Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet på min første pergotime kur idag pga PCOS. Har ikke hatt menstruasjon på 70 dager... Har sjeldent mensen. Har prøvd ett år å bli gravid. Jeg har fått pergotome av gynokologen min, og siden jeg sjeldent har mensen måtte jeg bare starte en dag som passet. Da jeg tok den første pillen idag tidlig tok det en time så startet jeg å blø kraftig. Er det flere som har opplevd dette? Det jeg lurer på er: siden pegoime egentlig skal starte på dag 5 i syklusen, skal jeg allikevel fortsette med pergotime selv om jeg startet å blø idag? Eller skal jeg vente i 4 dager til, slik at jeg da starter på dag 5? Er jo positivt at jeg får igjen menstruasjonen, men slik jeg skjønte det ut fra gynokologen min skulle mensen komme om 1mnd tid......

Håper noen har erfaring og kan svare meg :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har så lange sykluser og fått pergotime? Har du fått metformin?

Anonym poster: bc3962ed6813f09c0b14f800a6fb1318

Skrevet

Du har så lange sykluser og fått pergotime? Har du fått metformin?

Har ikke fått metformin. Har normalt blodsukker, burde jeg fått det allikevel? Er så usikker på alt det her...

Har har 3 menstruasjoner på 8mnd... Har hørt om Provera som setter igang menstuasjoner, men jeg fikk Pergotime med en gang.... Hmmm :vetikke:

Skrevet

Dersom blodprøvene ikke viser behov for det er det ingen vits med metormin. Og pergo er helt vanlig behandling ved lange sykluser der man ikke har eggløsning, så innlegget til AB ga ikke så mye mening.

Legen burde ha gitt deg primolutkur/provera for å gi deg en bortfallsblødning, slik at du kunne begynt på syklusens dag 5. En av flere gode grunner til å gjøre det slik er å hindre å oppleve det du gjør nå.

Fortsette på pergo vil sannsynligvis ikke virke, dette fordi pergo skal bidra i prosessen med å modne et nytt egg, og at det å starte dagen før mens blir alt for tidlig i forhold til denne oppgaven. Men du må nesten kontakte gynekologen så snart som mulig for å være sikker på hva du skal gjøre.

Skrevet

Dersom man har 70 dagers syklus er det første man bør gjøre å prøve å regulere dem. Når hun har fått diagnosen PCOS er metformin det aller første man bør prøve, fordi opptil 90% vil oppleve at syklusen blir stabilisert. Først DA er det hensikt i å prøve Pergotime.

Skrevet

Dersom man har 70 dagers syklus er det første man bør gjøre å prøve å regulere dem. Når hun har fått diagnosen PCOS er metformin det aller første man bør prøve, fordi opptil 90% vil oppleve at syklusen blir stabilisert. Først DA er det hensikt i å prøve Pergotime.

Nei. Her har du missforstått en del, og viser til feil fakta.

Hos de fleste med syklusforstyrrelser finner man ikke hormonavvik som kan korrigeres medisinsk. Hos enkelte kan vektreduksjon og kostholdsendring føre til en mer regelmessige syklus, og de fleste gynekologer vl anbefale dette før FSH stimulering. Men det å legge om kosthold og slanke seg er for de fleste lettere sagt enn gjort, i tillegg kommer det faktum at hos de fleste hjelper det ikke. Det kommer helt ann på de bakenforliggende årsakene til syklusforstyrrelsen, og i de fleste tilfeller er dette ting man ikke kan gjøre noe med, og den mest adekvate behandling er stimulering av eggløsning.

Metformin kan hjelpe til å stabilisere syklusene dersom blodprøver viser insulinresistens, det henger som regel sammen med overvekt. TS har ikke fått påvist slike problemer. Og metformin vil ikke hjelpe noe. Dette har jeg lest mye om, da jeg selv var interessert i å prøve alt som kunne stabilisere syklusen, men alle studier på området viser at det ikke har effekt

Skrevet

Dersom blodprøvene ikke viser behov for det er det ingen vits med metormin. Og pergo er helt vanlig behandling ved lange sykluser der man ikke har eggløsning, så innlegget til AB ga ikke så mye mening.

Legen burde ha gitt deg primolutkur/provera for å gi deg en bortfallsblødning, slik at du kunne begynt på syklusens dag 5. En av flere gode grunner til å gjøre det slik er å hindre å oppleve det du gjør nå.

Fortsette på pergo vil sannsynligvis ikke virke, dette fordi pergo skal bidra i prosessen med å modne et nytt egg, og at det å starte dagen før mens blir alt for tidlig i forhold til denne oppgaven. Men du må nesten kontakte gynekologen så snart som mulig for å være sikker på hva du skal gjøre.

Tusen takk for bra svar! :)

Skrevet

Ett spørsmål til: trur du det var pergo som utløste menstruasjonen?

Har du brukt pergo selv?

