Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, nå er det ikke lenge til at jeg må velge min yrkesvei.

I alle år har jeg jobbet hardt med skolen for å kunne utdanne meg høyt. Jeg har tenkt på å bli jurist (for å deretter gå videre for å bli advokat) eller lege. Grunnen til at jeg har tenkt på disse yrkene er at jeg tenker at det kanskje kan være interessant, og en annen viktig grunn er lønna.

Men så har jeg i det siste begynt å tenke på å bli lærer for enten ungdomsskolen eller vgs. Og dette er noe som jeg faktisk har ganske lyst til å bli.

Men så kommer mitt problem. Jeg har tatt den vanskeligste matten, har realfagene og tatt ekstra språk for å få ekstrapoengene (i tillefelle jeg skulle bli lege ville jeg ha alle muligheter åpne). Så hvis jeg velger å bli lærer så føles det litt som om jeg har gjort alt forjeves... Jeg har jobbet utrolig hardt for å kunne ta en høy utdannelse. Så hvis jeg blir lærer så vil jeg få ganske mye mindre penger om jeg blir lege.

Jeg er ganske sikker på at jeg kan komme inn på medisinstudiet eller jus.

Så hva ville du ha gjort? Ville du ha tatt en utdannelse med høy lønn eller valgt å bli lærer (om du hadde vært interresert i læreryrket) ?

Anonym poster: ecfaf004da28a8f5bf7d712d1174b30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan i hvert fall jobbe som vikar under studiene, det er ikke helt det samme som en lærerjobb(du har mye mindre administrasjon), men da ser du i om du trives med det å undervise og om du har talent. Jeg hadde lyst til å bli lærer men fant ut at det ikke var noe for meg.

Ellers må man ikke treffe riktig utdanning på første forsøk. kan jo starte på medisin og sjekke om du trives(eller starte på medisin/lærer)

å jus er det visst ganske tøff konkurranse om de beste jobbene

Anonym poster: f5619dfee0641fa61e946eaf7d203efc

Skrevet

Så hva ville du ha gjort? Ville du ha tatt en utdannelse med høy lønn eller valgt å bli lærer (om du hadde vært interresert i læreryrket) ?

Jag hade tagit en utbildning som ger hög lön. Blir du läkare eller jurist/advokat så kan du alltid hitta en väg för att lära andra i det området. Blir du lärare däremot så kan du inte gå andra vägen. Börja uppifrån för att hålla alla dina möjligheter öppna och sedan kan du bli lärare ändå, kanske inte på VGS med en gång men lärare behövs alltid. Jag har varit lärarvikarie utan utbildning så du hittar alltid en väg dit.

• Liker 2
Skrevet

At sånne som deg tør å velge lærerutdanning hadde vært det beste som kunne skjedd norsk skole i hvert fall!

• Liker 11
Skrevet

Det å utdanne seg til lege nå er omtrent å utdanne seg til arbeidsledighet og lavere lønninger. Det utdannes alt for mange, og det er nærmest umulig å få jobb i byene før man har lang ansiennitet. Det å utdanne seg til lærer er ikke nødvendig, da det er lettere å pensle inn på en slik karrierevei senere.

Jeg hadde definitivt valgt jus (nå er jeg ikke helt upartisk her...). Det gir deg mange flere muligheter enn å bli advokat. Du får en ballast som du kan bruke i en rekke yrker, også som lærer dersom du velger den karriereretningen etterhvert.

Jeg ser på det å velge studiet som 60% fornuft og 40% følelser. Alle kan ikke bli det samme. Selv om en studieretning er gøy, er ikke alltid jobben man ender ut i det. Og det å ha en sikker jobb og en god lønn kan virkelig ikke undervurderes for livskvaliteten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt meg litt tid nå, og undersøkt så masse jeg kunne rundt de forskjellige yrkene. Kjenner du noen som jobber som advokat/lege/lærer? Snakk med dem, og finn ut av fordeler og ulemper. Enkeltpersoner sitter selvfølgelig ikke på fasiten for hvordan yrket er - men det kan kanskje sette igang noen tankeprosesser hos deg selv.

Et velbrukt råd er å sette opp en liste over fordeler og ulemper ved hvert enkelt valg. Her kan du føre opp ting som lengde på utdannelse / jobbmarked / lønn / stress etc. etc. Da får du en bedre oversikt, og du blir nødt til å tenke over hva du selv prioriterer høyest.

Anonym poster: 9f204cdcc1c1f33e4985569a3e4ed8d5

• Liker 1
Skrevet

For meg høres det ut som om du er ute eller mest mulig status. Du tør ikke velge lærer fordi du føler at du kaster bort all den harde jobbingen. Det er jo tvert imot det som skjer - da er du jo en bedre lærer, fordi du forstår hva det innebærer å jobbe hardt og få gode resultater. Samt at du har god heng på stoffet du skal lære bort. Men dersom du bare er ute etter den statusen... ja, da er kanskje lege eller advokat det rette for deg. Men la meg bare fortelle deg det nå; status gjør deg ikke lykkelig. Å ha veldig høy lønn er ingen vits dersom du gjør en jobb du ikke trives med.

• Liker 8
Skrevet

Hva med realfag for så å bygge på med pedagogikk om du ønsker å være lærer? :)

• Liker 1
Skrevet

For meg høres det ut som om du er ute eller mest mulig status. Du tør ikke velge lærer fordi du føler at du kaster bort all den harde jobbingen. Det er jo tvert imot det som skjer - da er du jo en bedre lærer, fordi du forstår hva det innebærer å jobbe hardt og få gode resultater. Samt at du har god heng på stoffet du skal lære bort. Men dersom du bare er ute etter den statusen... ja, da er kanskje lege eller advokat det rette for deg. Men la meg bare fortelle deg det nå; status gjør deg ikke lykkelig. Å ha veldig høy lønn er ingen vits dersom du gjør en jobb du ikke trives med.

Det er ikke status det er snakk om her. Det er i hovedsak lønn. Hva som egentlig er mest fornuftig å følge. Om jeg vil la økonomien veie tyngst eller ikke.

-TS

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke status det er snakk om her. Det er i hovedsak lønn. Hva som egentlig er mest fornuftig å følge. Om jeg vil la økonomien veie tyngst eller ikke.

-TS

Ja OK. Status og lønn henger ofte godt sammen da. Men som lærer tjener du ikke dårlig akkurat. Om du er lærer på videregående, eller kanskje på universitetet, kan du tjene like godt som en advokat/jurist som er ansatt i det offentlige. Og lønnen kommer ikke ufortjent når man er lege. Om du er vanlig allmennlege er vel ikke lønnen sånn sjokkerende høy. Er du utdannet mer enn det, har spesialisering innenfor et felt, si for eksempel at du blir kirurg. Lønna er god, men jobben er også særdeles tung og utmattende. Mange leger har også turnus-ordninger som kanskje ikke passer alle.

Så hvis jeg var deg ville jeg vurdert mye mer enn bare lønnen. Det er mange ting å tenke på. Sånn av de tre tingene, kunne jeg aller helst tenkt meg å bli jurist. Men det er fordi jeg har interesse for rettssystemet. Har du også det? Eller har du mest lyst til å bli lærer?

• Liker 3
Skrevet

Om penger er viktig så er kanskje siviløkonom, sivilingeniør noe for deg? tror de i snitt tjener bedre enn juristene. Det er jo ikke sikkert du blir advokat.

Anonym poster: f5619dfee0641fa61e946eaf7d203efc

Skrevet

Det er ikke status det er snakk om her. Det er i hovedsak lønn.

Her ble svaret enkelt for min del: Du bør ikke velge medisin. Jeg mener at en person med et så høyt fokus på lønn vil i beste fall bli en middelmådig lege, og da blir det på feile premisser en velger å melde seg på studiet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tatt den vanskeligste matten, har realfagene og tatt ekstra språk for å få ekstrapoengene (i tillefelle jeg skulle bli lege ville jeg ha alle muligheter åpne).

