Gå til innhold

Legge "kjeften" ut på anbud til tannleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tannhelse som ikke ligner fanden, ikke vært hos tannlege på over 20 år.

Det er nok en masse å ta tak i og dette blir kostbart.

Er det noen her som har lagt slike prosjekt ut på anbud?

Ser f.eks. for meg å ta en grundig undersøkelse hos en tannlege og ta med dette videre til andre tannleger, eller sende og be om tilbud.

Synes ikke dette er noen dum idé, da vi snakker om store beløp her.

Ikke noe merkeligere enn å be om tilbud på reparasjoner av bil, båt hus egentlig.

Anonym poster: 614cd9e314d3c31532aa28792101de21

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Syns du skal gjøre det og holde oss oppdatert på hvordan det går, hvilke tilbud du får og sånn. Det er en ganske interessant tanke, ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Interessant tanke, ja, la oss vite hvordan det går. Spørsmålet er om den grundige forundersøkelsen i seg selv kommer til å koste så mye at vinningen går opp i spinningen hvis du skal ta den flere steder. Jeg betalte 500 nærmest bare for å få vite at jeg ikke hadde hull.

Anonym poster: d8107965c6f75b653d8fa29cc7de350d

Skrevet

Syns du skal gjøre det og holde oss oppdatert på hvordan det går, hvilke tilbud du får og sånn. Det er en ganske interessant tanke, ihvertfall.

Skal gjøre det. Har også vurdert utlandet, men er litt skeptisk da jeg har hørt mye negativt om å benytte seg av utenlandske tannleger. Egentlig tror jeg ikke de er verre enn norske, så mulig jeg ser litt på dette også når jeg mottar tilbud, om noen opererer slik, og sender ut tilbud.

Anonym poster: 9db34e4e9206245b1efc41b1e7f40608

Skrevet

Interessant tanke, ja, la oss vite hvordan det går. Spørsmålet er om den grundige forundersøkelsen i seg selv kommer til å koste så mye at vinningen går opp i spinningen hvis du skal ta den flere steder. Jeg betalte 500 nærmest bare for å få vite at jeg ikke hadde hull.

Det skal være nok med en grundig undersøkelse, som så kan benyttes mot andre tannleger i området for å innhente tilbud.

Om man har en mangellapp ift. EU, ber man ikke om å få flere slike utstedt, før man går ut og ber om tilbud på reparasjoner.

Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Skal gjøre det. Har også vurdert utlandet, men er litt skeptisk da jeg har hørt mye negativt om å benytte seg av utenlandske tannleger. Egentlig tror jeg ikke de er verre enn norske, så mulig jeg ser litt på dette også når jeg mottar tilbud, om noen opererer slik, og sender ut tilbud.

Utenlandske leger i utlandet reddet nylig livet til onkelen min igjennom en rekke svært kompliserte operasjoner, så de derre smårasistiske reklamene på TV om at alle utenlandske leger er helt mongo og at nordmenn alltid er best i alt ville jeg tatt med en stor klype salt.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 3
Skrevet

Utenlandske leger i utlandet reddet nylig livet til onkelen min igjennom en rekke svært kompliserte operasjoner, så de derre smårasistiske reklamene på TV om at alle utenlandske leger er helt mongo og at nordmenn alltid er best i alt ville jeg tatt med en stor klype salt.

Jeg tar dette med utenlandske tannleger også med en stor klype salt.

Hvilket land tror dere er det mest lønnsomme å benytte ift. tannleger?

Skrevet

Jeg har hørt om flere som reiser til Thailand og får så mye billigere behandling at de sparer inn hele reisen. Så kan man slå sammen ferie og moro med noe som ikke er fullt så moro. Skal visst finnes tannleger der som spesialiserer seg på turister og som neppe hadde blitt gamle i gamet om de ikke kunne håndverket sitt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt om flere som reiser til Thailand og får så mye billigere behandling at de sparer inn hele reisen. Så kan man slå sammen ferie og moro med noe som ikke er fullt så moro. Skal visst finnes tannleger der som spesialiserer seg på turister og som neppe hadde blitt gamle i gamet om de ikke kunne håndverket sitt.

Har også hørt om det, men Thailand frister ikke meg. Ser heller for meg et europeisk land, og da snakker vi sikkert om Polen etc. Men skal se på dette, når jeg har funnet ut av omfanget på reparasjon, kostnader i Norge.

Skrevet

Det er nok ikke slik det fungerer.

Mange tannklinikker har såpass mange pasienter som får dekt hele eller deler av beløpet igjennom HELFO, at ditt tilfelle neppe skiller seg no særlig ut.

Mange klinikker har også en hel del ventetid, på grunn av at de har så mange pasienter.

Så hvis munnen din både er et restaureringsobjekt (som tar mye tid) og som du vil betale minst mulig for - så er det nok ikke mange som er særlig interessert i å bli med på en " anbudskrig ".

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ikke slik det fungerer.

Mange tannklinikker har såpass mange pasienter som får dekt hele eller deler av beløpet igjennom HELFO, at ditt tilfelle neppe skiller seg no særlig ut.

Mange klinikker har også en hel del ventetid, på grunn av at de har så mange pasienter.

Så hvis munnen din både er et restaureringsobjekt (som tar mye tid) og som du vil betale minst mulig for - så er det nok ikke mange som er særlig interessert i å bli med på en " anbudskrig ".

Meget mulig du har rett, at tannlegene har nok å gjøre og ikke er intr. i å gi tilbud.

Tenkte bare å sjekke dette. Aner ikke kostnadene ennå, men ut i fra det jeg har hørt/lest rundt om kring beløper dette seg nok til et sted mellom NOK 70 - 100.000 i Norge.

Jeg får nok ikke noe dekket av det offentlige da jeg er oppegående og i arbeid.

Kan jo nevne at jeg har enorm "tannlege skrekk" og det er grunnen til forfallet hos meg. Dette er ikke noe lurt.....og har aldri handlet om penger.....ta sjekk regelmessig.........men den skrekken der har satt en stopper for det.

Skrevet

Meget mulig du har rett, at tannlegene har nok å gjøre og ikke er intr. i å gi tilbud.

Tenkte bare å sjekke dette. Aner ikke kostnadene ennå, men ut i fra det jeg har hørt/lest rundt om kring beløper dette seg nok til et sted mellom NOK 70 - 100.000 i Norge.

Jeg får nok ikke noe dekket av det offentlige da jeg er oppegående og i arbeid.

Kan jo nevne at jeg har enorm "tannlege skrekk" og det er grunnen til forfallet hos meg. Dette er ikke noe lurt.....og har aldri handlet om penger.....ta sjekk regelmessig.........men den skrekken der har satt en stopper for det.

" Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) "

Jeg vil så absolutt si at du dekker dette punktet. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Bor du i eller nær en by der det finnes tannlegestudie?

Jeg har hatt tannlegeskrekk og ikke vært hos tannlege på 15 år. Så fikk jeg så vondt i ei tann at jeg måtte bare komme meg til tannlegen, og da gikk jeg til tannlegestudentene i Tromsø. Der fikk jeg behandling til langt lavere pris enn hos vanlig tannlege, og jeg ble kurert for tannlegeskrekken min. :)

Fordelene med studenter er (i tillegg til lav pris) at de tar seg god tid og de er veldig forsiktige, for de vil ikke gjøre deg noe vondt. Og samtidig som studentene er kommet langt i studiet og derfor er flinke, så har de tett oppfølging av veileder underveis, sånn at man får på en måte to tannleger til prisen for en halv. Og det er flere ulike veiledere (erfarne tannleger) på jobb hver gang, så da kan de tilkalle en ekstra ekspert dersom man har et tannproblem som trenger ekstra oppfølging.

Ulempen handler igjen om tid, for det tar ofte 2-3 timer før man er ute derfra, for det går litt tid til venting og samtidig så bruker jo en student litt mer tid enn en erfaren tannlege.

Jeg er veldig glad for at jeg gikk til studentene!

Anonym poster: 7b739270f52e07756c049dc98bad5e59

• Liker 2
Skrevet

" Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) "

Jeg vil så absolutt si at du dekker dette punktet. :klemmer:

TS her:Dette må jo kunne dokumenteres da, har ikke tatt dette opp med fastlege. Men meget interessent innspill fra din side. Ikke meg i mot å få dette dekket av det offentlige.

Hvor fant du disse punktene?

Skrevet

Bor du i eller nær en by der det finnes tannlegestudie?

Jeg har hatt tannlegeskrekk og ikke vært hos tannlege på 15 år. Så fikk jeg så vondt i ei tann at jeg måtte bare komme meg til tannlegen, og da gikk jeg til tannlegestudentene i Tromsø. Der fikk jeg behandling til langt lavere pris enn hos vanlig tannlege, og jeg ble kurert for tannlegeskrekken min. :)

Fordelene med studenter er (i tillegg til lav pris) at de tar seg god tid og de er veldig forsiktige, for de vil ikke gjøre deg noe vondt. Og samtidig som studentene er kommet langt i studiet og derfor er flinke, så har de tett oppfølging av veileder underveis, sånn at man får på en måte to tannleger til prisen for en halv. Og det er flere ulike veiledere (erfarne tannleger) på jobb hver gang, så da kan de tilkalle en ekstra ekspert dersom man har et tannproblem som trenger ekstra oppfølging.

Ulempen handler igjen om tid, for det tar ofte 2-3 timer før man er ute derfra, for det går litt tid til venting og samtidig så bruker jo en student litt mer tid enn en erfaren tannlege.

Jeg er veldig glad for at jeg gikk til studentene!

Godt tips, men har hørt det er meget lang ventetid.

• Liker 1
Skrevet

Forresten, angående det med gode/dårlige utenlandske leger/tannleger:

Du finner nok minst like gode tannleger og leger i utlandet som i Norge, men ulempen er todelt: Et problem er at det er vanskelige å skille de gode fra de dårlige dersom man reiser til et land der man ikke kjenner verken språk eller kultur. Og om man har fått feil behandling så har man ingen klageinstanser å gå til.

Den andre ulempen er at dersom man får komplikasjoner (som kan skje uansett hvor man får behandling) så er det verre å komme seg tilbake til den samme legen/tannlegen dersom denne er i et land langt unna.

• Liker 3
Skrevet

Godt tips, men har hørt det er meget lang ventetid.

Det trenger ikke være det. Jeg kjenner en annen som har gått dit, og han måtte vente et halvt år. Men det var fordi han bare ringte og sa at han gjerne ville være en av deres pasienter. Mens jeg kom inn på mindre enn ei uke, og det enda til midt på sommeren da studentene hadde ferie og det kun var en veileder der. Årsak: Akutt behov for behandling, og jeg forklarte i telefonen at jeg ikke hadde vært hos tannlege på 15 år, hadde tannlegeskrekk og hadde ikke råd til vanlig tannlege. :)

• Liker 2
Skrevet

TS her:

Tviler på at jeg kvalifiserer for dette punktet:

Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)

Slik jeg tolker dette må man ha vært ganske langt nede, ikke i stand til å ta vare på seg selv, og at det har ført til redusert tannhelse.

Er heldigvis ikke der.

Sto ikke noe om tannlegeskrekk eller noe annet i alle disse punktene som jeg kan se kan benyttes.

Men takk for innspillet!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg sendte rundt forespørsler på pris da jeg hadde brukket en tann og jeg måtte operere inn implantat. Det var veldig stor forskjell på prisene, og jeg fant en i en liten by utenfor Oslo som tok det mange tusen billigere enn tannlegene i Oslo. Jeg googlet jo såklart litt om omdømme og slikt før jeg valgte.

Jeg kikket også på turer til Polen og Ungarn, men fant ut av det var ganske lite å spare på det i mitt tilfelle. Men om jeg hadde trengt mange implantat, eller hadde hatt en del rotfyllinger som måtte tas, så hadde det nok vært et alternativ. Det finnes egne firmaer der det jobber norske folk som spesialiserer seg på tannlegereiser. Jeg fant også et firma som har klinikk både i Oslo og i Ungarn, så kan de undersøke deg og eventuelt ta oppfølging her, mens "storjobben" gjøres billig i Ungarn.

Anonym poster: cec973337d33df86aaa2b8a8763809c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...