Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som har selv blitt mobbet ved universiteter?

Jeg tror jeg er i en slik situasjon nå. I nesten to skoleår har jeg opplevd daglig å bli utfryst av mine medelever, og jeg vet ikke hva jeg har gjort for å fortjene det og jeg har byttet klasse en gang allerede for å slippe det. De overser meg i sosiale situasjoner, ignorerer eller avbryter meg når jeg snakker og flere ganger har jeg opplevd at forslagene mine blir kreditert andre i klassen.

Jeg vil tørre å påstå at jeg er ganske snill, stille, pålitelig og stiller alltid opp for dem når de trenger hjelp, og det ber de om nesten ukentlig. Jeg skryter så og si aldri av meg selv, og unngår å være kjepphøy. Jeg holder meningene for meg selv og unngår det meste av provokasjon fordi jeg ikke vil hisse på meg noen.

I fjor fikk jeg gjennomført flere tiltak for å forbedre studiet (faglig) da jeg var den eneste som turte å ta opp problemene hos skolestyret. Det resulterte i mye bedre læringsmiljø, bedre resultater og økt trivsel, men allikevel velger både gamle og nye medelever å ignorere at jeg har kjempet for disse tiltakene. Jeg har for eksempel flere ganger foreslått og forsøkt arrangere kollokviegrupper, sosiale sammenkomster og lignende, men da velger de å late som at de ikke hørte det og sier det ikke er aktuelt for dem og lignende. Og gjerne et par dager senere, velger de å bruke akkurat mine forslag og da er plutselig "alle" med på det.

Det er utrolig slitsomt å føle seg uønsket i klassen med unntak av når de selv trenger hjelp til noe, er det noen her som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre min situasjon?

Anonym poster: f26c2c4c4c6f850eb604a12320598287

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Værsåsnill, er det noen her som har noen gode råd? :(

Anonym poster: f26c2c4c4c6f850eb604a12320598287

Skrevet

La vær å hjelpe dem når de trenger det, om de skal fryse deg ut skal de da ikke få bruke deg for godene dine heller. Enten må de ta hele deg eller ingenting.

Men det kan være du kan prøve å la de jobbe litt for at du skal hjelpe dem med noe. At de kanskje skjønner at du ikke ELSKER å gi dem tips og råd ang studiet.

Du kan jo for eksempel si at de kan komme over til deg så kan dere arbeide med oppgavene sammen :-)

Anonym poster: 085454ffe71da3e6313498ef23024987

• Liker 3
Gjest Summers
Skrevet (endret)

Aldri hørt om no å ekstremt på et universitet.

Vet ikke hva man kan gjøre om man blir fryst ut, men er det kanskje noen i klassen din som er enomme og kanskje vil være med deg uansett? Eventult noen som ikke er med i studiemiljøet eller bare ikke er drittsekk? Da ville jeg hengt meg på personen.

ville også spurt studenten som virkerminst mobbete om hvorfor du blir fryst ut.

går det an å heller få venner gjennom studentorganisasjonene? studentpub eller noe

bytte studiested?

beklager jeg kan ikke hjelpe, og du må ha det helt jævlig.

du har sikrt sjekket retningslinjen for mobbing, me her er de uansett for agder

http://www.uia.no/no...jer_ved_mobbing

Endret av Summers
  • Liker 1
Skrevet

Du er rett og slett for snill. Kjenner meg igjen i det du beskriver, og jeg har tradisjonelt alltid hatt mange av de samme egenskapene. Etterhvert har jeg innsett at man bare legger til rette for å bli utnyttet. Derfor jobber jeg med å si meningene mine hardt og tydelig, selv om det skulle skape konflikt.

Det jeg anbefaler er: Jobb med selvtillit og det å snakke ut. Du må rett og slett bare ta ordet iblant. Bruk en så dyp og bestemt stemme som mulig, vis at du mener det du sier og ikke vær redd for diskusjon. Selv en opphetet diskusjon er sjelden så farlig som man skal ha det til, og man kommer uansett ikke unna - hverken i studiesituasjon, arbeidslivet eller privatlivet, så det kan være greit å begynne å jobbe med det først som sist.

Man MÅ lære seg å tørre å diskutere, være uenig og i verste fall både verbal og fysisk konflikt. Darwinismen gjelder også for oss mennesker, og det er slik at de svake faller fra, mens de sterke overlever. Selv om vi normalt er mer siviliserte, så er både sinne og aggresjon en del av oss, ikke vær redd for å dyrke de sidene litt. Det innebærer ikke at man skal oppføre seg som en drittsekk unødvendig men at man skal tørre å si fra når du blir urettferdig behandlet, tørre å si fra seg ved mobbing og i verste fall tørre å slå tilbake hvis du blir angrepet fysisk. I et stadig tøffere samfunn MÅ man tørre å være brutal dersom det blir behov for det.

Anonym poster: 5ac0655d036cc14735fac4d55d63a71b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...