Gå til innhold

Ila skole i Oslo (eller Bolteløkka)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på boligjakt i Oslo, og jeg tenker en del på barnas skolekrets. Den aktuelle boligen ligger i Ila skolekrets.

Nå er jeg lærer selv og vet hvor viktig skolen og læreren kan være for barnas trivsel og utvikling, tiltak mot mobbing og generelt miljø. Jeg lurer derfor på om noen har erfaringer å dele fra Ila skole. Jeg er interessert i det meste. Jeg har hørt noen dårlige rykter og lurer på om det er hold i dem.

Av det lille jeg har hørt av rykter, virker Bolteløkka å være mer populær. Er det tullete av meg å henge meg opp i dette? Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Fortell gjerne! Jeg kjenner ikke mange skolebarnsforeldre eller skolebarn i området og vil derfor høre alt dere har å si!

Anonym poster: 63d00bd57b43f0a5d45546b2c55013f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er på boligjakt i Oslo, og jeg tenker en del på barnas skolekrets. Den aktuelle boligen ligger i Ila skolekrets.

Nå er jeg lærer selv og vet hvor viktig skolen og læreren kan være for barnas trivsel og utvikling, tiltak mot mobbing og generelt miljø. Jeg lurer derfor på om noen har erfaringer å dele fra Ila skole. Jeg er interessert i det meste. Jeg har hørt noen dårlige rykter og lurer på om det er hold i dem.

Av det lille jeg har hørt av rykter, virker Bolteløkka å være mer populær. Er det tullete av meg å henge meg opp i dette? Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Fortell gjerne! Jeg kjenner ikke mange skolebarnsforeldre eller skolebarn i området og vil derfor høre alt dere har å si!

Ville klart satset på Bolteløkka. Det er en mye mindre skole. Deteneste dumme er kanskje at det nesten ikke finnes minoritetselever der.

Anonym poster: c86ddb956cd6f41d21db23f3a2622727

Skrevet

Ville klart satset på Bolteløkka. Det er en mye mindre skole. Deteneste dumme er kanskje at det nesten ikke finnes minoritetselever der.

Anonym poster: c86ddb956cd6f41d21db23f3a2622727

Takk for svar! Har du hatt barn der selv? Jeg er litt opphengt i Bolteløkka, men vet ikke hvor mye vekt jeg skal tillegge dette.

Vi har nærmest funnet drømmeboligen i Lindern hageby, som altså sogner til Ila. Hmm det er vanskelig, dette. Det virker synd å forkaste en bolig bare basert på rykter. Samtidig kan det ha så mye å si for barna våre...

Det jeg egentlig lurer på er hvor ille Ila kan være. Men det jeg ser selv at det virker tullete å spørre om det.

Skrevet

Vokst opp i nærområdet. Skulle egentlig gått på Ila, men gikk i stedet på en privat grunnskole i området. Jeg kjenner flere som har gått på Ila, og jeg bor nå midt mellom Ila og Bolteløkka.

Det er nok, dessverre, noe hold i de dårlige historiene du har hørt. Ikke misforstå: Jeg kjenner flere bra folk som gikk der. Det er likevel slik at Ila skolekrets omfatter noen områder med en hel del kommunale boliger, mange av disse fylt opp med dårlig integrerte ikke-vestlige innvandrere. Ikke-vestlige innvandrere er for meg ikke noe problem i seg selv (jeg er annengenerasjons ikke-vestlig selv), men her snakker vi om de som knapt kan norsk og som av en eller annen grunn også bor i kommunale boliger. Miljøet på Ila bærer preg av det: Bydelen er Oslos nest dyreste etter Frogner, den har et svært høyt utdannelsesnivå, ung befolkning og fine grøntområder, men Ila skole reflekterer ikke dette. Her møter kulturelt veldig norske elever sine rake motsetninger, og det later ikke til å være heldig for noen av partene.

Det er et kulturkrasj mer enn en smeltedigel. Det går for det meste bra, det er ikke snakk om en skole med like store problemer som en del skoler i indre øst, men målt opp mot Bolteløkka? Helt annerledes. Bolteløkka er en skole med stort sett kun godt integrerte elever, og med få sosiale problemer. Aldri hørt noe negativt om den skolen. Bydelen er som sagt flott, men jeg ville nok hvis mulig unngått Ila skole. Undervisningsnivået der vet jeg ingenting om, men rent sosialt: Ila er helt sikkert ikke forferdelig, men jeg ville ønsket noe annet.

Det er ikke tullete å henge seg opp i dette. Jeg er ung mann og tenker på det selv.

Anonym poster: bd7d4a0c0cb1548bd1b8b835842421ea

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg tar det til meg. Det er veldig verdifullt for oss å høre andres betraktninger rundt dette.

Skrevet

Sikker på at Linderen hører til Ila? Kjenner flere i området og deres barn har gått på Bolteløkka. Veldig flotte og flinke barn alle sammen.

PS: Jeg bor selv her på Linderen og det er et helt fantastisk flott miljø her. Så kan dere få dere leilighet her, så slå til.

Anonym poster: 7724308330d3178c732a56ee0245d671

Skrevet

Sikker på at Linderen hører til Ila? Kjenner flere i området og deres barn har gått på Bolteløkka. Veldig flotte og flinke barn alle sammen.

PS: Jeg bor selv her på Linderen og det er et helt fantastisk flott miljø her. Så kan dere få dere leilighet her, så slå til.

Ja, slo opp skolegrensene for i år, og da hører boligen til Ila skolekrets. Og det er omtrent det eneste negative jeg kan finne! Ellers virker området midt i blinken, og det er også det som gjør at jeg nøler så fælt. Hyggelig å høre at du trives, da.

Skrevet

Ja, slo opp skolegrensene for i år, og da hører boligen til Ila skolekrets. Og det er omtrent det eneste negative jeg kan finne! Ellers virker området midt i blinken, og det er også det som gjør at jeg nøler så fælt. Hyggelig å høre at du trives, da.

Da er det nok endret, for alle disse gikk på Bolteløkka (begynt på andre skoler nå som de har blitt større)

Det er virkelig bra å bo her. Det er gode samhold i alle bakgårdene. Har bodd her i mange år og fått mange nye venner her. Og de som bor her, vil ikke flytte herfra.

Skrevet

Ja, frister veldig å slå seg ned der, ja. Jeg har brukt ettermiddagen på å undersøke enda nærmere, og det virker som skolegrensene endrer seg fra år til år i Oslo nå. Så det er vanskelig å planlegge bolig ut i fra barnas skolekrets. Jeg leste en artikkel om tre søsken som gikk på tre forskjellige skoler. Familien bodde på St. Hanshaugen og de tre døtrene gikk på Ila, Bolteløkka og Møllergata skole. Grensene hadde forandret seg mellom hver gang en av dem begynte i 1. klasse.

For oss er det uansett noen år til barna begynner på skolen. Likevel er det en viktig faktor for meg når det gjelder valg av bolig.

TS

Skrevet

Da er det nok endret, for alle disse gikk på Bolteløkka (begynt på andre skoler nå som de har blitt større)

Det er virkelig bra å bo her. Det er gode samhold i alle bakgårdene. Har bodd her i mange år og fått mange nye venner her. Og de som bor her, vil ikke flytte herfra.

Forresten takk for opplysninger om Linderen!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...