Er det ikke et minimumskrav å ha (den mest avanserte) matten, samt Fysikk 1, og Kjemi 1 og Kjemi 2 ?

Og kanskje litt Biologi?

Skrevet

Jeg hadde ikke maktet verken lege eller lærer, advokat kanskje, men da innenfor strafferett. Slåss litt i retten hadde vært meg, men de advokatene tjener vel ikke så alt for mye egentlig.

Skrevet

Jeg er lege, og hadde jeg kunne valgt på nytt hadde jeg nå valgt lærer. Ja, lønna er bedre, men det er pga alle tillegg fordi man jobber julaften, søndag, påske, natt og helg. 46 timers+ uke er vanlig å ha i arbeidsplanen sin. Som lektor er ikke grunnlønna så veldig mye lavere enn grunnlønna til en lege. Mener den ligger rundt 500 000. Da har du i tillegg mulighet for å være hjemme med barna dine i alle ferier, og selv om du har retting etc i helger - så MÅ du ikke opp kl halv fire på natten for å gjøre det, du kan planlegge tiden din selv.. Tro meg, om noen år er det sannsynlig at du har en familie, og da er det gull verdt å kunne prioritere den.

Dessuten mener jeg at å være lærer er verdens viktigste yrke. Tenk å kunne hjelpe barn og unge frem i livet og være en viktig og god voksenperson hver dag i mange år for mange barn.

I tillegg, som en over påpekte, er det virkelig behov for faglig sterke realfagsstudenter som tar lærerutdanning.

Men det er jo bare min personlige mening, jeg vet ikke hvordan dette vil være for deg.

Anonym poster: 0c23db090987ddcd90d55e27c775a9d0

• Liker 6
Gjest Blomst83
Skrevet

Derfor jeg svarte følg hjerte :)

Skrevet

Tenk hvordan liv du ser for deg. Livet ditt blir nok ganske forskjellig ut i fra hva du velger siden din økonomi vil være så forskjellig.

Det er jo ikke til å dytte under en stol at du vil bo bedre, ha flere muligheter økonomisk om du satser på lege eller advokat.

Som andre påpeker er det jo ikke vits om du ikke liker jobben din, men regner ikke med du har satset på dette hele livet ditt om du ikke trodde du ville trives?

Tenk deg om i hvert fall, jeg valgte et kreativt lavtlønnet yrke, og angret ganske fort på at jeg ikke hadde brukt ressursene mine på å sikte høyere.

Skrevet

du skal i hvert fald ikke vælge noget yrke pga. lønnern! Er du sprø? Du som til syneladende har alle muligheter følg dit hjerte din interesse el. hvad vi skal kalde det.

Alle tre yrkerne krever en indsats og et studie krever interesse for at lere også, når det blir tøfft og da trekker du på at det er et stort ønske at blive ferdig med studiet ikke at lønnen i det ene el. det andre kansje blir højere...og som flere skriver er der forskel på frihetsgrader i dagligdagen osv. !

Jeg blir faktisk irritert når unge mennesker som har alle muligheter spekulerer på løn for i det store hele er forskellen ikke så stor , hvis ikke du blir en super flink advokat el. spesiallege med egen praksis og da må du legge mange interesserimer i yrket dit uanset! jeg ville blive riktig glad, hvis du valgte at bli lerer for der mangler flinke lerere og ikke nogen som har valgt dette fordi de ikke kunne opnå drømmejobben!!!! Lykke til!

Gjest halebein
Skrevet

Jeg er selvfølgelig veldig inhabil siden jeg er lærer... Men vil bare legge til i debatten at lektor eller adjunkt med opprykkslønna slett ikke er så verst dersom du ikke bosetter deg i storbyen. Bor på mellomstore sted i nordnorge, får nedskrevet studielønn, har to biler, bygd hus for 4 år siden, og lever temmelig greit på lønna mi. nå tjener sikkert legene her mye bedre, men vanskelig for jurister/advokater å få jobb utenfor storbyene med dyrt husvære...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...