AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hei! Jeg ble 18 for få dager siden,og bor hjemme. Jeg blir bestemt like mye over som før. Når jeg må inn, osv. Jeg får ikke lov til å gå på visse steder, og nekter meg å gå med hvilke klær, sko jeg vil, fordi skoene synes de er trashy. Jeg er jo myndig. Kaan de virkelig bestemme over meg? Iså fall hva og isåfall hva ikke? Anonym poster: d1f0d09f34c305db04e4c96c70a7fb02
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Jeg hadde fortsatt blitt bestemt over om jeg hadde bodd hjemme. Noen folk bare er kontrollerende. Da må du selv ta ansvar og flytte ut om du ønsker mer frihet. 9
Gjest Bud Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Hvis du er så forbanna voksen så får du se til å flytte hjemmefra, da kan du gjøre akkurat som du vil! Husk at gamlingene dine kun vil ditt eget beste
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Husk at gamlingene dine kun vil ditt eget beste Ganske meningsløs ting å si til en fremmed på et forum med tanke på hvor relativt vanlig forskjellige typer misshandling i familier er. 21
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Selv om at man er over 18, så betyr ikke det at en kan gjøre hva man vil når man fortsatt bor hjemme. Da skal du respektere foreldrene dine sine meninger og regler (selv om det selvfølgelig ikke er ALT du skal godta, men ut i fra åpningsinnlegget så virker det ikke som om at du har det så forferdelig.) Og om du har det så forferdelig så er det bare å flytte hjemmefra da vet du Anonym poster: 3d53dc6b7f5f64b17635835f24db861f 3
Ulv Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Sier som de over her. Hvis du vil ha mer frihet så flytter du ut. Så lenge du bor under dems tak må du følge dems regler, enkelt og greit. 2
Gjest Raindrops Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Det virker ganske merkelig at de bestemmer hva slags klær du skal gå i, selv om det er "deres hus, deres regler", så synes jeg det høres fullstendig urimelig ut. Men det letteste er rett og slett å flytte ut. 10
Gjesten Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 Jeg synes kanskje det er drøyt å bestemme så mye over en 18-åring, men vil du ha mer frihet, så flytt. De har rett til å sette visse regler når du fortsatt bor hjemme hos dem. 1
SoftKitty Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 Dere som sier "flytt".. mange er siste året på vgs når de fyller 18, det er ikke bare å flytte rett ut med en gang man fyller 18 heller... At du har "innetider" osv forstår jeg sålenge de ikke er helt urimelige, men at de skal styre klesvalg og skovalg synes jeg var litt spesielt, går du i veldig ekstreme klær? Hva er begrunnelsen deres? 9
Gjest Eugene Onegin Skrevet 18. januar 2013 #10 Skrevet 18. januar 2013 Hei! Jeg ble 18 for få dager siden,og bor hjemme. Jeg blir bestemt like mye over som før. Når jeg må inn, osv. Jeg får ikke lov til å gå på visse steder, og nekter meg å gå med hvilke klær, sko jeg vil, fordi skoene synes de er trashy. Jeg er jo myndig. Kaan de virkelig bestemme over meg? Iså fall hva og isåfall hva ikke? Anonym poster: d1f0d09f34c305db04e4c96c70a7fb02 Nei de kan ikke bestemme så mye over deg når du er 18 år. Men så lenge du bor hjemme så kan de be deg følge visse regler. Men og bestemme når du skal komme hjem eller hvor du skal gå eller hva slaks tøy du skal gå med det kan de ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2013 #11 Skrevet 19. januar 2013 Når jeg som 37åring besøker min gamle mor, så er det hennes husregler som gjelder. Av respekt følger jeg dem. 7
Mooria Skrevet 19. januar 2013 #12 Skrevet 19. januar 2013 Så lenge du bor hjemme hos foreldrene dine, så får du følge deres regler, eller flytte ut. 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #13 Skrevet 19. januar 2013 Hvis dems regler går på at de skal bestemme hva slags klær du skal ha, hva du får se på tv og ellers andre ting som går på din kropp, så skal du overhode ikke finne deg i det. De har ingen rett til å bestemme det. Ja, det er såklart greit å ha visse husregler, f.eks alle tar av seg på beina, du vasker hender før mat, du dusjer ikke for lenge, du hører ikke på høy musikk etter 22.00 også videre. Noen regler er nøvendig, å bestemme over kroppen til en 18-åring er ikke nøvendig. Det er også unødvendig å ha visse husregler bare for å være vrang. Anonym poster: acf508143dee62b9d1ddec1f6b3bdb90 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #14 Skrevet 19. januar 2013 Du bor hjemme, og må nesten følge reglene hjemme. At de blander seg inn i hva slags sko og klær du går med høres rart ut, og når det gjelder innetider, så vil de deg vel ditt eget beste? Går du ikke det siste året på vgs? Det er fortsatt like viktig med en god natts søvn. Jeg er 32 og klarer meg ikke uten å få skjønnhetssøvenen min Om du ikke får lov til å være lenge ute i helger og når du er på fest, så syns jeg du burde få lov til det, men da må du være ansvarlig nok til å ta vare på deg selv, og at du kan sende en meld til folka dine om at du har det bra, så de slipper å bekymre seg sånn. Anonym poster: aaebe315e0e0d7476469600fa8598748 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #15 Skrevet 19. januar 2013 Om de alltid har vært strenge ovenfor deg burde du strengt tatt ikke være sjokkert at de ikke snur på flisa bare fordi klokka tikker over midnatt og du blir 18. Dette er ikke noe som bare tar slutt helt uten videre, nå må du vise at du faktisk er myndig og klarer deg selv. Anonym poster: acd50d5a70d7b0858233a1ee21095f62 3
Rubies_ Skrevet 19. januar 2013 #16 Skrevet 19. januar 2013 Juridisk sett er du myndig og fullt i stand til å ta vare på og klare deg selv uten at de skal blande seg inn i alt. Men når det er sagt gjør de det nok helt sikkert fordi de bryr seg om deg, og ønsker at du skal ha det bra. Selv om at det er litt vanskelig å se til tider. Dessuten må du huske at du fortsatt bor i huset deres, noe som innebærer at du må ha respekt for de regler og vaner de ønsker i sitt hus. Hadde du bodd for deg selv hadde det vært enklere for deg å ikke tenke så mye over hva foreldrene dine syns og mener om alt, men når du bor hjemme må du respektere de også, særlig ift. noe sånt som innetider. 2
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2013 #17 Skrevet 19. januar 2013 "deres hus, deres regler, din kropp, dine regler". At de vil ha det stille etter et visst tidspunkt ser jeg ikke problemet med, så sant de følger samme regler selv, og de ikke setter seg på bakbeina om du overnatter hos noen andre. At de henger seg opp i klesvalgene dine grenser til latterlig.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #18 Skrevet 19. januar 2013 Ganske stor forskjell på husregler og bestemme over noens liv. Anonym poster: c1de047e2eef7ab4d0254ba1ed5e1072
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #19 Skrevet 19. januar 2013 når de vil bestemme skoene dine fordi de du vil bruke er trashy hvordan er resten av klærne dine da er det det som blir kalt horete, da kan jeg forstå foreldrene dine , spesielt om du bor i en by eller på et større sted med mange mennesker og muligheten for overfallsvoldtekt er der overhold de regler som blir gitt, vis at du tar ansvar, om du ser at du misser på innetida di så ring og si fra før tida er der og start på hjemvei med en gang si hvor du er , og om du kjører selv, blir kjørt, eller går så de vet hvor lang tid sånn omtrent det tar før du er hjemme jo flinkere du er til å følge reglene og ta ansvar jo mer frihet får du ved at de slipper opp litt etter litt jeg har selv 3 barn i 20 åra og så lenge de bodde under mitt tak måtte de følge mine regler på innetid og om jeg ga alkoholforbud , noe jeg kunne gjøre om det var noe spesielt som skulle skje neste dag, , og så hadde jeg regelen om at da de kom hjem måtte de komme å sette seg på sengekanten min og fortelle meg om hvem de hadde vært sammen med og hva de hadde gjort i en halvtimes tid , for at rusen skulle være på topp eller på vei ned da de fikk legge seg og ikke stigende, en annen regel jeg hadde var at skulle de drikke alkohol så måtte de drikke 3 glass vann før de dro hjemmefra, og et glass vann for hvert glass alkoholholdig , denne regelen ble alltid overholdt av nr 1 og 3 , og de har til dags dato aldri vært fyllesyke, men nr 2 fikk lære at denne regelen skulle overholdes av denne mamman ved at nr 2 måtte tre timer etter å ha kommet tre timer forsent hjem uten å gi noen beskjed, og gått til sengs på stigende rus, måtte skure vask , vegger, toalett og gulv på badet og ta gulvteppet på soverommet sitt ut i friskluft og skure det, har ikke vært fyllesyk etter det, og heller ikke trosset reglene like mye, det eneste var innetida med timer uten noen beskjed til meg og det fikk nr 2 husarrest for til denne var 20 år, med beskjeden -bryt du husarresten, finn du klærne dine ute og huset låst for da bor du ikke her lenger, de husarrestene ble aldri brutt , og fra 20 år så ble reglene overholdt og det ble gitt mer og mer frihet , som da søskene hadde hatt fra før de fylte 19, og ja jeg er streg nok til at hadde husarresten blitt brutt, hadde nr2 funnet sakene sine ute, nå bor alle for seg selv , men vi prates stadig og det de sier er at de strenge reglene mine hjelper de i dag til å ta kontroll selv , og ikke la andre kontrollere de , det er deres liv og deres ansvar å passe på seg selv så vis at du følger reglene, vis at du tar ansvar, vis at du er voksen, vis respekt, vis at du er til å stole på, og du vil få mer og mer frihet , du går ikke fra å være en ungdom uten ansvar og plikter til en ansvarsfull pliktoppfyllende voksen sånn over natta mellom 17 og 18 år husk de vil deg bare det beste, og du vil for alltid være deres lille barn, uansett hvor gammel du blir og selv om du "skifter navn" til mamma/pappa eller bestemor/bestefar så er du fortsatt deres lille barn Anonym poster: cd162d0bd902f9281f99a2ca6ca054d2 1
Gjest Bud Skrevet 19. januar 2013 #20 Skrevet 19. januar 2013 Ganske meningsløs ting å si til en fremmed på et forum med tanke på hvor relativt vanlig forskjellige typer misshandling i familier er. Det var da litt av en insinuasjon å komme med om foreldrene til "hvemsomhelst". Sett ikke griller i hodene på ungdommen ditt naut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå