micha6 Skrevet 3. juni 2002 #1 Skrevet 3. juni 2002 Jeg er en jente på 20år 165/60-som har trent på Sats i ca 1,5-2år- aerobic ca.4-3ganger i uken. Har en del underhudsfett som jeg øsnker å få bort....vurderer nå å begynne å jogge en 30min før frokost for jeg har hørt at folk har posetive erfaringer med dette...??? Trenger hjelp til å sette opp ett fornuftig kosthold-har jeg misstforstått helt hvis dette er mitt daglige matinntak? Frokost: 1 knekkebrød med makrell i tomat Mellom: 1 eple Lunsj: Samme som frokost+eple Mellom: En eller annen frukt Før trening kveld: Salat med 1/2 boks tunfisk + agurk Kvelds: Knekkebrød--- Trenger komentarer eller HJELP:) 1000-takk! 1212[ Dette Innlegg er endret av: micha6 den 2002-06-03 11:08 ]
Pusen Skrevet 3. juni 2002 #2 Skrevet 3. juni 2002 Du spiser for lite! Selv om dette høres helt utrolig ut, må du spise mer for å gå ned i vekt. Når man trener så mye som du gjør, må du tilføre kroppen noe å jobbe med. Gjør du ikke det begynner kroppen å forbrenne helt feil ting, og forbrenningen blir i tillegg nedsatt. Som flere vet øker forbrenningen når man trener, men for at det altså skal ha noen effekt må man derfor spise mye, men sunt. Heller ofte, sunt og heller mindre måltider. Vi jenter har helt misforstått dette med vektreduksjon. Det hjelper ikke å slutte å spise eller spise mindre. Vær så snill å hør på erfarne mennesker og eksperter på dette området. Du sier du har trent i sats i mange år. Jeg jobber i kjeden, som instruktør, så jeg ser disse tingene nesten daglig. Tro meg. Men dette med underhudsfett er jeg ikke helt sikker på. Hørt fra noen kollegaer som har drevet aktivt med idrett der det ultimate er lite underhudsfett. Det har med det jeg har sagt å gjøre + meget strengt og riktig kosthold. Husk at vi kvinner har mye mer underhudsfett enn menn. Det skal sinnsykt mye til (!) for at vi skal få six-pack f.eks. Det er helt villt. Gå til en ekspert og forhør deg der. Dette r mer deres felt... Men lykke til (",)12
Lula Skrevet 3. juni 2002 #3 Skrevet 3. juni 2002 Jeg synes det virker som om du spiser veldig lite, til å trene så mye. Du bruker masse energi på all den treningen, og å ikke tilføre mer energi enn dette, er ikke så bra. I tillegg bør du variere kosten din mer. Å spise det samme hver dag er både kjedelig og ikke spesielt bra. Mat skal være GODT og gi energi. Det å ikke kunne putte noe i munne uten å tenke over hvor mange kalorier det inneholder etc. er ikke bra. Fokuser på din velvære ikke underhudsfettet. Men for å svare mer direkte på spørsmålet ditt: Du må spise deg mett, men velg gjerne matvarer med lav glykemisk indeks, som feks: rå grønnsaker, bønner/linser, grovt brød etc. Kutt ned på poteter, pasta og ris. Hold det antallet måltider du har pr. i dag. Spis ofte Og en ting til: Ikke gjør trening og vekt til det viktigste i livet ditt. Det viktigste er at du trives med deg selv, slik du er. Ikke slik du ønsker å være.12
micha6 Skrevet 3. juni 2002 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2002 MEN hva med jogging 30min før frokost, vil det hjelpe da? Hva skal jeg spise da?Skjønner liksom ikke helt.... blir veldig frustrert over alle disse påstandene om at en spiser for lite eller for mye... Takker for alle svar
Mathias Skrevet 3. juni 2002 #5 Skrevet 3. juni 2002 Nå skal jeg være veldig direkte... Bare ikke ta dg nær av dette, det er ikke ment som et angrep på deg!!! Med det du spsier i dag, pluss aktivitetsnivået ditt er du rett og slett ILLE UTE! Du spiser så lite at du står i fare for å utvikle et veldig usunt forhold til mat... Du forstår hvor jeg vil? Spsierdu så lite vil kroppen din reagere med å få mindre lyst på mat, du blir slapp , du forbrenner mindre, du... , vel sier ikke at detvil skje men dette skjer ofte: en utvikler aversjon mot mat... Du må sise mer fordi 1. Kroppen tenger mat. Derom den ikke får det slår den seg ned p parabluss og forbrenner mindre. 