Gå til innhold

Til deg som er student og driver med hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det for deg?

Til høsten skal jeg flytte til Trondheim for å begynne lærerstudie. Jeg skal også ha en deltidsjobb, og det jeg funderer litt på er om det også er mulig å drive med hest i tillegg. Hvordan er det å ha en egen hest når man studerer i en fremmed by? Ser for meg at utgiftene blir enorme i forhold til hvilke beløp jeg antakelig har tilgjengelig som student, så jeg tror det å være fôrvert er mest ønskelig. Men likevel, finnes det tid for dette som student? Nå, som student på videregående med en deltidsjobb, finner jeg nemlig ikke tid i det hele tatt. Jobb tre dager i uka + lekser, sosialliv og idrett er vanskelig å balansere. Jeg er jo klar over at det antakelig er forskjellig fra person til person, og at jeg antakelig kan finne det ut selv der og da, men jeg lurer nå på det likevel.

(Visste heller ikke hvor jeg skulle poste det her, hehe...)

Anonym poster: 899e3c71381b5c009ced33c97b1b5ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om å proritere. Mine to første år på vgs hadde jeg en jobb hvor jeg var hver dag og en ekstra jobb i helgene, da hadde jeg to hester. Om det ble mye fritid og festing? Nei, langt i fra.

Siste året flyttet jeg til langt vekk, til en nytt sted med en av hestene. Min eneste inntekt var fra lånekassen. I løpet av året brukte jeg opp alle sparepengene mine, på meg selv og hesten for å kunne bruke tid på han.

Nå jobber jeg 100%, har hest og hund. Sier nei til mye, men har det toppers!

En kan klare det meste om en prøver og prioriterer riktig.

Anonym poster: 11a7d8d1bf48d9966d53efff8e52ac95

Skrevet

For en student, så er Trondheim en dyr by å bo i. Dette gjelder både bolig, kollektivtrafikk og generelt alt annet. Du må litt ut av byen for å finne staller, og disse er også relativt dyre. Om du har egen bil (kollektivtilbudet er ikke like bra overalt) og har mulighet til å stalle opp hesten i en av nabokommunene, vil det nok bli litt rimeligere. Men det vil nok bli kostbart, uansett hvordan du gjør det. Om du ønsker å få mest mulig ut av studietiden, både skolemessig og sosialt sett, så ville jeg lagt hesteinteressen "på hylla" den tiden du studerer. Jeg er nå halvveis i en bachelorgrad, og valgte å sette bort hesten min da jeg begynte. Dette gjorde jeg både for hesten sin del og min egen del. Det er bedre å vite at hun er hos noen som har tid til henne, framfor å ha konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke er der nok. Nå kan jeg heller besøke henne når jeg har tid, og ser fram til å få henne hjem når jeg er ferdig med studiene.

Uansett hvordan du velger å gjøre det; lykke til med studiene :-)

Anonym poster: 143779f326e99a572bc513b8451c1287

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...