Gå til innhold

Hvor lav fettprosent bør man ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har målt fettprosenten min nå, i forbindelse med at jeg har begynt på et 12 ukers program for å redusere fett og øke styrke. Det er både kostholds og treningsplan.

I denne forbindelsen målte jeg fettprosenten min (proffesjonelt, ikke sånn billigvekt) og den var på 19,6%. Hva bør den ligge på?

Syntes selv det var ganske lavt og lurer på om jeg ikke bør ligge i kaloriunderskudd eller om jeg fortsatt skal gjøre det om jeg ønsker å øke styrken.

Måler og veier alt jeg spiser. Ligger på 1500 kcal på treningdager (4 dager i uken) og 1300 på treningsfrie dager. Målingen mente at jeg hadde en basaleforbrenning på 1507 kcal om dagen. Er litt rett for at underskuddet over tid vil bli for stort og gå utover musklene? Det er også lagt opp til 3x1 uke med PSMF.

Hva er egentlig ideel fettprosent for kvinner? Har prøvd å google litt, men er så mange forskjellige svar...

Anonym poster: f4bb3d2f484de76d1d6b33417f2b7945

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jevnlig målt fettprosenten min det siste halve året. Den ligger nå på 15 %, hvilket er ganske lavt til å være kvinne. Sannsynligvis har jeg lav fettprosent i utgangspunktet, og dessuten mye muskler. På treningssenteret er tilbakemeldingen at 15 er i underkant av hva den bør ligge på, selv anbefaler skjemaet på maskinen 22-30 på min høyde og vekt.

Selv tror jeg det er ganske individuelt hva man "tåler" av fett på kroppen, og desto høyere vekt og flere muskler, desto lavere fettprosent er greit å ha. Altså, det er bedre å ha lav fettprosent dersom man har masse muskler enn dersom man bare er veldig tynn og har begrenset med muskler - om dere skjønner...

Tilbakemeldingen fra PT'en min er at jeg har ok fettprosent, men at jeg ikke bør stresse for å få den ytterligere ned. Ideelt sett anses nok 15 for å være for lavt.

Hehe, dette var mye meg, men det var sammenligningsgrunnlaget mitt. Jeg synes 19 hørtes helt bra ut, men man må vel uansett se alt i sammenheng, det vil si hvor mye muskelmasse du har og hvor mye du veier. Usikkert å si noe om hva du bør ligge på i inntak. Hva er målet? Økt muskelmasse eller bare styrke? Såvidt jeg har forstått er det mulig å øke styrken uten å øke volum. Jeg har blitt sterkere uten å øke muskelmassen det siste halve året.

Anonym poster: 56787f1883fa7546ed5f2ce9d48fdb97

Skrevet

Det ideelle for en en kvinne er mellom 20-25 %. Da er du i fin balanse mellom muskler og fett. Alt under 20% er atletisk, og som vanlig jente, ikke en som driver med seriøs bygging/fitness, skal den ikke trenge å være så mye lavere.

25-30% er hovedsakelig for de som er gjennomsnittlig. Men når en vipper nærmere 30 og over så er det for mye fett i forhold til muskler.

Skrevet

Det ideelle for en en kvinne er mellom 20-25 %. Da er du i fin balanse mellom muskler og fett. Alt under 20% er atletisk, og som vanlig jente, ikke en som driver med seriøs bygging/fitness, skal den ikke trenge å være så mye lavere.

25-30% er hovedsakelig for de som er gjennomsnittlig. Men når en vipper nærmere 30 og over så er det for mye fett i forhold til muskler.

Var det ikke du som påstod at en jente som spiste sunt og hadde lav BMI, men fettprosent på 27 hadde farlig mye fett på kroppen? Også kommer du nå og sier at 25-30 er gjennomsnittlig og at det ikke blir farlig før man er over 30? Hvorfor prøver du å gjøre unge jenter redde på den måten? Skremmende.

Anonym poster: 8f722c18be28c22ce48e400d06a3a8bc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Var det ikke du som påstod at en jente som spiste sunt og hadde lav BMI, men fettprosent på 27 hadde farlig mye fett på kroppen? Også kommer du nå og sier at 25-30 er gjennomsnittlig og at det ikke blir farlig før man er over 30? Hvorfor prøver du å gjøre unge jenter redde på den måten? Skremmende.

Anonym poster: 8f722c18be28c22ce48e400d06a3a8bc

Jeg siterer det som står overalt. Å spise sunt har ingenting med saken å gjøre.

Under 20 er atletisk, mellom 20-25 er fit, 25-30 er gjennomsnittlig. Og for å ha alle fakta på bordet så gjaldt de 27 % en jente som knapt veide 52 kilo og da er fettprosenten noe høy og jeg anbefalte at hun startet med styrke.

Dere som vil prøve å kommer med usaklige utsagn som"Så og så mange kilo og prosent er ikke feit!" så les igjen det jeg skriver.

post-29760-0-88812200-1358682193_thumb.j

Endret av *Maja*
Skrevet

Synes det høres ut som lite mat når du vil øke i styrke og egentlig ikke trenger å minske fettprosenten din mer.

Anonym poster: 5638807907fc50f90f0affb3c10a5a75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...