AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #1 Skrevet 19. januar 2013 Jeg har nylig flyttet hjemmefra og oppdager hele tiden hvor lite jeg vet om å drive en husholdning. Nå har jeg fått en faktura der det står at jeg skal betale -4000 for utskrevet akonto, men også +1000 for ny akonto. Hva betyr fortegnene i denne sammenhengen? Hva betyr akonto? Og hva betyr utskrevet? Håper dere kan hjelpe meg. Anonym poster: dd030e18df79dd7d7cc4c3eeb3a6ee4f
Testosteron Skrevet 19. januar 2013 #2 Skrevet 19. januar 2013 Jeg tror det betyr at det er en delbetaling for en pågående tjeneste som blir utført for deg over tid. F.eks. en håndverker som pusser opp badet ditt. Dette tar tid, og derfor må du betale ham et beløp før hele jobben er gjort.
enogto Skrevet 19. januar 2013 #3 Skrevet 19. januar 2013 (endret) http://flytte-hjemmefra-guide.dk/penge/a-conto Regner med at utskrevet vil si at den er avregnet og du har 4000 til gode. På den nye skal du innbetale 1000. Men er disse beløpene fra samme firma? Skader ikke å ringe å spørre hvis du er usikker Endret 19. januar 2013 av enogto
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #4 Skrevet 19. januar 2013 De står på samme faktura (på den øverste delen), men på giroen står det at jeg skal betale 2000 så jeg forstår ikke regnestykket. Det er strøm. Ja, jeg kan ringe men jeg tenkte at hvis dette er allmennkunnskap kunne jeg spare meg for pinligheten og heller få en forklaring her. Anonym poster: dd030e18df79dd7d7cc4c3eeb3a6ee4f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 De står på samme faktura (på den øverste delen), men på giroen står det at jeg skal betale 2000 så jeg forstår ikke regnestykket. Det er strøm. Ja, jeg kan ringe men jeg tenkte at hvis dette er allmennkunnskap kunne jeg spare meg for pinligheten og heller få en forklaring her. Anonym poster: dd030e18df79dd7d7cc4c3eeb3a6ee4f Akonto betyr at de har laget en faktura basert på hvor mye strøm de tror du kommer til å bruke. Om du bruker mer vil det komme en tilleggsregning, om du bruker mindre vil de trekke fra litt på neste faktura. Helt normal måte å gjøre det på. -4000 kr vil altså bety at du forrige periode betalte alt for mye, men så vil de ha nye 1000 kr for det de regner med du bruker nå fremover. Det står vel fra-til datoer på fakturaen? At du likevel skal betale kommer sikkert av de andre linjene på en strømregning: -akonto strømforbruk -nettleie -fastpris strøm Anonym poster: 1917f9216b5ba6cdc5da06652c6a3cdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå