Gå til innhold

Rideskole i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 25, som har lyst til å begynne å ri igjen. Har ridd på rideskole i endel år, og også hatt mine egne hester, selvom dette begynner å bli en stund siden..

Med fullt studiet strekker desverre verken tiden eller økonomien til for å kunne ha egen hest, eller hest på for, så spørmålet er om det finnes noen ok rideskoler for øvede ryttere i Oslo?

Det som er viktig for meg, er at det er ett sted hvor hestene har det bra, hvor det ikke er altfor mye mas og jag, at de har ålreite hester(gjerne med litt egen motor), og at intruktørene og timene er ok.

Tittet litt rundt, og så at Ekeberg har to teori timer i semesteret. Jeg er egntlig ikke så veldig intr. i å betale 300kr x 2 for teori når jeg kan såpass som jeg kan.

Og hvor lenge varer timene nå til dags? 45min? 60min?

Bør være lett å komme seg dit kollektivt da jeg ikke har bil.

Takker for alle svar :)

Anonym poster: 1df74f2c5ea6a899986a7c024b008c5c

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Østern Brug har høy standard. Og Søndre Nordstrand tror jeg er ganske OK. Søndre Aas skårer høyt på sjarmskalaen og hestene har det fint der.

Alna er et ok sted, men lurer på om det kanskje er litt mer hektisk der.

Østern - da må du ta buss eller bane til Eiksmarka i Bærum. Søndre Nordstrand ligger greit rett ved Reoanlegget og det går busser og bane (til Mortensrud). Søndre Aas går det tog og buss ut.

• Liker 2
Skrevet

Østern Brug har høy standard. Og Søndre Nordstrand tror jeg er ganske OK. Søndre Aas skårer høyt på sjarmskalaen og hestene har det fint der.

Østern - da må du ta buss eller bane til Eiksmarka i Bærum. Søndre Nordstrand ligger greit rett ved Reoanlegget og det går busser og bane (til Mortensrud). Søndre Aas går det tog og buss ut.

Jeg ville ikke valgt Alna. Jeg synes det var mye stress der, og jeg reagerte på en del ting som ble "bortlært".

Med forbehold om at dette er 3-4 år siden og det kan hende det har blitt bedre.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg ville ikke valgt Alna. Jeg synes det var mye stress der, og jeg reagerte på en del ting som ble "bortlært".

Med forbehold om at dette er 3-4 år siden og det kan hende det har blitt bedre.

Ja, har googlet litt rundt, og virker som det er flere som er av samme oppfatning som deg.

Østern og Søndre Nordstrand er skrevet ned, takk. Lurer bare på om det blir litt kronglete å komme seg til Østern men skal sjekkes ut :)

Hvordan er Ekeberg og Øvre Fossum gård? Andre innspill?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Øvre Fossum var veldig bra da en bekjent av meg var ridelærer der. Men hun har flyttet. Nå aner jeg ikke. Har bare ridd privathester der.

Ekeberg not so much. Det er mest for helt ferske nybegynnere og fint for dem, men ellers ville ikke jeg satset så på de.

Jeg har bare vært på Alna for å låne ridehus eller være tilskuer på stevner, så aner ikke hvordan rideskolen er, men jeg synes det har vært litt kjasete område de ligger på selv om hestene ser fine ut.

Østern virker veldig proff. Har bare ridd privathester der, men kjenner til et par rideskolehester og de er gull.

Ikke glem Søndre Aas ;) Men vet ikke om de har voksenkurs. Men der har hestene det tipp topp.

Jeg holdt til på Søndre Nordstrand i mange år med egen hest, men ting har endret seg en del siden da. Men rideskolen synes jeg virker bra.

• Liker 1
Skrevet

Øvre Fossum var veldig bra da en bekjent av meg var ridelærer der. Men hun har flyttet. Nå aner jeg ikke. Har bare ridd privathester der.

Ekeberg not so much. Det er mest for helt ferske nybegynnere og fint for dem, men ellers ville ikke jeg satset så på de.

Jeg har bare vært på Alna for å låne ridehus eller være tilskuer på stevner, så aner ikke hvordan rideskolen er, men jeg synes det har vært litt kjasete område de ligger på selv om hestene ser fine ut.

Østern virker veldig proff. Har bare ridd privathester der, men kjenner til et par rideskolehester og de er gull.

Ikke glem Søndre Aas ;) Men vet ikke om de har voksenkurs. Men der har hestene det tipp topp.

Jeg holdt til på Søndre Nordstrand i mange år med egen hest, men ting har endret seg en del siden da. Men rideskolen synes jeg virker bra.

Da stryker jeg Ekeberg fra listen. De andre virker veldig intresante. Vet du noe om hestene de forskjellige plassene? Ikke alle som har om de på sidene sine. Kanskje jeg skal ta meg en tur rundt å besøke de forksjellige :)

Skrevet

Hvorfor ikke vurdere hest på halvfor 1 gang i uka elns? Da slipper du å stresse med å komme til et eksakt tidspunkt, du kan gjøre nesten hva du vil med hesten og det er mye friere.

Anonym poster: d778ae23700e1c8c40afdea9f1636968

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke vurdere hest på halvfor 1 gang i uka elns? Da slipper du å stresse med å komme til et eksakt tidspunkt, du kan gjøre nesten hva du vil med hesten og det er mye friere.

