Gå til innhold

Ellipsemaskin samme effekt som tredemølle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg går 1 mil på ellipsemaskinen er det det samme som å jogge 1 mil på tredemølla?

Vil unngå belastningsskader

Anonym poster: 0857a1fac9a6fc3696ac340ab7f591cb

Skrevet

Jeg var også skadet og brukte ellipsemaskn som erstatning en periode. Det var det beste alternatvet for meg (sammenlignet med f.eks. stepmaskin o.l.) og ga meg høyest puls. Likevel kunne det ikke sammenlignes mot tredemølle, ..-men det var greit nok.

Tipper vi kanskje er forskjellige med hensyn tll effekten av forskjellige apparater, fordi det bl.a. kan være avhengig av muskelstyrke og annet?

Anonym poster: d60999fe35372477d834bf9fea86696d

Skrevet

Jeg brukte elipsemaskin som erstatning for løping i en periode jeg ikke kunne løpe. Jeg fikk opp pulsen og fikk trent kondisen, så det fungerte greit. Men jeg føler jeg får mye mer ut av løping.

Jeg observerer også at det er lettere å ta det med ro på en elipsemaskin, mens det er vanskeligere å lure seg selv dersom man løper. På linja med elipsemaskiner står det jenter og følger med på tv skjermene eller trykker på telefonen, som knapt er svette. Mens svetten siler av de som løper på møllene på raden ved sidenav. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men jevnt over er det mitt inntrykk.

Du kan ikke sammenligne 1 mil på elipse med en mil på mølle. Se heller på pulsen du oppnår og tiden du bruker, det gir en mye bedre indikasjon på hvor hardt du har trent.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Det der har vel alt med hvilken innstilling du har til Ellipsen, står du der for å vrikke på rumpa for de som jogger bak eller står du på den for å svette og ha det tungt. Det er jo fullt mulig å regulere motstanden og ha det ganske så tungt på ellipsen også.

Jeg bruker Ellipsen istedet for spinningsykkelen om dagen, er opptatt av at det skal være tungt og ha en vis intensitet. For meg er det for tungt å løpe på tredemølla, så da fungerer det ypperlig. Jeg ser også at ellipsen ikke kommer så aller verst ut på tester etc. :)

• Liker 1
Skrevet

Det står en artikkel om langrenn som overlegen kondisjonstrening på DN.no. Den bekrefter det jeg skrev i innlegget ovenfor #2:

– Langrenn aktiverer store muskelgrupper i hele kroppen og er samtidig skånsomt for ledd og leddstrukturer.

– Hva med de andre mosjonsaktivitetene?

– Løping er god kondisjonstrening, men er ikke skånsomt mot knær og hofteledd. Svømming er skånsomt mot ledd, men krever meget god teknikk for å få like god kondisjonseffekt, og man bruker relativt små muskelgrupper. Sykling i høyt tempo er effektivt, men mindre muskelgrupper involveres enn i langrenn og det krever mer anstrengelse for å få samme gode effekt på utholdenheten. Roing er en flott aktivitet der man bruker store muskelgrupper og gir god hjerteeffekt. Men man må ha god balanse og teknikk.

Trenngseffekten er avhengig av teknikken. Jeg kan selv ikke bruke svømming som trening. Jeg kan svømme så langt jeg måtte ønske, men har ingen teknikk og kan derfor ikke få opp pulsen tilstrekkelig. Sykling er heller ikke for meg. Jeg føler det kun går på lårmuskelene. Der er jeg ikke sterk eller utholdende nok, og jeg savner at flere muskler er involvert.

Skrevet

Det der har vel alt med hvilken innstilling du har til Ellipsen, står du der for å vrikke på rumpa for de som jogger bak eller står du på den for å svette og ha det tungt. Det er jo fullt mulig å regulere motstanden og ha det ganske så tungt på ellipsen også.

Jeg bruker Ellipsen istedet for spinningsykkelen om dagen, er opptatt av at det skal være tungt og ha en vis intensitet. For meg er det for tungt å løpe på tredemølla, så da fungerer det ypperlig. Jeg ser også at ellipsen ikke kommer så aller verst ut på tester etc. :)

De fleste ellipsemaskiner kan måle intenstet, dvs. gir et tall for innstilt motstand og måler effekten av innsatsen.

Skrevet

Kalorimessig tar løpingen mer enn ellipse, men ellipse er absolutt en godt alternativ. Så lenge du gir på ligger den nærmest løping når det kommer til å brenne kalorier.

Skrevet

De fleste ellipsemaskiner kan måle intenstet, dvs. gir et tall for innstilt motstand og måler effekten av innsatsen.

Huff da! Det var ment å svare innlegget over det jeg gjorde. I stedet svarte jeg et innlegg som ga omtrent samme svar som mitt. :klaske:

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Ja, der det står watts eller noe slikt?

Eller at du har klatrert så og så høyt? Liker ellipsen jeg, det er jo tyngre enn sykling, men kjekt. :)

Skrevet

Vg hadde nettopp en slik test. Ellipsemaskin kom på 2. plass etter tredemølle, og jeg mener å huske at det var ikke mange kaloriene som skilte. Så ellipsemaskin er en god erstatter. Men det forutsetter at du har tung nok motstand.

Anonym poster: 2052b7e1ad602f2748dc5bcd23857cc3

Skrevet

Hva er best om man vil ned i fettprosent og gå ned noen kilo? Ellipse eller mølla?

Anonym poster: 5c555b4d12dfea3bbf11f81b886ff511

Skrevet

Hva er best om man vil ned i fettprosent og gå ned noen kilo? Ellipse eller mølla?

Som sagt. Løpingen er det som gir aller best effekt, men ellipse ligger på 2.plass.

Skrevet

Takk, da skal jeg heller løpe en times tid 4-5 ganer i uka :)

Skrevet

Det ble testa i en avis for litt siden, der var det ei jente og en gutt som testa hva som ga best utbytte av tredemølle, elipsemaskin og sykling. Løping ga mest effekt, men de var begge overraska over at elipsemaskina kom på 2. plass =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...