Gå til innhold

Pus som flyr

bluebird

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt pus med på fly?

Jeg kunne godt tenkt meg å ha pus med på reise, men er ikke sikker på om jeg hadde klart å utsette pus for en flygetur.

Hvis noen har erfaringer så vil jeg gjerne høre om det. Og er det i det hele tatt akseptert av flyselskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xavia

Man får jo ha med hunder på fly. (Er de over en viss vekt, må de stå i spesialbur, og får jo ikke være i kabinen.

Men skal du utenlands med katten din e er det sikkert mange vaksiner som skal være i orden, og sikkert også noen form for helseattest fra veterinæren. (som det i alle fall er for hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å ta pus med utenlands. :wink:

Det jeg tenkte på var en innenlandstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en katt kan du godt ta med i kabinen hvis boksen er under en viss størrelse (søk på nettet så finner du det ut, men en standard boks passer godt inn i dette kravet). Katten må kunne snu seg og så stå oppreist i boksen. Det kommer også ann på om andre katter skal reise med samme fly. Tror det koster ca 500 kroner. Du kan selvsagt også ha katten med som "last", da koster det litt mer, og du er da atskilt fra katten lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: Har du hatt pus med på fly?

Nei, ikke enda. Vi hadde tenkt i julen, derfor har jeg sjekket alt mulig, men vi ordnet det annerledes. Men foreldrene mine har hatt katten sin med på fly mange ganger, både innenlands og utenlands, ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men foreldrene mine har hatt katten sin med på fly mange ganger' date= både innenlands og utenlands, ikke noe problem.

Det høres jo flott ut.

Nå ble jeg nesten litt fristet til å ta pus med på fly. :-)

Det jeg tenker på som problematisk er at pus skal bli stresset og oppleve flyturen som en traumatisk opplevelse. :-(

Den andre tingen er den eventuelle lukten som sprer seg i kabinen hvis pus får stressmage.

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales at man ikke gir katten beroligende før slike flyturer, nettopp fordi den da føler seg sløv og dårlig i tillegg til den nye opplevelsen. Hvis katten er med deg i kabinen så ser han deg og føler seg sikkert beroliget. Dårlig mage hadde katten vår et par ganger, litt flaut, men det tørket man opp på badet som man ville gjort om du hadde en baby med. De fleste innenlandsturer i Norge er såpass raske at jeg tror ikke de fleste katter ville ha behov for å gjøre fra seg på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg og samboeren min skal reis med katten vårres for første gangen i påska, skal reis med braathens på 55 min lang tur den ene veien.

Men fikk i alle fall beskjed i fra braathens, hvis man skal ha katten framme i lag med seg i flyet så skal buret ikke vær større en:

55 lang

40 brett

26 høyt.

Og ikke mer en 8 kg.

Det vil da kost 300 kr tur/retur, 150 for en vei.

Hvis man skal ha katten bake i lag med bagarsjen så kostet det 400 kr tur/retur og 200 kr en vei.

Man må søke om man kan få ha med katten i flyet, men det tok to timer så hadde vi fått klarsingal om at katten vårres får vær med oss oppover på Påskeferie, på hytta :-) Så hu blir nok glad når hun endelig har kommet fra :sjarmor: Håper det går bra med katten på flyet da, for hun liker ikke buss, tog eller bil. Men håper på det beste, kanskje hu liker fly like godt som meg. -håpe håpe-

Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre hadde alltid mamma og jeg med katten vår på fly til flesland. Hun satt da på fanget vårt hele veien (sikkert andre regler nå - siden dette er 10 år siden) det gikk alltid bra. En gang vi skulle hjem, fant vi ikke katten. Endte med at vi bare måtte dra uten katten (og gjett om jeg gråt) katten kom til rette dagen etter og bestefaren min kjørte hun til flesland og sendte henne med fly til fornebu! Hun satt da i lasterommett! Da vi hentet henne på fornebu var hun i sjokk, og det tok flere dager før hun var seg selv igjen. Moralen på denne lange visa er: ikke send katten din i lasteplanet men ha den inne på flyet... puh :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg har hatt katt med på fly et par ganger. Katta hatet dypt og inderlig å kjøre bil, så da vi skulle på tvers av landet på juleferie, så var alternativet å fly eller å sende henne på pensjonat. Jeg dopet henne en times tid før vi skulle dra slik at hun var passe sløv da hun skulle inn i buret. Jamrekonsert i bilen til flyplassen ble det likevel, men ikke så ille som vanlig. På flyplassen lå hun i buret og kikka seg rundt med store, sløve øyne, men det ble ikke noe særlig lyd i henne igjen før flyet begynte å kjøre på rullebanen. Jeg fryktet at hun skulle jamre hjerteskjærende til alles glede hele flyturen, men det gikk ganske greit. Litt klaging i ny og ne, men ikke verre enn hva både matmor og de andre passasjerene tålte.

Hvis katta di ikke er blant de mest hysteriske når det gjelder bilkjøring osv, så hadde jeg ikke nølt særlig med å ta den med. Selv min lille krakilske pelsdott gikk det greit med, men jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen på å sende henne i lasterommet, med tanke på hvor lite glad hun var i å reise. Og selv om hun klaga litt underveis, så var hun seg selv igjen når vi kom fram og hun fikk komme ut av buret og sove ut rusen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Eg trudde du skulle få pusen din til å fly ein tur på si eige hand. :ler:

Du burde heller hatt fugl då tenkte eg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde du skulle få pusen din til å fly ein tur på si eige hand.  :ler:  

Du burde heller hatt fugl då tenkte eg......

:Hehe:

Ja, jeg prøvde å finne en oppsiktsvekkende overskrift. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde med pusen min på fly for et par år siden. Da var hun innekatt og vant til å bli luftet ute i bånd (hun får være ute nå etter at vi har flyttet). Vi kjøpte en veske som hun satt i når vi kjørte bil og som jeg også tok i bruk på flyet. Den fås kjøpt på dyrebutikk, jeg betalte ca 200 for den, og den har et feste inni hvor en klipser på en vanlig tursele. Pus trivedes veldig godt i den vesken og hun sov omtrent gjennom hele flyturen. Vesken er slik at katten kan stikke hodet ut i en ende, men har også mulighet til å trekke seg inn i "mørket". Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...