AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Hadde egen hest og drev med sprangridning (120cm), nå er jeg 34 og lurer på å ri igjen. Hva slags kurs kan jeg melde meg på? Synes både sprang og dressur er givende, liker også å ri turer Noen som har startet å ri igjen i voksen alder og kan anbefale kurs? Anonym poster: df25498d67efba5c4f6b9111bae2a2d4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Hvor mye rei du før? Min mor rei mye når hun var ung, men sluttet med årene (studie, barn, jobb). Så begynte vi barna med hest, så begynte mor igjen også. Nå har hun egen hest og rir/kjører flere ganger i uken Hør med rideskoler i nærheten, de fleste holder kurs for voksne (både nybegynnere og viderekommende). Lykke til! Anonym poster: 4226a2948968ceee68e977b0ab5eca63
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Du er vel et funn for en som vil ha forrytter. Og gjerne en som kan ri litt bakkearbeide. Det å ri, er som å sykle - du glemmer det aldri
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Det å ri, er som å sykle - du glemmer det aldri Det var fint å høre! Hvor mye rei du før? Jeg red 6-7 dager i uka, hadde egen hest og red mye på en annen også, mest sprangridning og tur da men også mye på bakken. Tenkte kanskje starte med nybegynner sprang eller dressurkurs, og så se etter 10 timer hva som passer? Eller bør jeg melde meg på voksenkurs for de som er helt ferske? Er redd for at det kanskje hadde blitt kjedelig. Forrytter er også intr. men det koster mye mer å ha en hest en dag i uka, og så betale for egen trener -og de fleste som vil ha forrytter vil vel helst at man skal ri på tur? Anonym poster: bc44377a3bf98e006a57151a76e26f71
Gjest Gaea Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Kurs for de helt ferske blir nok fort kjedelig ja. Da er det jo slik at de skal lære å sale opp, styre, greie å sitte på i trav osv... Nybegynnerkurs kan på en måte være greit, men ettersom du tidligere red på et relativt høyt nivå vil nok også det bli kjedelig så fort du har vært med et par ganger. Fôrrytter kan bli dyrere, og kanskje ikke. Da jeg red på rideskole (riktignok rundt 10 år siden), kostet det 150 kr per time, altså rundt 600 mnd. Da jeg var fôrrytter betalte jeg alt fra ingenting, til 150 kr gangen. Hvor dyrt det blir kommer an på hva eier tar per gang, og hvor ofte du rir. Du finner også mennesker som ønsker en fôrrytter som rir kun på tur, noen både dressur og tur, og noen litt av alt (inkl. sprang). Mange har ikke som krav at du skal ri for instruktør - kanskje de tilbyr deg å undervise deg litt selv i begynnelsen - men om du har muligheten kan du jo ri for en trener også. Her er det standard å betale mellom 200-350 for en utdannet og flink instruktør, men man finner også billigere (og betraktelig dyrere). Ellers så finnes det mennesker som meg også - jeg vil gjerne ha en fôrrytter som kanskje betaler rundt 500 mnd, og da rir ca to dager i uken. Èn dag på tur, og èn dag på banen med meg som instruktør. Det blir ikke så veldig dyrt i hvert fall, og er greit for de som kan ri, men ikke har gjort det på en stund. Jeg vil tro at fôrrytter er det beste alternativet om du bare leter litt. Da kan du velge litt i forskjellige typer hester, hva du ønsker å gjøre, hvor ofte du vil ri og hvor mye du kan betale for det. Det kan ta litt tid å finne det som passer deg perfekt, men selv har jeg i hvert fall aldri fått noe særlig ut av å ri i rideskole, med unntak av helt grunnleggende kunnskaper (som jeg i senere tid ser på som uvaner, og måtte lære alt på nytt uansett).
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Dersom du har drevet med sprang på det nivået trenger du neppe å melde deg på et nybegynnerkurs, selv om det har gått ti år. Enig med Belle Gunnes om at du er et funn for noen som vil ha fôrrytter! Dersom du vil gå på noe slags kurs er det vanskelig å anbefale noe konkret uten å vite hva som finnes der du bor. Her jeg bor er det voksenkurs en gang i uka, med bare voksne deltakere som kan en del, og man kan enten bruke egen hest eller låne av stallen. Noe slikt kunne kanskje vært aktuelt for deg dersom det finnes der du bor. Anonym poster: d7dfdcd1151328dc5235a228461757c3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Kjenner du noen som holder på med hest? Bli med de og frisk opp minnet, evnt dra til en rideskole og snakk med en instruktør. Du kommer fort inn i det Anonym poster: 4226a2948968ceee68e977b0ab5eca63
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Kjenner ingen som fortsatt driver med hest dessverre, har flyttet siden den gang. Bor i Trondheim så om noen kan anbefale en stall, så kan jeg jo stikke innom og prate med instruktører eller andre og se om det er noe intr. for forrytter, det hadde vært ideelt om noen vil ha forrytter som kan delta på kurs en dag og kanskje ri tur en dag Problemet er at det fort blir dyrt, men jeg vet ikke hva ridekurs koster nå - så det kan jo hende det blir ca det samme. Anonym poster: bc44377a3bf98e006a57151a76e26f71
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Søkte på finn, veldig mange muligheter i Trondheim. HER. Anonym poster: 4226a2948968ceee68e977b0ab5eca63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå