordan barn blir til. De vet også at hoppe av i svingen-metoden ikke er sikker, og at det prevensjon er like mye deres ansvar. Dere var to om det. Uansett hva han har sagt, kan det være han vil reagere annerledes når det ikke er en hypotetisk situasjon. Å ha barn som student går helt fint.

Skrevet

Jeg syns du bør fortelle han om det. Han kommer nok til å støtte deg gjennom det, også skjønner han også at graviditet kan være resultatet av sex. Kanskje han blir mer forsiktig i fremtiden, og heller spør enn å anta at prevensjon er i bildet.

Skrevet

For feks ved evt seinare svangerskap vil han kunne få vite det ved å sjå på helsekortet for gravide at jo har vore gravid før, og om han seinare får problem med å gjere dama gravid, veit han i allefall at han kan det. For ikkje å snakke om det etiske aspektet her, som etter mi meining seier klart at han må få vite det..

Helsekort for gravide har rubrikker for tidligere svangerskap og aborter, men du er ikke pliktig å la slike opplysninger bli ført inn på skjemaet. Vil en holde opplysningene helt private, lar en være å oppgi dette til legen, eller sier spesifikt til legen (hvis legen vet om hendelsene) at det ikke skal stå der.

Min kamerat gjorde kjæresten gravid da han var 16, det endte i provosert abort, men før han var 30 var han ikke lenger i stand til å bli far, pga sædkvalitet. At noen er fruktbar i dag, gir ikke nye opplysninger om han en dag er i et ufrivillig barnløst forhold. Da vil sædkvaliteten bli testet, og at testiklene virket da han var 24, er ikke relevant hvis de ikke lenger virker når han er 34.

Jeg synes han bør få vite. For det første bør han få uttale seg (men ikke bestemme), ifht sitt eget ønske om svangerskapsutfall.

For det andre bør han få vite hva slags situasjon han har satt seg i det siste halvåret, hvor han har deltatt i jevnlig ubeskyttet sex. Det "måtte" jo gå galt før eller siden, og dette kan være støkken som gjør at han opptrer ansvarlig neste gang, og ikke blir ufrivillig far.

For det tredje er det et stort tillitsbrudd å ikke si det, som vil ha betydning hvis forholdet blir seriøst. Det vil da alltid kunne ligge mellom dere, og skape problemer ved at du ikke kan være åpen, eller hvis han plutselig likevel på en eller annen måte blir kjent med hva som har skjedd, og som har blitt holdt borte fra ham. Kjæresten min sier han hadde dumpet meg på flekken om noe slikt hadde kommet fram, uten at han hadde fått vite det.

Når man sier, gir man også fra seg kontrollen over opplysningene. Typen har jo ikke taushetsplikt. Man må derfor også vurdere om han kan håndtere informasjonen på en hensiktsmessig måte. Om han kan tenkes å bli truende ifht å få gjennomført sitt syn på situasjonen, eller fortelle de sårbare fakta til kreti og pleti, er det argumenter mot å involvere ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...