2. Du er så aktiv at du IKKE VIL HA ENEGI til det du gjør, dvs at treningsøktene arbeid/leker ikke blir så bra gjennomført som du kan 3. Dersom du spsier mer vil kroppen forbrenne mer av det du har på deg/vil havekk. Det gjør den ikke så lenge som du spiser lite, da tviholder den på det fordi den trenger alle reserver for å overleve. Det erkroppens måte å overlenge lenger på under sultkatastrofer osv! Du vil kunne forbrenne med å jogge mer selvfølgelig. Men husk: Du må ikk eløpe for fort, da henter kroppen energi fra karbohydrater, ikke fett. Smme gjelder aerobic, det er som oftest så tungt at du bruker 30 min før en forbrenner fett. Mn først av alt synes jegdu nå spise mer: Spis vanlig frokost (VIKTIG), spis middag (VIKTIG) Det du gjør nå er ikke sunt! Hilsen bekymret Lasse
micha6 Skrevet 3. juni 2002 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2002 JA MEN..... Har du/dere noen forslag da...til matmengde,for da har jo jeg på en måte missforstått...har prøvd å lage ett sunt kosthold med fisk og sånn,men det er vell ikke nok. Takk for at du/dere tok dere tid til å svare meg
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2002 #7 Skrevet 3. juni 2002 Frokost; 4 ryvita m/ feks. makrell i tomat, lett syltetøy, mager leverpostei, Fiskepudding. Lunsj: 2 tynne skiver (50g) med et tynt lag med pålegg - dette gjelder for frokosten også! Mellom: 1 tynn skive (25g) + et tynt lag med pålegg. Middag: Feks. Ørret, 1 medium stor potet + salat eller grønnsaker til. 2 frukter pr. dag Drikke: Masse vann! Te, kaffe og cola light. Og så kan du få "kose" deg med en eske lacryl.. Melk: 5 dl Har gått ned 7,5 kilo på 7 uker ved å holde meg til denne dietten! Flere forslag til middager finner du på http://www.greteroede.no Lykke til!
micha6 Skrevet 3. juni 2002 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2002 Det var jo masse... Den dietten din virker jo forskjellig på folk da...kommer jo helt ann på hva utgangspunktet var, er du kvinne eller mann?
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2002 #9 Skrevet 3. juni 2002 Kvinne, 26 år. Dette er de første kiloene jeg noen gang har "rista" av meg, så jeg er ihvertfall veldig fornøyd.. Har gått fra 74,5 til 66,8 på 7 uker. Må legge til at jeg har gått ca. 1 time hver dag mens jeg har fulgt denne "dietten". Alle som gikk på samme GR-kurs som meg ble kvitt noen kilo.
micha6 Skrevet 3. juni 2002 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2002 Hey igjen... Hørtes veeeldig bra ut Takk for alle svarene så langt da!1212[ Dette Innlegg er endret av: micha6 den 2002-06-03 16:03 ]
ElleVille Skrevet 3. juni 2002 #11 Skrevet 3. juni 2002 micha6, forstår jeg deg rett når jeg tror du ikke har noe særlig ekstra fett å få bort - det er bare den aller siste "finishen" du gjerne vil lykkes med? Jeg er også der omtrent. Det hadde jo vært flotters om vi kunne trent som bare rakkern, nesten sluttet å spise, og dermed fått drømmekroppen? Men, som jeg har sagt før her inne; vi er jenter - og jenter må tåle å ha litt rumpe! Altså - tåle å ha litt underhudsfett. Vi skal faktisk ha det. Dette betyr jo selvsagt at om du nå er nede på "minimum" av hva som er riktig for din kropp, så er det ikke noe poeng i å kjempe seg UNDER dette, er det vel? Det er da det kan være på sin plass å ta seg en tur i skammekroken og ta en pep-talk med seg selv. Det har jeg gjort, og det var helt på sin plass. Jeg sier ikke at det er feil å være opptatt av kosthold og trening, men det er skadelig å ha et urealistisk syn på kroppen sin. Jeg vet ikke om du har det - men det kan virke sånn. Kjenner meg igjen. Det vi kan gjøre, som ikke er skadelig, er jo å holde oss her på (nesten) "minimum", av det som er sunt med VÅR kropp. Noen jenter har jo nesten "guttekropp", og trenger ikke slite så med dette i det hele tatt. Jeg (og kanskje du også) har derimot litt former, og det er jeg glad for. Jeg vil ha former, men ikke bulker... Så jeg spiser ofte og lite. Mye magert kjøtt, mye ris og pasta, mye frukt og grønnsaker (jeg vet ikke om det er riktig). Dette for å holde det ekstra fettet borte. Også spiser jeg av og til en sjokoladebit, eller en is eller noe annet digg. Dette for å holde den sure kjerringa borte. Tror ikke du fikk noe særlig ut av dette micha6, men jeg poster likevel jeg.12
