Gå til innhold

hvordan være en god katteeier?

Anbefalte innlegg

Gjest Charlotte1
Skrevet

har vedlig lyst på en liten kattunge.Men vill vite mest mulig om dyret før jeg får det. Har tenkt til å kanskje låne en sånn faktabok på bibleoteket, men før den tid. Vill gjerne gjerne høre med folk som har eller har hatt katt om tips og hvordan jeg skal få den til å bli "snill" og kosete og ikke bite og sånt :) hvilken rase liker du best? hva er et passende navn til jentepus? må jeg vaske den?må jeg kilppe negler? må jeg ha andre katter i nærheten så den ikke skal være ensom? hvilke miljøer trives den best? leker og kos som den liker?hvordan får jeg katten til å like meg?hvordan "kattesikkre" huset så den ikke skader seg?

vi bor i et rolig boligområde med mye natur så jeg tenker på å la den være utekatt. Har en veninne med katt som jeg tenker eventuelt kunne passa den hvis vi skal bort.

dette var bare en del spørsmål og bekymringer som har dukket opp i hodet mitt. har lyst til å være en så god eier som overhodet mulig, så jeg takker på forhånd for alle tips som jeg har fått av dere catwoman og men der ute :catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katter er ganske enkle dyr å ta vare på. Alle katter er forskjellige, og det finnes ikke noe fasit på hvordan gjøre den "snill". Men det beste du kan gjøre er jo selfølgelig å være grei mot den, vise den kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg har jo selv en skogskattblanding og hadde en norsk skogskatt før, så det må vel bli min favorittrase. Men alle katter er fine på hver sin måte. Du må ikke vaske den nei, for det gjør den selv. Du trenger ikke å klippe negler (edit: Klør selfølgelig), med mindre det er nødvendig. Men det finner du ut av. Katter er ganske selvstendige dyr, så du trenger ikke å ha katter i nærheten. Katter trives best der det er natur og skog. Leker er inviduelt for katter, men du finner ut hva den liker å leke med. Du kan bare søke på nettet etter "hvordan bli god" katteeier, altså søke etter det du lurer på. Men jeg anbefaler deg å ta en titt innom dyrebeskyttelsen. Der er det mange katter som trenger hjem, og det kan også være kattunger der.

Endret av Santflows
Gjest Charlotte1
Skrevet

Katter er ganske enkle dyr å ta vare på. Alle katter er forskjellige, og det finnes ikke noe fasit på hvordan gjøre den "snill". Men det beste du kan gjøre er jo selfølgelig å være grei mot den, vise den kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg har jo selv en skogskattblanding og hadde en norsk skogskatt før, så det må vel bli min favorittrase. Men alle katter er fine på hver sin måte. Du må ikke vaske den nei, for det gjør den selv. Du trenger ikke å klippe negler, med mindre det er nødvendig. Men det finner du ut av. Katter er ganske selvstendige dyr, så du trenger ikke å ha katter i nærheten. Katter trives best der det er natur og skog. Leker er inviduelt for katter, men du finner ut hva den liker å leke med. Du kan bare søke på nettet etter "hvordan bli god" katteeier, altså søke etter det du lurer på. Men jeg anbefaler deg å ta en titt innom dyrebeskyttelsen. Der er det mange katter som trenger hjem, og det kan også være kattunger der.

takk :laugh:

Skrevet

Kastrer katten din :) Ellers er det ikke så mye - elsk den, kos den, mat den og la den være alene når den vil det. Katter er egenrådige så hvis den vil ha deg til å gjøre noe sier den ifra (gjerne ved å klore på leggen din, dytte ned glass eller bråke så mye den kan) :P

• Liker 4
Skrevet

Om du kjøper rase er det nok enklere å velge "personlighet", dvs alle katter er jo individuelle, men enkelte raser er kjent for å være sånn og sånn. Les litt rundt på nettet om hvilken rase som evt vil passe deg!

Katter er flinke til å stelle seg selv, men kjøpt børste om katten har langt hår. Katten burde kastreres om den ikke allerede er det når du får den.

Pass på at den får den oppmerksomheten den fortjener. Kos og mulighet til å være ute. Dra til dyrlegen å få den chippet.

Ellers vil jeg påpeke at det er mange katter som trenger et hjem som ikke har det. Både kattunger og voksne. Kikk litt på nettsidene til for eksempel www.fod.no, kanskje en katt der er noe for deg!

Skrevet

har vedlig lyst på en liten kattunge.Men vill vite mest mulig om dyret før jeg får det. Har tenkt til å kanskje låne en sånn faktabok på bibleoteket, men før den tid. Vill gjerne gjerne høre med folk som har eller har hatt katt om tips og hvordan jeg skal få den til å bli "snill" og kosete og ikke bite og sånt :) hvilken rase liker du best? hva er et passende navn til jentepus? må jeg vaske den?må jeg kilppe negler? må jeg ha andre katter i nærheten så den ikke skal være ensom? hvilke miljøer trives den best? leker og kos som den liker?hvordan får jeg katten til å like meg?hvordan "kattesikkre" huset så den ikke skader seg?

vi bor i et rolig boligområde med mye natur så jeg tenker på å la den være utekatt. Har en veninne med katt som jeg tenker eventuelt kunne passa den hvis vi skal bort.

dette var bare en del spørsmål og bekymringer som har dukket opp i hodet mitt. har lyst til å være en så god eier som overhodet mulig, så jeg takker på forhånd for alle tips som jeg har fått av dere catwoman og men der ute :catmilk:

Vi har to innekatter, og ellers har jeg vokst opp med katter.

Katter er fantastiske dyr, smarte, lojale, selvstendige. Flotte kjæledyr som på mange måter klarer seg fint selv.

Siden du skal la katta di gå ute trenger den ingen kattedo inne, men har du anledning kan det være greit å sette inn ei kattedør så den kan gå ut og inn som den vil. Ha alltid ei skål med friskt vann tilgjengelig, og kjøp riktig kattefor på dyrebutikk, ikke i matbutikk. (Det du får i matbutikken inneholder lite næring, og våre katter ble dårlige i magen og slappe av billigforet.) Katter skal ha mat to ganger om dagen.

Katter er sosiale dyr, så derfor valgte vi å ha to siden våre bare er inne. De liker å leke, selv om de vokser det noe av seg etterhvert...fins jo mye katteleker å få kjøpt, men du kan enkelt lage selv med en lang tråd på ei pinne, f.eks. Eller laserpenn. Alt som beveger seg er morro. Pappesker og knitrende plast er også fascinerende...

De liker å ha faste plasser å ligge på, gjemme seg litt vekk. Kjøp et klorestativ.

De vansker seg selv, men du kan gjerne kjøpe ei neglsaks tilpassa katter, samt en børste- de er jo vandrende hårballer.

Anbefaler også kattegress og whiskas "anti hairball" snack så reduserer du antall oppkast. Ja de kaster opp slimete hårballer. ..

Katter kan lære seg enkle ord, men de er ikke lette å dressere :P

Vær snill med dyret ditt, og du får så mye igjen.

Når det gjelder navn så fins det jo mye forskjellig, ingen regel på dette. Lykke til som katteeier! :)

• Liker 2
Skrevet

Sørg for å ha råd til å ha katt. Den skal kastreres, chippes, vaksineres jevnlig og ha ordentlig fòr :-)

• Liker 7
Skrevet

Katter skal ha mat to ganger om dagen.

Hva mener du med at katter skal ha mat to ganger om dagen? Det er ikke noe fasit på hvor mye mat en katt skal ha.

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du med at katter skal ha mat to ganger om dagen? Det er ikke noe fasit på hvor mye mat en katt skal ha.

Slenger meg på denne. Mine har tørrfor tilgjengelig hele døgnet, de småspiser jevnlig etterhvert som de er sultne (og sikkert etter varierende aktivitetsnivå). Og så får de "våtmat" (middag) 1 gang i døgnet. Etter min erfaring spiser de bare det de trenger. Noen ganger er tørrforskålen tom flere ganger for dagen, andre dager er den nesten urørt. Noen ganger forsvinner våtmaten ned på 2 minutter. Andre ganger ligger halvparten igjen i skålen. Så etter det jeg har lært, styrer katter flest sitt eget matinntak.

Og så til TS: Så fint at du vil lære så mye som mulig før du anskaffer katt :)

Jeg har utekatter nå, og har tidligere hatt innekatt. Utekattene er "street mix", dvs. ikke rasekatter. Men flotte puser! To er hentet blant "uønskede" katter og en kom vandrende helt på egenhånd.

