Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker du omtrent på studiene og hva slags karakter får du?

Jeg får som regel bare c, har et par b-er og en d. Men c er "min karakter".

I høst skreiv jeg opp hvor mange timer jeg brukte på å lese og gjøre oppgaver itillegg til forelesningene.

Jeg kom fram til at det var omtrent 16 timer i uka. Altså, noen uker var det bare 5. Mens i siste ukene blir det oppimot 30.

Jeg forestiller meg at jeg bruker mer tid på studiene enn andre gjør som får lignende karakter. Jeg leser alt pensum én gang, pluss at jeg prøver å se gjennom det som er viktig på slutten.

Hva tror dere? Studerer jeg for lite? Jeg vet at det selvsagt kommer ann på en persons egenskaper, men ble nysgjerrig på hva som er vanlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fiolett
Skrevet

Kan det hende at du bruker en studieteknikk som ikke passer for deg? For noen - meg selv inkludert - funker det ikke bare å lese gjennom pensum, jeg må ha noen stikkord også. Kanskje du kan forsøke å skrive korte sammendrag etter kapitlene, det får deg til å reflektere mer over det du har lest.

Tror ikke nødvendigvis at du bruker for liten tid, nei, men test ulike teknikker og se hva som passer deg best! :)

Skrevet

Jo, jeg skriver stikkord når jeg kommer på det og tar notater i timen. Men mesteparten av tiden bruker jeg på å lese. Sammendrag har jeg ikke prøvd. Eller er det litt som stikkord?

Gjest Summers
Skrevet

sjekker du tidligere eksamensoppgaver og ser hva som mest sannsynlig kommer å eksamen?

ville også prød å gjøre tidligere eksamensoppgaver, har de en sensorveiledning så er jo det bra, men du kan få mye ut av det uansett, for du har jo bøkene du kan slå opp i(det lærer man mye av)

ville også sjekket hva du pleier å miste poeng på på eksamen, om du ikke ser det selv så spør om tilbakemelding.

sammarbeide med andre studenter som har ambisoner om bedre enn c er også lurt.

Skrevet

Jeg går mye ut ifra det vi har hatt om på forelesning, og leser notater jeg har tatt fra disse forelesningene. Pleier også å se igjennom tidligere oppgaver/eksamen. Jeg har ikke sjangs til å komme igjennom alle bøkene, siden vi har over 30 bøker. Det jeg pleier å gjøre er å lage tankekart, jeg leser ikke så mye. Men for meg er det en fin måte å lære på hvertfall. Vi har også egne studiegrupper som vi bruker før eksamen.

Skrevet

De 16 timene inkl det forelesning eller kommer det i tillegg?

• Liker 1
Skrevet

I gjennomsnitt studerer jeg ca. 4 timer dagen, men skjelden på lørdager. Dvs. at jeg studerer ca. 24 timer i uka. Jeg får stort sett A'er og B'ere.

Jeg jobber beinhardt og syns jeg fortjener karakterene mine.

Du jobber ca. like mye som meg, så du fortjener vell kanskje litt bedre karakterer. Som noen skrev lengre opp; kanskje du bruker feil studieteknikk?

• Liker 1
Skrevet

Ulike personer må lese på ulike måter. Det er også ulikt hvor fort man tar til seg stoff, og hvor godt man har forstått hva de er ute etter på eksamen.

Ved starten av et nytt semester startet jeg alltid et fag med å lese og gjøre notater fra alle tidligere eksamener i faget. På den måten hadde jeg kontroll på hva de fokuserte på her, og hvordan vi skulle legge frem stoffet på eksamensdagen.

Jeg leste hver dag. Som regel var jeg på skolen ca 9, og gikk hjem i 15-16 tiden. Enkelte dager gikk all tid med til klasser, venner og studentforening. Andre dager leste jeg sammenhengende fra 9 til 16. I eksamensperioden leste jeg bare 7 timer om dagen, og jeg leste aldri helg. Dette var en teknikk som passet meg bra, jeg behøvde tid til å reflektere og tid til å hvile hodet. Skulle jeg tatt skippertak ville karakterene vært dårlige. Også satt jeg aldri på lesesalen bare for å sitte der. Konsentrasjonen var 100%, og jeg fokuserte på å huske alt jeg leste. Telefonen/PC var bannlyst, og hadde jeg en dårlig dag konsentrasjonsmessig fant jeg på noe annet.

Jeg fikk nesten bare A og noen B.

Skrevet

Jeg har ingen forelesninger fordi jeg er masterstudent. Avhengig av hvor mye jeg har å gjøre en uke så kan jeg bruke alt fra tjue til femti timer i uka. Jeg ser ingen grunn til å gå hjem fra skolen klokka tolv bare fordi en forelesning er ferdig da. Jeg tror det er lurt å legge opp studiene som en vanlig arb.dag, altså at man bruker minst 37.5 timer i uka på studier.