micha6 Skrevet 3. juni 2002 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2002 Jeg har det absolutt ikke på den måten! Har bare i de siste mnd. lest veldig mye om kosthold og trening - siden jeg har trent en stund syns jeg fremgangen på kroppen har vært dårlig det siste året. Derfor ønsker jeg å få replikker og kommentarer i forhold til min daglige kost... Uansett TAKK til alle som har tatt seg tid
ElleVille Skrevet 3. juni 2002 #13 Skrevet 3. juni 2002 OK micha6, det er bra. På seg selv kjenner man andre, jeg trodde jeg kjente igjen noe av meg selv i det du skrev. Glad jeg tok feil der!12
Engel Skrevet 4. juni 2002 #14 Skrevet 4. juni 2002 Hei! Jeg er en sånn som er ganske slank som bare ville ha bort den siste irriterende kiloen.. Jeg spiste ganske lite (Men mer enn deg micha) over lang tid sammen med trening. ingenting skjedde. Så begynte jeg å spise litt mer, og plutselig gikk jeg ned! Så det er viktig å spise nok, og spesielt protiner hvis man trener mye. Tipset fra GR er bra, men tror nesten du kan spise enda litt mer hvis du trener mye.12
micha6 Skrevet 4. juni 2002 Forfatter #15 Skrevet 4. juni 2002 Takk MEN hvor mye skal jeg legge til da? Dette er slitsomt altså.... Ønsker veldig gjerne svar fra noe som har erfart dette.... Klem M
Mathias Skrevet 5. juni 2002 #16 Skrevet 5. juni 2002 Dersom du er aktiv/trene hver dag kan du forbrene 2000-2500 kalorier siden du er jente.Så er det bare å finne ut hvor mye det er i det du spiser...Du burde ikke ligge langt under det du forbrenner. Syntes imidl.tid det forslget som lå her ikke virket så værst! Du du spsiet var værst, med så lite mat skal jeg vedde på at du ble kvalm av å spise en skikkelig (vanlig....) middag, og det er ikke helt sundt ... vh Lasse p.s dersom du ikke er misfornøyd med kroppen, skal bli tynn/fin som Amanda skriver, hvorfor spieste du så lite da?..
micha6 Skrevet 6. juni 2002 Forfatter #17 Skrevet 6. juni 2002 OK....I get the point...tror jeg Hva med denne matplanenen da? Frokost: 2knekkebrød med makrell i tomat Mellom: 1 eple Lunsj: Salat med agurk,ananas,parika,tunfisk. Mellom: 1 eple Før trening: 1 knekkbrød med pålegg? Etter trening: 1 eple+salat eller knekkbrød med pålegg? Er dette bedre... Hvis jeg trener 1time styrke/stram opp + jogger 60min? Takk for alle svar
Mathias Skrevet 6. juni 2002 #18 Skrevet 6. juni 2002 JEG synes kanskje det er lite fremdeles... Hva med middag? Etter trening kan du spise sjokolade om så er, da går alt til å fylle de tomme energilagrene. Når en spiser knekkebrød og ikke brød HELE TIDEN, ...vel, er ikke det unødvendig strengt? Er det noen grunn? Brødet i seg selv er jo ikke mange kalorier.... Du tenker vidre veldig detaljert på hva du spiser, tenker til og med på mellom: et eple... Når det blir så pint ned til detaljer har en ikke lenger et avslappet og sundt forhold til mat.... Med å bevege deg mer hver dag, samt spsie det jeg vil betegne som vanlig.... VIL DE ALLER ALLER FLESTE GÅ NED... Men du er på vei til noe mer fornuftig enne det første, det er bra! Men spis middag, det er mitt råd.. Kommer sikkert svar fra noen somer mer oppdater på det siste innen kosth. enn meg snart også.. Lykke til...
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #19 Skrevet 6. juni 2002 Hvis du skal legge til noe ekstra mat siden du trener mye så kan du jo følge planen jeg har postet tidligere, og så bare legge til to ekstra knekkebrød som kveldsmåltid.. Ikke la det gå mer en tre-fire timer mellom hver gang du spiser! Feks. Frokost 9 - Lunsj 12 - Mellom 16 - Middag 19 - Kvelds 22 Kanskje du også kan få noen tips fra denne siden..? http://www.iform.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå