Gå til innhold

Helgeaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen noen gode tips å komme med, til aktiviteter for en snart 3 åring og en babay på 3 mnd???

Føler vi bare sitter hjemme å kjeder oss helg etter helg etter helg....

Vi HATER å være ute, og det er ikke noen gode uteplasser rundt her uansett.

Vi har ikke lappen og bil, så vi kommer oss ikke så veldig langt. Venner og familie er stort sett opptatt med sitt, og skjelden vi kan besøke/få besøk av dem.

Vi har heller ikke så mye penger, så lekeland o.l har vi rett og slett ikke råd til:(

Ikke kjenner vi noen naboer eller andre barnefamilier i området heller, som vi kunne lekt med.

Anonym poster: b18ba9c73322ff3630ddad4d14db04d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sitte inne å spille spill,tegne,osv. viss dere hater å vere ute så er det ikke så lett å finne på ting uansett.

Anonym poster: 06803d0e30f2990f333d5c2d62ea26a9

Gjest pysepusen
Skrevet

Nå som det er kaldt må vi være kreative inne ;) Vi har gjort følgende de siste helgene: bakt, laget piknik på gulvet, laget fruktpinnsvin, perlet, laget kjempestor togbane over hele stuegulvet, lest masse bøker, sunget kjempemasse (SingSang-kort er supre!), bygget med klosser og Duplo, lekt med biler, øvd oss på å telle (teller alt vi kommer over inni huset), puslet puslespill, lekt med plastalina, ryddet og vasket, lekt at vi er på kafé (boller og kakao på fint servise er nok) også har vi hatt besøk av venner med barn eller dratt på besøk (den siste er kanskje litt vanskelig når man ikke har bil). Når vi er litt leie eller trøtte så har vi sett en film alle sammen med oppskåret frukt til godis eller litt skikkelig godis :) Vi voksne blir nok litt leie av å gå inne hele tiden, men lillegutt har det helt strålende og nyter hjemmekos.

• Liker 2
Skrevet

Er begrenset med aktiviteter babyen kan være med på, men om h*n sover en del er det jo mye du kan gjøre sammen med 3-åringen. Her liker 3-åringen å tegne, male, perle med store perler, leke med klistermerker, leke med my dough (sånn modelleire). Her en kveld tegnet hun en tegning som vi skulle sende til noen hun er veldig glad i (familie som bor langt borte), og da fikk hun sette på frimerket og pynte konvolutten med fine klistermerker. Dagen etter fikk hun selv putte det i den røde postboksen før vi gikk i barnehagen. Det var stor stas!

En annen ting er å la 3-åringen få være med på å lage til mat som dere skal spise.

Dersom dere har skikkelige stødige stoler så kan dere ta et laken eller pledd og henge over, og så lager dere en liten hule hvor dere kan enten lese en bok (husk lommelykt) eller spise lunsj eller noe. Vi har bare sånne ubrukelige og lette ikea-stoler så funker ikke her.

Jeg har også en 3 mnd gammel baby, og er mye alene da pappaen jobber på sjø. Har ingen familie i området, og det er veldig kjedelig. Spesielt i helgene. Jeg liker veldig godt å være ute, men ikke alene med barna når pappaen er borte. Det blir rett og slett for slitsomt (jeg har en kronisk sykdom som har gjort meg svak). Men jeg kompenserer med mange koselige inneaktiviteter når pappaen er borte.

Hvor er pappaen til barna her? Kanskje det blir mer gøy å finne på uteaktiviteter om han er med?

Anonym poster: 256baf80b9bd05494ead7b4116f2945b

Skrevet

Tja, det er jo bare å melde barna på et par aktiviteter som etterhvert innebærer øvinger, treninger, konserter og kamper i helgene, så skal jeg love at det blir litt å finne på etterhvert... *sliten etter hele jævla helgen i bil* ;)

Nei, hvis dere ikke har noen å besøke, ikke har penger, og ikke har lyst til å være ute må dere nesten bare finne på noe inne, da. Det blir litt poengløst å ramse alt dere ikke kan eller vil, og så klage over at dere kjeder dere. Hva med at treåringen får være med på matlaging og rydding, de fleste synes at det er gøy i den alderen. Male og tegne, selvsagt, og leke med klosser, bygge med lego, den type ting. Men da mine var i to-treårsalderen var vi pukka nødt til å gå ut hver dag for å unngå å bli gale, så jeg skjønner ikke helt at dere orker en hel helg innendørs. Men familier er jo forskjellige på det punktet, jeg bare husker at det ble mye roligere og bedre stemning dersom vi tok oss en liten tur ut hver dag... om så bare for å gå en halvtimes tur før vi kom hjem igjen.