For å få katten snill, er det ikke så mye å tenke på. Gi katten masse kos når den vil ha det, og la den vite at den har et trygt hjem med mat og vann. Mine har noen "kjøpeleker", men det morsomste er bakepapir eller aluminiumsfolie rullet sammen til små baller. Og Q-tips.

Jeg klippet klørne litt da jeg hadde innepus, men jeg rører ikke klørne på utepusene. De trenger dem til jakt og til å forsvare seg utendørs.

• Liker 4
Gjest Charlotte1
Skrevet

tusen takk for masse gode råd!! føler meg veldig klar nå, så da gjelder det bare å finne den rette pusen :pasha::biggrin:

Skrevet

Kastrer/steriliser katten din! Chip den. Hos de fleste dyrleger kan du få en slik "pakke" hvor de både chipper, kastrer/steriliserer og tatoverer katten i øret for en viss sum.

Husk at rev spiser katter, så om du bor i et område med rev, pass litt på.

• Liker 1
Skrevet

Husk at rev spiser katter, så om du bor i et område med rev, pass litt på.

Ja, både rev og grevling kan være farlige for puser. Her har vi begge, men pusene holder seg stort sett innenfor hageporten. Men så er jeg da velsignet med veldig stor hage. Det hender at pusene tar seg en tur ut i "villmarken", men ikke lenger enn noen hundre meter. Alle er kastrert/sterilisert, så det fører vel gjerne til at de blir mer hjemmekjære og ikke drar på langtur.

Skrevet

tusen takk for masse gode råd!! føler meg veldig klar nå, så da gjelder det bare å finne den rette pusen :pasha::biggrin:

Den rette pusen venter sikkert på deg :) Jeg har som sagt "street mix" eller "eventyrblanding" nå, og min tidligere innekatt var rasekatt. Katter er individer med personlighet, så det er ingenting som sier at en spesiell rase er bedre/verre enn en "street mix". Jeg elsker "street mix"ene mine, de er alle forskjellige, alle har hver sin personlighet - og flotte puser! Og pene. Har en tiger/hvit, en oransjestripet og en langhåret grå/hvit.

Akkurat nå er sjefspusen her og krangler for å få bruke tastaturet.... Tøffingen liker å surfe litt på nettet - og helst ligge oppå tastaturet, men blir veldig pyse-pus hvis jeg finner kattevideoer på YouTube. Skummelt med katter inne i PC'en....

• Liker 2
Skrevet

Ja, både rev og grevling kan være farlige for puser. Her har vi begge, men pusene holder seg stort sett innenfor hageporten. Men så er jeg da velsignet med veldig stor hage. Det hender at pusene tar seg en tur ut i "villmarken", men ikke lenger enn noen hundre meter. Alle er kastrert/sterilisert, så det fører vel gjerne til at de blir mer hjemmekjære og ikke drar på langtur.

Min mors katt ble mest sannsynlig spist av rev. Hun bor i skogkanten og katten forsvant plutselig en dag. Rev har blitt observert i hagen hennes flere gangen (bla. av meg).

Utrolig ekkelt å miste en katt slik. Jeg var med henne på kattejakt i flere uker, hang opp plakater i en 5 km-radius.

Det var en grå, stripete huskatt, Norges mest vanlige katt. Mange ringte fordi de hadde sett "hennes" katt. Hver gang var det ut i bilen og på ny katteakt, og hver gang var hun like skuffet.

Jeg tror det holdt på i 1,5 år før det tok slutt, men fortsatt tar jeg meg selv i å se ekstra godt på grå, stripete huskatter.

Skrevet

Slenger meg på denne. Mine har tørrfor tilgjengelig hele døgnet, de småspiser jevnlig etterhvert som de er sultne

Katteeiere har nok forskjellige rutiner, men fullvoksne katter er vanedyr, derfor har vi innført at de får en porsjon om morgenen og en om ettermiddagen. På posen med kattemat står det hvor stor dagsporsjon de skal ha. De får kattemat spesialisert for kastrerte/steriliserte innekatter.

Vi har prøvd det med å ha mat stående tilgjengelig hele døgnet, det endte med overvektige katter.

Skrevet

Katteeiere har nok forskjellige rutiner, men fullvoksne katter er vanedyr, derfor har vi innført at de får en porsjon om morgenen og en om ettermiddagen. På posen med kattemat står det hvor stor dagsporsjon de skal ha. De får kattemat spesialisert for kastrerte/steriliserte innekatter.