Anonym poster: d778ae23700e1c8c40afdea9f1636968

Har hatt intrykk av at de som leier ut hest på for gjerne vil at man skal være der mer enn 1g, litt helger innimellom osv, og det tror jeg ikke at jeg har lapasitet til før jeg begynner i jobb. Studiet tar så mye av tiden akkuratt nå. Også hadde det vært fint å kunne ri på bane for intruksjon, å ikke bare på tur. Og da blir det vel kanskje fort dyrt?

Skrevet

Oi hørtes jeg sær ut nå? Jeg rir gjerne på tur altså, men vil vel hovedsakelig ri bane.

Ridehus på stedet eller i nærheten er også en ønske.

Skrevet

Jeg vet det er en gård oppi Maridalen hvor man kan stikke innom og ri, aner ikke om det er rideskole per se, men det går ihvertfall an å høre hvordan opplegget de har fungerer. Ligger ikke langt fra Maridalsvannet.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg vet det er en gård oppi Maridalen hvor man kan stikke innom og ri, aner ikke om det er rideskole per se, men det går ihvertfall an å høre hvordan opplegget de har fungerer. Ligger ikke langt fra Maridalsvannet.

Skjerven. De har lagt ned "rideskolen". Har kun noen få kanefarthester igjen der.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Da stryker jeg Ekeberg fra listen. De andre virker veldig intresante. Vet du noe om hestene de forskjellige plassene? Ikke alle som har om de på sidene sine. Kanskje jeg skal ta meg en tur rundt å besøke de forksjellige :)

Har aldri ridd noen av rideskolehestene rundt om her. Bare privathester. Så det beste er nok å reise rundt og sjekke ut stallene. Da får du kjent litt på miljøet og sett litt på hestene og deres ve og vel, også.

Forhest er ok det også, men da må man finne en hest man får bruke på privattimer og så må man finne en ok instruktør osv. Greit å begynne med rideskole.

Skrevet

Jeg ville heller ikke valgt Alna. De har stort og flott ridehus, men hestene har nesten ikke uteareale, og blir gående veldig oppå hverandre på "frimerker" ute når de en sjelden gang er ute. De har varierte kurs og sånn, men liker ikke at det er så lite utemuligheter. Med forbehold at det er noen år siden jeg har vært innom der, og ting kan ha forandra seg. Øvre Fossum virker som de har bra kurs, men også her syns jeg de har lite uteområder til hestene. De står veldig mye inne.

Ekeberg er jeg takknemlig overfor, for jeg kjøpte hesten min derfra. Er der jeg lærte å ri, men det er over 15 år siden jeg slutta, og mye kan ha skjedd. MEN det jeg husker er mye press på hestene, de er der for rideskolen og blir brukt mer enn de egentlig har godt av, noen hester ender med å bli agressive pga bruken, noe som ikke tas hensyn til, de blir mer en bruksgjenstand enn individer. De har fått splitter nyt ridehus og stall, så mulig ting er bedre der nå, men det er jo samme eiere, så....føler de er veldig flinke med mennesker med å tilby kurs for mange nivåer og aldre, men ikke så flinke til å ivareta hestenes behov.

Kanskje du burde prøve å få deg hest på for et sted eller noe, kanskje en der du kan ri for undervisning i tillegg?

Har ellers hørt bra ting om Søndre Nordstrand/Loftsrud og om flere staller i Maridalen og Sørkedalen, men flere av de sistnevnte har ikke ridehus. Ellingsrud har stort ridehus og mange baner, men det er ikke rideskole, så da er du avhengig av å ri for noen.

Skrevet

Ellingsrud har flott anlegg med både ridehus, stoooor sprangbane g en dresurbane, og gode turmuligheter i marka. Det er bare privatstall og ikke rideskole, men du kan jo henge opp en lapp om at du ønsker hest på for en dag i uka så ser du om du får noe respons... Du vet jo aldri:)

Fine hester med høy kvalitet er det også:)

Anonym poster: 29de254a2c78fcc6dbce8be648ff98d4

Skrevet

Oi hørtes jeg sær ut nå? Jeg rir gjerne på tur altså, men vil vel hovedsakelig ri bane.

Ridehus på stedet eller i nærheten er også en ønske.

Jeg skjønner deg godt, jeg. Jeg har hatt hest i mange år, ridd mye på tur, men skulle jeg tatt opp igjen ridningen aktivt igjen, så måtte det ha vært på bane for instruktør for å forbedre meg som rytter :)

Skrevet (endret)

Jeg var i hvertfall veldig fornøyd med Søndre Nordstrand Rideklubb, red der selv i ca seks år. Gode muligheter ute og inne (den gang jeg red kunne man kun ri ute). Kjenner flere som rir der enda og som er svært fornøyde.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nå har en vennine av meg meldt interesse også, så da blir det nok søndre nordstrand siden det er enklest for oss begge :)

Skrevet

Forresten. Jeg svømmer en gang i uka og prøver å jogge en liten tur ute på søndager. Holder da dett med fysiskaktivitet hvis jeg også da rir en gang i uka?

Skrevet

Forresten. Jeg svømmer en gang i uka og prøver å jogge en liten tur ute på søndager. Holder da dett med fysiskaktivitet hvis jeg også da rir en gang i uka?

Svømming og ridning er blant den aller beste treningen du kan få, så jeg vil si ja til det.

Anonym poster: 29de254a2c78fcc6dbce8be648ff98d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...