Skrevet

Ett spørsmål til: trur du det var pergo som utløste menstruasjonen?

Har du brukt pergo selv?

Jeg har nesten 10 kurer med pergo bak meg.

Sannsynligvis er det ikke pergo som gjorde det, men rene tilfeldigheter. Det er ingen stoffer i pergo som skal føre til at dette skjer, men samtidig er det vanskelig å forutse hvordan kroppen reager på tilførsel av hormoner.

Skrevet

Jeg har nesten 10 kurer med pergo bak meg.

Sannsynligvis er det ikke pergo som gjorde det, men rene tilfeldigheter. Det er ingen stoffer i pergo som skal føre til at dette skjer, men samtidig er det vanskelig å forutse hvordan kroppen reager på tilførsel av hormoner.

Oi, 10 kurer ja. Prøver dere fortsatt? Eller har du blitt gravis? Hr du PCOS, er d jeg mest sannsynlig har...

Tuse takk for svar igjen! :)

Skrevet

Oi, 10 kurer ja. Prøver dere fortsatt? Eller har du blitt gravis? Hr du PCOS, er d jeg mest sannsynlig har...

Tuse takk for svar igjen! :)

Vi har en pause nå, har vært gjennom noen prøverørsforsøk etter de kurene, men situasjonen er ganske håpløs. Jeg har dårlig eggkvalitet, og mannen dårlig sædkvalitet. Etter fem år med dette kan jeg det meste om det meste når det gjelder hormonbehandling :)

Bare spør her inne om det er noe mer. Men det viktigste er at du ikke er redd for å ringe gynekolgen om du har spørsmål. Det står så utrolig mye rart på nettet, og folk svarer i alle retninger på denne typen forum. Så det er greit å få riktige svar fra lege i utgangspunktet.

Skrevet

Vi har en pause nå, har vært gjennom noen prøverørsforsøk etter de kurene, men situasjonen er ganske håpløs. Jeg har dårlig eggkvalitet, og mannen dårlig sædkvalitet. Etter fem år med dette kan jeg det meste om det meste når det gjelder hormonbehandling :)

Bare spør her inne om det er noe mer. Men det viktigste er at du ikke er redd for å ringe gynekolgen om du har spørsmål. Det står så utrolig mye rart på nettet, og folk svarer i alle retninger på denne typen forum. Så det er greit å få riktige svar fra lege i utgangspunktet.

Ja, greit å rådføre seg med legen som du sier :) Har lest en del av innleggene dine, og jeg ser at du kan masse om dette ja :) Oi, dere har vært uheldige, så kjedelig! Trist å høre om andre som har prøvd så lenge uten å lykkes ;( Jeg kan jo være der selv om noen år... Får håpe vi begge klarer det til slutt :)

Skrevet

Jeg har også pcos og lange, uregelmessige sykluser. Først måtte jeg ta Provera for å få blødning. Deretter kunne jeg starte på Pergo..

Vil også tro det er tilfeldig at du fikk mensen akkurat nå. Du kan sikkert bare fullføre kuren din, men spørs om det går pga mensen samtidig.

Jeg ble omsider gravid på trippel pergo-kur :-)

Skrevet

Jeg har også pcos og lange, uregelmessige sykluser. Først måtte jeg ta Provera for å få blødning. Deretter kunne jeg starte på Pergo..

Vil også tro det er tilfeldig at du fikk mensen akkurat nå. Du kan sikkert bare fullføre kuren din, men spørs om det går pga mensen samtidig.

Jeg ble omsider gravid på trippel pergo-kur :-)

Var nok tilfeldig det med mensen ja :) men j tok 2 tbl. den dagen je fikk mensen, så nå venter jeg til dag 5 i syklus med å ta resten, trur det vil funke bedre :vetikke: satser på det iallfall :fnise: Hvor mange kurer tok du til sammen før du ble gravid? Så heldig du er :) Kosli! :)

Skrevet

Var nok tilfeldig det med mensen ja :) men j tok 2 tbl. den dagen je fikk mensen, så nå venter jeg til dag 5 i syklus med å ta resten, trur det vil funke bedre :vetikke: satser på det iallfall :fnise: Hvor mange kurer tok du til sammen før du ble gravid? Så heldig du er :) Kosli! :)

Ring gynekologen. Pause, for så å begynne på den igjen i fire dager, er nok ikke heldig. Enten venter du til neste blødning, eller så tar du full kur når du begynner på den igjen. Men det kan bare gynekologen gi deg svar på.

Skrevet

Ring gynekologen. Pause, for så å begynne på den igjen i fire dager, er nok ikke heldig. Enten venter du til neste blødning, eller så tar du full kur når du begynner på den igjen. Men det kan bare gynekologen gi deg svar på.

Ja, får ringe han i morgen :) Jeg har jo ikke peiling på dette her, selv om jeg av og til leker litt doktor (er sykepleier da :laugh: )..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...