Gå til innhold

Når er det greit å kjøpe valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 mnd nå og har et sterkt ønske om å kjøpe en hund til av samme rase. Jeg ønsker det for min egen del, men også for hans del.

Er det noen som vet når det er greit å kjøpe en valp til? Bør han være voksen før jeg anskaffer en ny? Er redd for at hans rampestreker (som kommer på et eller annet tidspunkt) kan ødelegge for oppdragelse av ny hund?

Anonym poster: fa4a757c5a277a1c52c2b14e52c0a55e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg ventet til han var 1, helst 2år.

Skrevet

Jeg ville ventet til han er ferdig med puberteten og hele unghund perioden! Så rundt to år er en grei alder, da har du en trygg og lydig hund som kan være et godt forbilde for ny valp!

Det blir som du sier, en yngre hund som finner på mye rampestreker lærer fort bort dette! Vurderer selv valp til sommeren siden min nå er to år, men uansett hvor mye jeg ønsker må jeg først få orden på passeringsproblemene hans slik at de ikke smitter over på ny valp!

Skrevet

Det jeg har hørt er fra 2 års alder sån ca. Da har siste kjønnsmodning kommet og gått. Og sansynligvis er hunden litt mer rolig og voksen.

Ikke glem at valpen trenger ekstra tid,og at du må trene begge to hver for seg,ikke kun sammen.

De rampestrekene den eldste har,kan fort bli plukket opp av valpen.

Skrevet

Vent til hunden er voksen :)

Anonym poster: 390ffb9448656f80a04143e208fe56e5

Skrevet

Jeg ville muligens ikke ha ventet. For hunden er fortsatt leken og kan finne på rampestreker når den er over 1 år. Når de er valper vil de komme overens bedre med en gang, og kan knytte seg fortere. Men det er min mening:)

Skrevet

En voksen hund vil overføre sine vaner til valpen og korrigere den på slik du har lært den å oppføre seg så jeg ville ha ventet.

Skrevet

Jeg ville ventet til han er fylt 2 år. Det spørs litt hvordan rase det er, men mange hanner bruker lang tid på å bli ordentlig voksne. Mellom 1 og 2 år opplever mange at hunden kommer i en vanskelig periode som kan sammenlignes med barns trassalder. Da kan det være ekstremt tungt å ha en valp og en unghund i trassalderen. Dessuten begynner noen hanner med markering sånn rundt 2-års alderen, og det er atferd man må trene en del på for å få bort, dersom det skjer.

Dessuten er det veldig greit å ha en voksen hund som kan være med på å oppdra valpen litt. Det er bare fint at man har en voksen hund som setter valpen litt på plass når det er passende.

Skrevet

Takk for tips. Venter vi da til han blir 2 år..

Anonym poster: fa4a757c5a277a1c52c2b14e52c0a55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...