Gå til innhold

Hvordan trener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer litt på hvordan dere trene? Altså etter program eller ikke. Jeg er sånn at jeg en dag har lyst til å jogge på mølla, ute, sykle osv. Og etterpå trene styrke. Hvis jeg føler for å trene mage gjør jeg det, rompe det osv. Jeg følger altså ikke noe program men gjør det jeg føler for der og da. Jeg ser framgang og føler meg veldig bra om dagen. Men burde jeg egentlig følge et program? Som mage på mandager, ben på onsdager og videre? Eller vil det ikke gjøre noe forskjell ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er greit å ha et program.

Mitt er:

mandag: yoga

tirsdag: fri

onsdag: kondisjon, styrke og yoga

torsdag: yoga

fredag: kondisjon, styrke

lørdag: yoga

søndag: kondisjon, styrke

Da har jeg kontroll på hva som blir gjort. Jeg kan også mikse det opp, men gjør det slik at jeg venter en dag før jeg tar en styrkeøkt igjen.

Du kan feks få noen til å lage et enkelt helkroppsprogram til deg, som du kan gjennomføre 3 dager i uken etter kondisjonen. Da blir det ikke sånn at du tar de styrkeøvelsene du "føler for" (og da ender opp med å feks ikke trene rygg, og få svakere kjernemuskulatur (viktig!) pga dette)

Jeg syns det hjelper å ha noe visuelt. Skrive fint på et ark, evt krysse av på et ark. Du kan alternativt ha en liste over øvelser, for så å krysse av det du har trent den og den økten, for da har du oversikt over hva du ikke har trent i det siste, så det kan du gjøre neste gang :) Den teknikken bruker jeg når det gjelder musikkinstruering. Det funker kjempebra når det gjelder musikk ihverfall. :) Skikkelig rotete dette ble. Beklager.

Skrevet

Det spørs jo litt hva du ønsker å oppnå med treningen. Skal man ha fremgang så er det lurt å ha en plan med treningen.

Skal du trene styrke må du jo sørge for å dekke hele kroppen hvis du deler den opp i ulike dager. Jeg synes et helkroppsprogram er best så prøver jeg å få det til 3 ganger i uka.

Annet ville jeg kanskje prøve å ha noen lette dager og noen harde dager på den andre treningen , evnt. splitte dette i harde/lette uker. Yoga er jo forh. rolig trening - da bør du kanskje trene litt intervaller når du trener kondisjon.

Skrevet

Jeg har et overordnet program, og så fordeler jeg det utover uken som det passer meg der og da. Jeg forsøker for eksempel å trene både styrke (fullkroppsprogram) og kondisjon to ganger i uka, og da kan jeg velge fritt mellom dem de første to-tre gangene jeg trener, avhengig av hva jeg har lyst til den dagen. Gang fire tar jeg gjerne det som er igjen, men har jeg virkelig ikke lyst, kjører jeg enten noe helt annet (f.eks. smidighetstrening) eller det jeg allerede har trent to ganger den uka. Min erfaring er at det går veldig i perioder hva jeg har lyst til, og jeg ser ingen grunn til å redusere min egen motivasjon med å presse meg gjennom noe ikke har lyst til når jeg av erfaring vet at ting snur en måned senere. Synes jeg får fine resultater og har ikke gått lei foreløpig.

Det eneste jeg er veldig streng på, er at jeg er innom både kardio og styrketrening samme uke (for ikke å miste formen helt), og at jeg samlet skal ha kjørt styrketrening for hele kroppen på en uke.

Anonym poster: ade31e3502049928bc993c094664a2b7

Skrevet

Har bare trent i ca 1 mnd , etter innfall metoden :fnise: Den fungerer utmerket for meg så langt , jeg jogger , ser på Jillian M , hopper på en time på trenings senteret , løper i trappa og tar noen styrke øvelser her og der , og på denne korte tiden merker jeg fin fremgang :danse: Og jeg slipper å kjede meg i treningen! Trener ca 4 g i uka , fra 15 til 40 min. Alt er bedre en ingenting , og har høy intensivitet mens jeg holder på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...