Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den kommende statsministeren i Spania sier at han vil trekke de spanske styrkene ut av Irak. I Aftenposten sier Jagland at dette er positivt, i og med at det kan "øke det internasjonale presset for å finne en løsning i FN" ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/te...rticleID=753595 ). Samtidig påpeker prosjektleder Brynjar Lia ved Forsvarets forskningsinstitutt at det kan oppleves som en seier for al-Qaida ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/te...rticleID=753593 ).

Hva mener dere? 9 av 10 (?) spanjoler var imot at spania deltok i krigen i Irak. Er det positivt at de nå blir hørt? Eller er dette et ugjenomtenkt utsagn for å tiltrekke flere velger i sosialist partiet?

Piglet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig tragisk dette. Her er det virkelig snakk om balansere på en knivsegg.. Det som skremmer meg mest er at på dette tidspunkt sitter det noen galninger og planlegger neste terrormål... Hvor skal dette ende??

Må si meg litt enig i at det blir som en seier for Al-Qaida om de trekker seg ut. Nå burde de stå for det de har gjort.

På en annen side er Spania skrekkslagne og gjør hva som helst for å komme unna Al-Qaida's vrede.

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg er også enig i at dette kan oppfattes som en slags seier for Al Qaida, men når flertallet av det spanske folket er i mot krigen, så er det vel mest riktig at de ikke deltar?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå vet i hvertfall al-Qaida at terror virker. Eksempelet i Spania viser at hvis de bare slår til hardt nok, vil flertallet av folket få panikk og kreve at regjeringen trekker alle styrker ut av konfliktområder.

Og siden terror virker, vil de selvsagt fortsette sine aksjoner. Hvilket land blir neste mål, mon tro?

Skrevet
Nå vet i hvertfall al-Qaida at terror virker. Eksempelet i Spania viser at hvis de bare slår til hardt nok, vil flertallet av folket få panikk og kreve at regjeringen trekker alle styrker ut av konfliktområder.

Det er bare tull. Aznar hadde ikke støtte i folket da han besluttet å støtte Bush ifjor om krigen i Irak. Majoriteten i Spania var imot det, ville vente på evt. FN. Folk var faktisk temmelig forbannet, har en spansk kompis her. Han bannet og spyttet og sa "bare vent, om et år er det valg og da kommer folket til å kaste ham fordi han ikke handler etter vår vilje". Jeg er klar over at stikkprøver forut ga ham ledelsen, men ut ifra dette er det ikke avgjort at han hadde vunnet uansett.

Det er heller ikke avgjort enda om anslaget kom pga. dato eller valg.

Hvis Spania hadde vært i Irak gjennom FN og så fått et slikt anslag, hadde neppe folk tenkt likedan. Da hadde de gått på hardere for å kvele terroren en gang for alle, istedet for å trekke seg ut. Løsningen er dermed FN. Og da kommer ikke Al Quaida noen vei med terror heller.

Gjest Virvel
Skrevet
Aznar hadde ikke støtte i folket da han besluttet å støtte Bush ifjor om krigen i Irak. Majoriteten i Spania var imot det' date=' ville vente på evt. FN. Folk var faktisk temmelig forbannet,[/quote']

Stemmer. Jeg var tilfeldigvis i Spania i fjor den uken USA angrep Irak, og det var demonstrasjoner hver eneste dag over hele landet mot krigen og mot Aznar og regjeringen. Vertsfamilien jeg bodde hos mente at over 90 % av innbyggerne i den byen vi var i, var i mot krigen og ikke minst Spanias deltakelse i den.

Skrevet

Det er bare tull. Aznar hadde ikke støtte i folket da han besluttet å støtte Bush ifjor om krigen i Irak. Majoriteten i Spania var imot det, ville vente på evt. FN. Folk var faktisk temmelig forbannet, har en spansk kompis her. Han bannet og spyttet og sa "bare vent, om et år er det valg og da kommer folket til å kaste ham fordi han ikke handler etter vår vilje". Jeg er klar over at stikkprøver forut ga ham ledelsen, men ut ifra dette er det ikke avgjort at han hadde vunnet uansett.

Bare som et tillegg, vil jeg nevne at slike "offentlige" "seriøse" poller, som man ser i aviser og slikt, ikke alltid viser sannheten. Man bør passe seg litt for å tro for mye på dem.

På et annet kontinent (alle skjønner vel hvilket), er man ofte utsatt for påvirkede meningsmålinger. 80% er for krigen i Irak o.l. men ingen skjønner hvem disse "80%" er, fordi nesten ingen har fått inntrykk av at et slikt overveldende tall, er tilfelle.

Mener ikke å trekke tinnfoliehatten _for_ langt nedover øra, men......

"I wonder why" (liksom) :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...