Vi har prøvd det med å ha mat stående tilgjengelig hele døgnet, det endte med overvektige katter.

Jeg tror det kan være stor forskjell på innekatter og utekatter her. Innekatter er nok mer vanedyr enn utekatter, siden de følger livet til menneskene i huset hele døgnet. Mine har ikke så mange faste vaner. Været bestemmer ganske mye i forhold til hva de driver med, og hvor mye og når de spiser. De spiser merkbart mer på godværsdager, da er de mer aktive utendørs. Jeg tror nok også at kattene mine forsyner seg litt av det naturen kan by på av "katte-snacks".

• Liker 2
Skrevet

Mange gode råd her; og jeg hiver i tillegg på skikkelig for. Tørrmaten du kjøper på Rema er ifølge meg ikke egnet som føde for noen. Nå har jeg hatt katter som enten har hatt litt sensitiv mage, eller som med husets konge nå; høyt aktivitetsnivå og dermed stor kaloribehov for å holde vekten. Han er i tillegg utekatt, og nå på vinteren trenger han virkelig skikkelig for for ikke å bli tynn.Vi har funnet fram til et for med ekstra protein og høyt fettinnhold, og nå er pus i passe størrelse året gjennom uten magre perioder på våren etter en lang og kald vinter. Katter regulerer inntaket selv, pus her har alltid mat stående tilgjengelig.

Du må regne med faste dyrlegebesøk. Kastrering, chip, vaksiner ol hører ganske enkelt med, Er det utekatt vil han ganske sikkert komme hjem med sår/skader i ny og ne, disse må behandles skikkelig. Sår forårsaket av andre katter blir utrolig for betent, og kan bli virkelig stygge. Er katten langhåret er det viktig å sjekke den jevnlig, det kan være vanskelig å se sår ( før de har fått utvikle seg og væsker masse samt stinker...)Du må ha et transportbur slik at du får med deg katten på trygt vis.

Pelsstell er for noen katter helt nødvendig for andre ikke. Er det en langhåret pus må ofte pelsen stelles; gres jevnlig og klumper må fjernes. Jeg har en blanding av perser og skogkatt, og han å klippes helt ned på våren for å få av all vinterpels og floker.

Selv om han er utekatt har vi også en kattdo inne i tilfelle. Det er sjelden han bruker den, men må han nok, og ingen er hjemme til å slippe han ut så går han på den, har aldri lagt fra seg noe på gulvet inne.

Ellers er det å bruke tid, og ta ting i kattens tempo. Rampepusen her flyttet inn til oss for litt over ti år siden, og var da ikke håndterbar i det hele tatt. Redd for folk, og livredd for å bli løftet/tatt i. Nå er han en kosepus av dimensjoner, som mer enn gjerne ligger som en baby i armene på oss, og det beste av alt er å bli klødd " overalt". Det er dog kun vi i familien som kan klør ham på magen/ta på labbene, om, ukjente prøver sier han kjapt fra ( les: setter både tenner og klør i det han får til...)Jeg får også lov til å rense sår uten at han går bananas, han har etterhvert skjønt at vi gjør ham ikke noe vondt.

Skrevet

Vil legge til at du kan ende opp med en katt som ikke er så interessert i å være ute, ihvertfall om vinteren. Da må du ha tid til å aktivisere den, og være sammen med den. En katt kan kjede seg inne, selv om den har valgt innetilværelsen selv, og da er det viktig å leke og kose med den:) Så selv om katten er veldig selvstendig, så bør du ikke ta til deg en katt om du ikke har tid til den. Det er ikke så stor forskjell på å ha en og to katter, det er bare dobbel dose trivsel og kos, men også doble utgifter.

Jeg har ei helt vanlig huskatt, eller eventyrblanding som høres mye søtere ut. Hun koster meg 300 kr i måneden, da får hun fôr fra Royal Canine for kastrerte katter, Easy Clean kattesand, katteforsikring i Agria og innimellom kjøper jeg spray som fjerner lukt fra kattedoen og spray for å holde katten unna sofakantene. I tillegg har jeg brukt rundt 5000 kr på veterinær i hennes 3 leveår, som inkluderer ormekurer, vaksiner, helsesjekker, kastrering og chipping. Utstyr har jeg brukt ca. 4000 på, som inkl. seng, 2 kløstativ, reisebur, børste, klotang, kattedo, sele og bånd for å gå tur når vi reiser, halsbånd og 10 forskjellige leker som hun rett og slett har tilintetgjort :fnise:

Så hun har kostet meg ca. 20 000, men en katt trenger f.eks ikke alt utstyret, og det er mange engangskjøp i starten.

Det skal mye til for at en katt skader seg, jeg har hatt 4, og kun 1 har skadet seg. Vi hadde åpne trapper på den tiden, og den falt fra 3. etasjen og ned på flisgulvet i 1.etg med hodet først, fordi den hadde slått hodet i fallet. Ellers skal det mye til før en katt skader seg, så du trenger ikke kattesikre hjemmet.

Katten kan gjøre skade på interiør da. Derfor er det viktig å ha et kløbrett eller en kløpinne som den kan kvesse klørne på ved behov. En gang i mellom kan du spraye en spray med en spesiell lukt i på møbler og tekstiler som du ikke vil at katten skal nærme seg. De har sprayen på dyrebutikker.

Andre tips:

- En katt liker å ligge i høyden og ha oversikt, gjerne i det rommet som brukes mest av menneskene. Om du ikke har en passende plass katta kan ligge på i høyden, så kan du kjøpe et "klatrestativ" til den. Slik f.eks: http://www.mamut.net/homepages/Norway/1/18/nebbogklor/43631.jpg

- Ha en egen plass som bare er katten sin. Her kan den føle seg trygg, og da må man la den være i fred der.

- Du kan kjøpe en feromondiffuser (http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14) som du har i rommet katten oppholder seg mest i, som skal hjelpe katten å senke stressnivået og for å generelt sett trives bedre.

- Ikke bli overrasket om katta tar noen runder rundt i huset i løpet av dagen og maser for å få deg til å åpne stengte dører, de liker nemlig å passe på at ting er som de skal;) Mange katter følger også etter deg når du går rundt i huset, jeg får f.eks aldri gå på badet alene.

- Om du får en kattunge er det greit å venne den til å børstes. Det er veldig greit å bruke en børste som tar underhårene, og børste den jevnlig. Slik slipper du den verste røytinga og må ikke støvsuge 3 ganger i uken :fnise:

- Kastrer den! Det finnes nok hjemløse katter i Norge. Ikke steriliser den, da den fortsatt vil ha løpetid og medfølgende atferd. Du bør også microchippe den, slik at den kan spores til deg. Halsbånd må du vurdere selv, det er greit for å vise andre at katten har et hjem, men min har hengt seg fast i ei grein pga. halsbåndet og holdt på å kveles, så jeg må bare belage meg på at microchipen og tatoveringa vil sjekkes om noen lurer på hvor hun hører til.

- Om du overtar en voksen katt er det greit å ha den inne i en 2-3 uker for å venne den på at den bor en ny plass, før du slipper den ut. Ellers kan du risikere at den løper rett tilbake til der den kom fra.

Generelt sett bare kos med den, prøv å forstå oppførselen dens (forskjellen på lekeslossing og forsvar f.eks) og ta hensyn til den. Vær mye hjemme den første tiden, og bli kjent med katten. Om katten gjør noe den ikke får lov til, si "nei" i en streng tone og løft den vekk fra situasjonen, og vær konsekvent. Jeg vet at noen bruker å spraye vann på katten om den gjør noe den ikke skal, men jeg liker ikke å gjøre ting mot den som er ubehagelig for den..

Anonym poster: 046800614d9c06c56628c591a5ecd252

• Liker 3
Skrevet

Hvis utekatten din velger å være inne om vinteren bør du holde øye med klørne! Kan hende de må klippes!

• Liker 1
Skrevet

Ja, noen kan overspise og bli feite. Men det finnes en spesiell type skål som du får kjøpt hos dyrebutikken (ihvertfall der vi fikk kjøpt vår). Da er det vanskeligere for katten å få opp mat, men den kan allikevel bestemme når den vil spise selv. Jeg syntes det er dumt at vi mennesker skal bestemme hvor mye og når kattene våre skal spise. For de fleste katter liker å småspise hele tiden, og iblant. Hvis det er så stor mellomrom mellom fòringstidene vil jo en storspiser nærmest sluke seg over maten noe som ikke er bra, og kan resultere i oppkast blant annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...