AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #1 Skrevet 19. januar 2013 Hei! Har jobbet på Statoil i et halvt år nå. Lønna er ganske lav i forhold til hva andre som jobber på dagligvarebutikker eller andre bensinstasjoner tjener. De lengste vaktene mine kan være fra 1600 - 2400, og sjansen for å få pause er ganske liten når det kommer kunder inn hele tiden, og det er alltid bare en på jobb. Sjefen virker også veldig negativt innstilt til at vi får ta pause også. I grunnen er hele han negativ, og veldig lett å komme i konflikt med. Han nekter å ha feil. Arbeidsmiljøet er ikke noe å skryte av heller. Jeg er den eneste jenta blant kollegaene mine, og jeg blir på en måte presset til å komme en-to timer tidligere på jobben og avløse de slik at de kan dra ut på fest. De spiller på samvittighet og lover meg pengesummer etc. Dette er ikke gøy, i og med at de aldri svarer på mine meldinger om vaktbytte eller lignende. Og jeg har tatt mange vakter for dem, men det er umulig å få noe tilbake uten at de skal "ha noe for det". Da mener jeg å gi opp min frihelg (noe som jeg har sjeldent med) for jobbe deres helgevakter. Å si "nei" er ikke godkjent heller. Jeg går siste året mitt på videregående, og timene på jobben går i grunnen ut over skolearbeidet. Jeg vurderer å levere oppsigelse, og søke jobb en annen plass, men må sjefen vite grunnen til oppsigelse? Hvordan går jeg fram med oppsigelse? Han er veldig sur og sarkastisk, og jeg er redd for hvordan han kommer til å reagere. Vet ikke om noen såg et poeng i all teksten min, men jeg håper likevel det er noen som tar seg tid til å hjelpe meg frem Så et spørsmål til; er det noen andre som jobber/jobbet hos bensinstasjon som vil dele sine erfaringer? Anonym poster: 235dce315efe6a76d511216b9df7c4e6
lygekryss Skrevet 19. januar 2013 #2 Skrevet 19. januar 2013 Et godt arbeidsmiljø er alfa-omega om en trives på jobben eller ikke, og det er tydelig at du ikke trives, så det er vel like greit å begynne å lete etter en ny jobb med en gang? I tillegg liker ikke sjefen at du tar deg en pause, noe som høres helt vannvidd ut i mine ører. Neste gang kan du si til han at du er ferdig med pausen når du er ferdig å spise.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #3 Skrevet 19. januar 2013 Hva mener du med "å si nei er ikke godkjent heller" ? Kollegene dine har ikke noe med å godkjenne noe som helst, du har ingen plikt til å jobbe til andre tider enn dine oppsatte vakter. Så det er bare å si nei. Du er ung, jada, men nå må du snart se til å skaffe deg en ryggrad, før eller siden skal du ut i arbeidslivet på heltid og da kan du ikke la deg herje med sånn. Lar du folk utnytte deg så finnes det dessverre alltids noen som vil benytte anledningen. Så slutt med det. Du trenger ikke oppgi noen grunn til oppsigelse. Bare skriv mail eller brev med "Jeg sier herved opp min stilling som (tittel) hos (arbeidsgiver). Hilsen (ditt navn)". Og dato, hvis brev. Er du usikker så bør du ta opp disse problemene med sjefen først, og se om det hjelper. Vil du slutte så er det uansett lurt å ta en liten prat med han om det, på en saklig måte, hvis du vil ha en ok referanse. Skjønner at du kanskje bare føler for å "forsvinne" når miljøet og tonen med sjefen er sånn, men du har mer å tjene på å opptre ryddig og voksent. Det er alltid lurt å ha sitt på det rene, og dessuten nyttig erfaring i å stå opp for seg selv og ikke bare løpe ved første korsvei. Hvordan han kommer til å reagere er for øvrig ikke ditt problem. Du er i din fulle rett til å si opp jobben, det vet du vel? Oppfører han seg som en tosk så er det bare å trekke på skuldrene, da har du bare fått bekreftet at du gjorde riktig valg. Klem, og lykke til Anonym poster: bc5a74342297f6726c9cd723acb6d1eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #4 Skrevet 19. januar 2013 Tusen takk til dere for gode råd! Har skrevet noen søknader og oppdatert CV-en min, så jeg får levere noen mandag og tilby meg som ekstrahjelp også om det er interesse for det. Alt annet enn å jobbe der jeg jobber nå for å være helt ærlig. Takk igjen, håper dere får en fin helg Anonym poster: 1871cbb3e273fd48f41ed720b9f39e7b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Du trenger ikke begrunne oppsigelsen din Ang det med pauser så er det jo vanskelig å ta pauser når man er bare en på jobb en slik plass, dere kan jo ikke stenge bensinstasjonen for å ta pauser, så jeg skjønner at sjefen sier at det ikke går. De kan jo ikke ansette noen bare for å være på jobb i 30 min så dere får dere en pause. Dere kunne jo vært to på jobb men da må arbeidsgiver betale ut mer i lønn og taper penger hvis det ikke trengs å være to på jobb. Jeg vet ikke hvordan slikt pleier å løses, jeg har kun jobbet alene i en kantine og vaktene var på bare 4 timer. Ang arbeidsmiljøet så skjønner jeg at du vantrives, dine kolleger utnytter deg, du burde ikke si mer ja til å komme tidligere eller ta deres vakter. Ser du at de ringer så ikke svar, får du en sms så ikke svar. Si i fra at du heretter ikke ønsker å jobbe ekstra, de kan ikke tvinge deg, uansett hvor sure de blir. Du er jo alene på jobb så treffer de kun i vaktskifte. Men jeg skjønner veldig godt at du syns at det er ubehagelig. Husk at du må ta ansvar for deg selv og ditt liv, du kan ikke la deg bli utnyttet. Ellers er jeg enig med det anonym skriver om å snakke med sjefen, kanskje sjefen ikke vet hvordan de andre ansette holder på og at han vil ordne opp i det hvis du sier i fra. Men si opp uansett hvis det er det du ønsker. Lykke til med annen jobb! Anonym poster: e5c9e94d1c1a522ad2b065ae890a5cf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå