Gå til innhold

Kollektiv - strømregning ila. sommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi er tre venninner som bor sammen, og har bodd sammen siden sommeren.

Vi leier en stor leilighet sammen, og jeg har begynt å tenke litt på hva vi gjør til sommeren angående strømregning.

Jente1 skal ikke være i leiligheten hele sommeren, og skal være hjemme hos foreldrene. Det er ikke umulig at hun kommer innom ei helg eller to ila. sommeren. Men hun har full sommerjobb hele sommeren hjemme.

Jente2 har full sommerjobb i studiebyen, og kommer til å være i leiligheten stort sett hele sommeren. Med unntak av ei uke, eller helg for å si hei hjemme.

Selv, kommer jeg til å ha sommerjobb på studiestedet i sommer, og vil være her. Men jeg kommer samtidig til å ha 4 ukers ferie, og vil ikke være i leiligheten.

Hvordan løser vi dette? Jeg er litt førevar, og ønsker å tenke og avklare dette før vi står i situasjonen.

På en side føler jeg at det er kjipt å skulle å tenke på en uke her og en uke der, når det komme til strømregning. Det blir litt smålig. Og selv om jeg skal være borte i 4 uker, er jeg forberett på å dele likt på strømregningen.

Likevel er det jo urett mor jente1, som ikke kommer til å være i leiligheten hele sommeren, å skulle dele på kostnader. Samtidig, så skal jeg også være borte rett under en mnd, og da får jeg samme situasjon den aktuelle mnd,hvorfor skal jeg betale, når hun ikke skal?

Samtidig tenker jeg at dersom alle hadde dratt bort, så ville det jo likevel være noen kroner i strømregning denne sommeren. Selv om ingen er der, ville det likevel vært strøm. Så jeg føler heller ikke at det er fair at hun slipper.

Nå virker jeg kanskje litt smålig.. Men jeg ønsker egentlig bare å ha tenkt på dette før situasjonen oppstår.

Ett alternativ vil jo kunne være at hun betaler en hundrelapp eller to i mnd bare for "diverse", selv om hun ikke er der.. Hva tenker dere?

Juni kommer hun til å være der bare ei helg, eller lita uke

Juli kommer hun ikke til å være der i det hele

August kommer hun til å være halve mnd, (pga. skolestart)

Anonym poster: a547262312fa9f61ad64159721b5fe74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deles på tre, som vanlig.

Anonym poster: 7026455d72669587aa947e2d79617a70

• Liker 2
Skrevet

Deles på tre, som vanlig.

Enig. Del det likt.

Skrevet (endret)

Vi delte alltid likt, uansett hvem som var hvor mye bortreist, og hvem som hadde kjærester som var der i perioder.

Det blir smålig å begynne å regne på slike beløp. Fast del av nettleie løper uansett, og strømforbruket på sommeren for 1-2 personer i en lelighet er lite. I bofellesskap vil det alltid være noe som er "urettferdig".

Men dersom dere vil gjøre dette helt rettferdig tar dere strømforbruk deler dere regningen etter en fordelingsbrøk utregnet ut i fra hvor mange dager dere er der i disse to månedene. (1/3)*(antall dager/30)*(variabel del av nettleie+strømpris+avgifter til staten).

Endret av Athene
  • Liker 1
Skrevet

Deles på 3, som vanlig.

Det er deres valg om dere reiser bort, enten det er for lang eller kort periode.

Anonym poster: 0300d3f9b3b4e802d6bf0ef72eb6f1c5

Skrevet

Det var dette jeg forsåvidt var enig i. Men når jeg tok dette opp med venninnene mine, sa jente1, at hun kunne skru av alt, også skulle vi andre dele på regninga. Så mumla jeg noe om at det kanskje ikke ble helt riktig, og at det vil jo alltid være en strømregning uansett. Og da fikk jeg beskjed om at hun kunne hive inn en hundrelapp f.eks.

Jente2 sa at hun synes heller ikke det var riktig å skulle betale når vi ikke var der.

Så jeg føler meg litt alene om denne meningen, og tenker hvor går grensen? Men jeg har vanskelig for å dra dette opp, når de andre føler seg urett. Samtidig så vil den lille prinsippielle personen inni meg si at "dersom hun slipper", så vil jeg og..

Skrevet (endret)

Det var dette jeg forsåvidt var enig i. Men når jeg tok dette opp med venninnene mine, sa jente1, at hun kunne skru av alt, også skulle vi andre dele på regninga. Så mumla jeg noe om at det kanskje ikke ble helt riktig, og at det vil jo alltid være en strømregning uansett. Og da fikk jeg beskjed om at hun kunne hive inn en hundrelapp f.eks.

Jente2 sa at hun synes heller ikke det var riktig å skulle betale når vi ikke var der.

Så jeg føler meg litt alene om denne meningen, og tenker hvor går grensen? Men jeg har vanskelig for å dra dette opp, når de andre føler seg urett. Samtidig så vil den lille prinsippielle personen inni meg si at "dersom hun slipper", så vil jeg og..