Anonym poster: b980198b5c6cede7f69cd0f8ca40a85f

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har ei på 3,5år og en på 4mnd.

Jeg tenker som så, at når man får unger må man ta seg litt i nakken, kle på seg og gå ut og lek.

I dag (hvor det endelig er litt mildere) har vi først vært ute på gårdsplassen. Måket snø fra terrassen, laget stier i snøen, akt, gått tur med baby i vognen, stått på skøyter (mens baby har sovet i vognen), grillet pølser ute og drukket kakao..

Inne har vi i det siste; bakt boller, bygget hytte med stoler og tepper, perlet, tegnet, malt, puslet, spilt.

Babyen er jo bare med på lasset, så han begrenser jo ingen ting.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode tips, men det meste er ting vi gjør nesten hver eneste helg...

Resten skal selvføgelig prøves neste helg:)

Ja vi burde være med ute, men de gangene jeg prøver, begynner 3 åringen å suttre etter 10 min. og vil inn, for det er så kalt/vått/blåser osv, og jeg forstår henne, for jeg synes også det er dørgende kjedelig utendørs!

Jeg sitter hver eneste helg å missunner alle som synes gå turer i skauen og fryse rumpa av seg er gøy.... for samvittigheten min er beksvart på dette området.

Altså jeg kan godt gå ut, men da må det være for å dra ett eller annet sted hvor vi kan være, jeg bare aner ikke hvor det kan være, som ikke koster penger??

Hilsen TS

Anonym poster: b18ba9c73322ff3630ddad4d14db04d4

Gjest pysepusen
Skrevet

Hva gjør dere når dere er ute da? Leker dere med henne? Vi kom oss ut en liten time i dag, da fant vi fram sandkasselekene og trehjulssykkelen. Lillegutt synes det er så fascinerende med alt som er på himmelen for tiden så vi så etter fly. Vi gikk rundt i hagen og plukket småstein som vi sorterte etterpå. Ikke minst så holdt vi oss i bevegelse sånn at vi ikke begynte å fryse.

Dere har ikke lekeplass i nærheten som dere kan leke på? Her elsker han når vi klatrer sammen med han, eller sykler eller noe!

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Men hva gjør dere ute da? Finnes det virkelig treåringer som ikke liker å ake F.eks?

Eller grille pølser? Drikke kakao..

Pass på å kle på dere skikkelig, og hold dere i aktivitet. Du lå jo være med og leke du også, ikke bare stå og se på.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Skrevet

Uteaktiviteter kommer jo an på vær og slikt. Snø: laga snølykt (dette kan man gjøre rett utenfor boligen) og kose seg med kakao. Lage snømann. Ake med akebrett/rompebrett eller billigversjonen: handlepose med hull i. Hehehe. Det brukte jeg ofte som barn.

Regn: leke med vann! Plaske, løpe, hoppe. Ta med liten bøtte og spade. Utrolig gøy. Finner dere en sandkasse kan man lage sølekaker osv.

Opplett: Oppdagelsesferd enten i fjøre, fjell eller i byen. Finner dere skjell, steiner, blad eller hva det måtte være. Ha en liten plan før dere går ut. Samle inn en gjenstan, eller ta bilder av bestemte ting. Når dere kommer hjem igjen ser dere over fangsten. Er det skjell dere har funnet vasker dere de og sparer de i et norgesglass eller lignende. Har dere tatt bilder kan dere printe de ut eller lage album om dere har muligheten til det... Ja uendelige muligheter.

Har dere en lekepark i nærheten ville jeg benyttet meg av den. Hvis ikke så er det igrunnen mye man kan finne på ute, og det trenger ikke vare så lenge heller. Særlig nå som det er utrolig kaldt de fleste steder.

Anonym poster: 256baf80b9bd05494ead7b4116f2945b

• Liker 1
Skrevet

Altså, verken jeg eller min mann er noe særlig ute-mennesker, men det er jo gøy å være ute å ake. For babyen finnes det jo akebrett som støtter opp ryggen (men jeg husker ikke hvordan det er med utvikling av nakke til en baby på din alder).

Anonym poster: 15e7786ebd942e96368b942ebb3c4279

Skrevet

Tja, det er jo bare å melde barna på et par aktiviteter som etterhvert innebærer øvinger, treninger, konserter og kamper i helgene, så skal jeg love at det blir litt å finne på etterhvert... *sliten etter hele jævla helgen i bil* ;)

Anonym poster: b980198b5c6cede7f69cd0f8ca40a85f

Aktivitene som du ramser opp passer ikke for familier som ikke har noe særlig med penger å rutte med. Dette sa TS i fra om på forhånd at de ikke hadde.

Anonym poster: 15e7786ebd942e96368b942ebb3c4279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...