Gå til innhold

Lar du barn vinne i spill?

Anbefalte innlegg

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg gruste akkurat min 9 år gamle niese 9-0 i fussball.

Var det dårlig gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er spesielt snilt å la de vinne heller faktisk. Det er jo å lure dem, barn er ganske oppvakte på sånt og vil fort gjennomskue. Og da føler de seg jo ikke bra fordi de har klart å vinne...

Sånn sett er det bedre å legge opp til aktiviteter hvor barnet faktisk kan få en ordentlig mestringsfølele:)

Men barn elsker jo å spille med voksne, så da får man heller legge vekt på det barnet får til i spillet, uavhengig av hvem som vinner :)

Anonym poster: d8d63c37bc214066d0d5a3f69836d325

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er spesielt snilt å la de vinne heller faktisk. Det er jo å lure dem, barn er ganske oppvakte på sånt og vil fort gjennomskue. Og da føler de seg jo ikke bra fordi de har klart å vinne...

Sånn sett er det bedre å legge opp til aktiviteter hvor barnet faktisk kan få en ordentlig mestringsfølele:)

Men barn elsker jo å spille med voksne, så da får man heller legge vekt på det barnet får til i spillet, uavhengig av hvem som vinner :)

Enig.

Tenker også at det blir kjedelig å leke med barn dersom man hele tiden må gjøre seg mindre god, hvilket igjen fører til at en bare leker mindre med dem.

Hun her er godt oppdratt, så hun tok tapet med et smil og ba meg om omkamp. Da gruste jeg henne 9-0 en gang til :-)

Skrevet

Nei, jeg lar ikke barn vinne bare fordi de er barn og jeg er voksen. Det tror jeg er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når det er sagt, kan jeg finne på å "overse" noe, ikke utnytte alle muligheter jeg ser, la en ball glippe litt med vilje osv. så det ikke alltid blir alt for ujevnt.

• Liker 10
Skrevet

Nei, har alltid sugd i fotball, men mot unger så blir jeg jo rene messi.Det synes jeg ikke noen skal ta fra meg.

På kort og brettspill er det omvendt, der fikk jeg vite(håper han spøkte) av broren min at sønnen hans lar meg vinne noen ganger for han vet at jeg ikke gidder å spille om jeg taper for ofte.

Anonym poster: c412ee53691a1fd4e09fd6594e50c417

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvem jeg spiller mot. Noen barn gjør jeg det jeg kan for å vinne , det er barn som sliter med å tape å må lære seg det også. Har bl.a en kjepphøy nevø som kan reagere på tap m sinne , å her firer jeg ikke. Så er det barn med lav selvtilitt som jeg i mange situasjoner ser stoler lite på seg selv , som jeg har latt vinne i enkelte spill for å bygge opp selvtilitten på. Se , du kan!! Mine egne barn tåler både å vinne å tape , så der kjemper vi for seier alle mann!

• Liker 4
Skrevet

Nei. Men jeg lar de henge med, så de gidder å tape en gang til :)

Skrevet

nei. men eg kan påpeke ting dei ikkje har sett og ikkje alltid fult ut utnytte sjangsane eg har. men det spørst veldeg på kva slags spel det er og kor gamle ungane er.

Skrevet

Spilte nettop Fifa 13 med sønnen på åtte, og det var ike på tale å la ham vinne. Han er vel og merke veldig flink i fotball, både i videospill og irl, men jeg lot han aldri score under kampen. Men det ble uavgjort så :)

Har heller ikke latt barna mine vinne i f.eks brettspill, kortspill og andre typer spill. Helt siden var små (4-5)..

De synes det er gøy det :)

Skrevet

Jeg lar aldri barn vinne med vilje. Jeg spiller heller spill som man trenger mer flaks eller hukommelse enn logikk for å vinne.

• Liker 1
Skrevet

En sjelden gang, men bare når det er et nytt spill som de ikke helt behersker ennå. Det går mest i at jeg hjelper dem litt, slik at de lærer seg det selv.

Anonym poster: 1ccca38f74ab3dd28c4bb7edf965b350

• Liker 1
Skrevet

Kommer ann på alder og mestringsevnen til barnet. Men stort sett så gjør jeg det ikke, men om vi spiller flere ganger så kan jeg la barnet vinne noen ganger for å ikke trykke barnet helt ned.

Anonym poster: efdf7ab221418a66aeb59b3756c625dc

Skrevet

Nei, jeg lar ikke barn vinne bare fordi de er barn og jeg er voksen. Det tror jeg er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når det er sagt, kan jeg finne på å "overse" noe, ikke utnytte alle muligheter jeg ser, la en ball glippe litt med vilje osv. så det ikke alltid blir alt for ujevnt.

nei. men eg kan påpeke ting dei ikkje har sett og ikkje alltid fult ut utnytte sjangsane eg har. men det spørst veldeg på kva slags spel det er og kor gamle ungane er.

Enig

Anonym poster: da3a44a2e5db88a1634df0e873c1340d

Skrevet

Nei. Jeg gjør alltid mitt beste for å knuse dem skikkelig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar aldri barn vinne med vilje. Jeg spiller heller spill som man trenger mer flaks eller hukommelse enn logikk for å vinne.

Men det er jo sunt for barns utvilking å spille spill hvor man bruker logiske ferdigheter og hukommelse for å vinne.

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Nei. Jeg gjør alltid mitt beste for å knuse dem skikkelig!

Right on!

Skrevet

Når det gjelder spill så bryr jeg meg ikke om hvem som vinner eller hvem som taper. Jeg kjenner flere som er så strenge og hissige, vil aldri tape osv,,viser ungene at det er ok å spille,tape og alikevel ta det med et smil. Vet ikke om det er pedagogisk, men det kjennes best ut å ikke være så opphengt i at det er viktig å vinne. Min mann er motsatt så jeg føler at det er greit med litt kontrast. :)

Skrevet

Å la barn vinne hele tiden er ikke bra for barnet. Jeg ble oppdratt sånn, men plutselig blir man gammel nok til å forstå tegninga og man sitter igjen og føler seg lurt og dum. Og man føler de voksne er nedlatende.

Samtidig viktig å være en god vinner, og ikke gni det inn til taperen.

Skrevet

Men det er jo sunt for barns utvilking å spille spill hvor man bruker logiske ferdigheter og hukommelse for å vinne.

Ja men de kan ikke forvente at de skal vinne mot meg da. Det jeg mente var at jeg heller enn å late som jeg taper, spiller spill der de har en sjanse til å vinne - ikke at jeg ikke spiller spill som krever bruk av logikk.
Skrevet

Nei, jeg har aldri latt de vinne, ihvertfall ikke bevist. Men når de var mindre, eller spiller noe de ikke kan, så hjelper jeg de så de lærer seg spillet.

Jegsyns ikke de skal få lov til å vinne. Det blir kjedelig for meg i lengden, også skaper jeg dårlig spillere som tror de er best i alt!

Da jeg jobbet i bhg så kom det an på barnet om jeg gav alt eller ikke, men lot ingen jukse med vilje(de var 4-5). opplevde et barn som sa før vi spilte at h*n skulle vinne, som om vi avtalte det. Da sørget jeg for at barnet tapte, men kun for å la barnet kjenne på det å ikke vinne hver gang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...