Hvis dere alle er såpass smålige anbefaler jeg fordelingsbrøken jeg anbefaler over. Den vil være helt rettferdig.

Endret av Athene
Skrevet (endret)

Vet jente1 om nettleie feks..? Det er jo en del av strømregningen som vil løpe uannsett om man er hjemme eller ikke... hadde det vært slik at regningen ble 1/3 mindre fordi hun var borte, greit, men det vil den jo ikke bli. Da vil jo hun som er hjemme måtte betale mer i strøm enn ellers, noe som er urettferdig, det er jo ikke hennes skyld at dere andre velger å reise bort. Høres ut som om de to andre her kanskje ikke helt forstår hvordan det fungerer med strømregning, kollektiv og sånn..

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Strømregning om sommeren er uansett ganske lav (ved mindre dere bruker air-condition).

Skrevet

Ts her.

Ok. Hun har aldri bodd annet sted så mulig jente1 ikke vet om dette. Har selv bodd for meg selv de siste 5 år, i egen hybel, så derfor jeg mente at det ble slik.

Men da tenker jeg at når strømregningen kommer, så ser jeg spesifisert på den, og ser det litt ann. Det er en stor leilighet, så regningen vil nok ikke være ubetydelig. Tidligere leieboere forklarte at strømregninga lå på rett over 2000 (!!) om sommeren.

Kanskje jeg vil prøve meg på å dele alt på 3, og si at vi kan ikke gå i detalj hver gang noen reiser hjem for jul, påskeferie o.l.

Evt. så ber jeg henne betale litt (ved regning på 2000 kr, så ber jeg henne betale 500 ca.), og forklarer at det koster uansett om ingen er der, i tillegg til at vi ikke kan plukke på nesa.

Så får jeg gjøre dette Juni og Juli. Og August så får vi dele på 3 uansett om hun bare er der halve mnd.

Veldig usikker. Dette er nære venner, så ønsker ikke å være brautende og sjefete. (noe jeg føler at jeg har vært i hele leilighet jakt/innflytning osv, i forhold til at det var jeg som fant leiligheten og har vært i kontakt med huseier). så føler jeg må kjenne litt på tempen..

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Får dere strømregning for 3 mnd av gangen? Akonto? altså strømregning i juni som gjelder mars-mai.

Da er det mest rettferdig å dele i 3. Uansett så er det ikke store strømregningen om sommeren.

Skrevet

Hun velger selv å ikke være til stede på sommeren. I et kollektiv, så deler man utgiftene likt.

Skrevet

Betaler dere lik husleie på sommeren da?

Om stemningen er slik som du sier kan dere vel dele nettleien på 3, og strømmen på dere som er der?

Skrevet

Syntes dere bare skal dele den på tre som vanlig. Er det enkleste. Alle er vel ikke der til enhver tid resten av året heller... Det går nok opp i opp

Skrevet

Hva med å vise dem denne tråden? Skjønner meg ikke på enkelte. Hvor smålig er det mulig å være? Det vil jo gå opp i opp i løpet av året uansett. Bor man i kollektiv, deler man likt. At noen velger å ikke være der, fritar ikke fra å betale sin del. Hadde det vært snakk om mat elns hadde det vært en annen ting. Syntes nesten det der blir det samme som å nekte å betale sin del av leien fordi man ikke har vært der...

Skrevet (endret)

Hva med å vise dem denne tråden? Skjønner meg ikke på enkelte. Hvor smålig er det mulig å være? Det vil jo gå opp i opp i løpet av året uansett. Bor man i kollektiv, deler man likt. At noen velger å ikke være der, fritar ikke fra å betale sin del. Hadde det vært snakk om mat elns hadde det vært en annen ting. Syntes nesten det der blir det samme som å nekte å betale sin del av leien fordi man ikke har vært der...

Hva synes du for eksempel om et kollektiv hvor det er badstu, og hvor den ene beboeren bestemmer seg for å bruke badstuen én time hver dag? De andre irriterer seg over dette og mener det jo vil føre til skyhøy strømregning. Bør strømregningen likevel deles på alle beboerne? Ja, dette er en sann historie, og strømregningene ble vanvittig høye.

Endret av Leifern
Skrevet

Blir helt matt av sånne toskete problemstilling.

I min verden ville man delt på tre som vanlig.

Men siden hun ene absolutt ikke vil, så får du dele nettleien på 3, og deretter selve strømforbruket på dere to som blir igjen der om sommeren.

Anonym poster: 25809d2fcca5f87f828608e9c5c96301

Skrevet

Hva synes du for eksempel om et kollektiv hvor det er badstu, og hvor den ene beboeren bestemmer seg for å bruke badstuen én time hver dag? De andre irriterer seg over dette og mener det jo vil føre til skyhøy strømregning. Bør strømregningen likevel deles på alle beboerne? Ja, dette er en sann historie, og strømregningene ble vanvittig høye.

historien din er jo ekstrem. Det blir så klart noe annet når det er _så_ klare forskjeller i bruken av strøm, men det er jo ikke noe så ekstremt det er snakk om her. Man må kunne bruke sunn fornuft.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...