• Liker 2
Skrevet

Bare fått B'er. Bruker vel ca 10 t/uka på lesing

Skrevet

Å bare lese gjennom pensum bare for å ha lest det er tull. Før eksamen skal man kunne bla gjennom pensum og tenkte "jess, dette kan jeg, dette også" osv. om alt.

Skrevet

Bruker masse tid på studiet (ser på det som en fulltids"jobb"). Sikter høyt med mest A'er og en og annen B.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Snittet mitt ligger litt over B. Får stort sett B og en A innimellom. Leser alt pensum, tar notater under forelesninger. Før eksamen bruker jeg de dagene vi har undervisningsfri (som regel en ukes tid) på å gå igjennom notatene mine og tenke igjennom mulige eksamenstemaer. Bruker vel sånn middels mye tid på det, vil jeg tro? Går bachelor, normal progresjon (altså 30 stp pr semester).

Skrevet

B og C, mest B. Er en skikkelig skippertaksstudent, det meste jeg har lest før en eksamen er vel en uke i forkant, ca. 2 timer dagen. Det minste var vel 2 timer før eksamen, klarte jaggu å karre til meg en B :P Har aldri lest hele pensum. Har vel rett og slett blitt en kløpper på å sile ut det viktigste. Men igjen så er det jo lite som sitter igjen etter eksamen :P

Anonym poster: 3b26c1b6ab287fd48d1ff9de4a7167ff

Skrevet

B og C, mest B. Er en skikkelig skippertaksstudent, det meste jeg har lest før en eksamen er vel en uke i forkant, ca. 2 timer dagen. Det minste var vel 2 timer før eksamen, klarte jaggu å karre til meg en B :P Har aldri lest hele pensum. Har vel rett og slett blitt en kløpper på å sile ut det viktigste. Men igjen så er det jo lite som sitter igjen etter eksamen :P

Anonym poster: 3b26c1b6ab287fd48d1ff9de4a7167ff

Det hadde ikke gått om du gikk et skikkelig studie..

Har stuntet enkle fag til C selv. Men på tyngre studium der karakterene virkelig betyr noe, som sivilingeniør, juss eller siviløkonom går det bare ikke.

Anonym poster: afd616ee205fb04e7c00b38f8fcd28c7

• Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hva regnes for ikke å være et "skikkelig studie", sånn av ren nysgjerrighet..?

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker mellom 7-12 timer per dag på studier (forelesninger og seminar inkludert), ligger på A/B.

Å bare lese gjennom pensum bare for å ha lest det er tull. Før eksamen skal man kunne bla gjennom pensum og tenkte "jess, dette kan jeg, dette også" osv. om alt.

Kommer vel også litt an på hvilket studium man går? I de fagene jeg tar er det ikke snakk om å "kunne" pensum eller å være i stand til å gjengi kunnskap, men å benytte bakgrunnskunnskapen som et verktøy for å skape sitt eget uttrykk, utvikle kritisk sans og evne til tolkning/sette ting i kontekst, og det tror jeg er ting som må øves på og utvikles, og som ikke kan pugges.

Det lurer jeg også på. Har lagt merke til at dette kommer opp ganske mye i karakter-tråder her for tida.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 11 timer undervisning i uka (egentlig 13, men noe kræsjer) fordelt på tre dager dette semesteret. Jeg forsøker å ha "kontortid" 9-15 alle dager, også de to dagene jeg har fri, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å komme sent/dra tidlig hjem eller ta meg en fridag innimellom dersom jeg ligger godt an med pensum. Får karakterer fra C og oppover, og har et snitt på nærmere B enn C.

Har det siste året startet å be om begrunnelse på alle eksamenskarakterer for å få bedre forståelse for karakterene jeg får. Det varierer hvor gode tilbakemeldingene er, men stort sett er det noe verdifullt å ta med til neste gang. Jeg har langt bedre karakterer nå i mitt tredje studieår enn jeg hadde i mitt første.

Skrevet

Tja, tipper i hvert fall studier på NKF ikke regnes som "skikkelig". Eller er jeg langtute på vidda nå?

Anonym poster: f41271ae0f64695e46b2fb308e2609d1

• Liker 7
Skrevet

Jeg bruker omtrent 6 timer om dagen, noen ganger mer om det er mer krevende fag. Synes det er vanskelig å svare karaktermessig. Jeg har ADHD og presterer mye dårligere på eksamen enn på innleveringer - men vi får ikke karakter på innleveringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...