Gå til innhold

Skifte jobb en måned før termin, hva skjer med perm.pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i 7. mnd av graviditeten min og har vært sykemeldt omtrent hele svangerskapet pga mine arbeidsoppgaver i jobben. Jeg har også vært i konflikt med jobben angående mitt sykepengegrunnlag, da jeg mener de har lagt feil beregning til grunn i disse månedene. De har regnet snitt av de siste 3 månedene jeg jobbet og jeg mener de skal legge til grunn de siste 4 ukene jeg jobbet, det er snakk om flere tusen i forskjell grunnet ferie osv (Nav klarer heller ikke bli enige med seg selv, og saken er inne til vurdering for nte gang.)

Jeg kommer heller ikke til å klare å gå tilbake i jobben før permisjonen stater og dermed vil snittet av de siste 3 mnd bli lagt til grunn for permisjonspengegrunnlaget mitt.

Men nå ser det ut til at jeg kan få meg ny jobb fra og med den 1. februar, som jeg da rekker å jobbe i til den 8. mars da permisjonen min begynner, denne jobben har en mye høyere lønn og jeg rekker som sagt å jobbe i 1 mnd og 1 uke.

Men til det jeg lurer på, er det sikkert at Nav legger min nye lønn i grunn for beregning av mine permisonspenger? Jeg snakket med en dame på Nav - foreldrepenger i dag og hun mente den nye lønnen var den som gjaldt, men jeg er bare så stresset angående denne sitasjonen at jeg trenger litt hjelp fra dere..

Anonym poster: 330f07d0249dc140fc0742b34670aa42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble veldig hakkete oppdelt ser jeg nå, men jeg skriver fra telefon så da er det ikke så lett å få oversikt.

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg er enig med damen på nav, men du må selv passe på at det blir sendt inn nytt lønnsgrunnlag fra den nye arbeidsgiveren, så fort som mulig.

Anonym poster: 0a197b3660ce737f6f78ec574001e9fc

Skrevet

Hvis du bytter jobb, vil du da jobber litt i den nye jobben før du går ut i perm? Faktisk vil kun 1 dag i jobb i den nye jobben være nok til at du får din nye lønn som grunnlag for foreldrepengene. (husk at legen må friskmeldes deg til arbeid, hvis ikke går det ikke) Veldig gunstig hvis du får deg en jobb med høyere lønn ;) Hvis du derimot ikke har helse til å jobbe i det hele tatt i den nye jobben og går sykmeldt til perm starter får du det samme grunnlaget du har i sykepenger i foreldrepenger og. Nav endret nemlig ikke grunnlaget når det er sammenheng mellom perioden med sykepenger og foreldrepenger.

Anonym poster: 6ce28ec39a0428983bcbbc4be38a110b

Skrevet

Hvis du bytter jobb, vil du da jobber litt i den nye jobben før du går ut i perm? Faktisk vil kun 1 dag i jobb i den nye jobben være nok til at du får din nye lønn som grunnlag for foreldrepengene. (husk at legen må friskmeldes deg til arbeid, hvis ikke går det ikke) Veldig gunstig hvis du får deg en jobb med høyere lønn ;) Hvis du derimot ikke har helse til å jobbe i det hele tatt i den nye jobben og går sykmeldt til perm starter får du det samme grunnlaget du har i sykepenger i foreldrepenger og. Nav endret nemlig ikke grunnlaget når det er sammenheng mellom perioden med sykepenger og foreldrepenger.

Skrevet

Jeg rekker å jobbe i den nye jobben min i 1 måned og 1 uke før permisjonen begynner, overskriften på tråden er skrevet feil bare :)

Og ja, jeg har planer om å dra til legen i løpet av neste uke å få meg en friskmelding hvis dette nå går i boks, for jeg er "bare" plaget av bekkenløsning når jeg går i 8 timer om dagen, sitte å jobbe klarer jeg tross ubehag i en måned.

Dette er min fars firma, vil dette ha noe å si for nav sin del tro? Vil ikke at de skal tro det er noe fusk på gang..

Skrevet

Jeg er enig med damen på nav, men du må selv passe på at det blir sendt inn nytt lønnsgrunnlag fra den nye arbeidsgiveren, så fort som mulig.

Anonym poster: 0a197b3660ce737f6f78ec574001e9fc

Kan jeg sende inn permisjonssøknaden selv om lønnen ikke blir utbetalt før den 1. Mars? Det er snakk om fastlønn så jeg vet jo allerede hva jeg får i måneden, men det står jo at man skal oppgi "siste utbetale lønn" i søknaden.

Skrevet

Ja, siden det er din fars firma så kan det godt hende at nav vil sjekke arbeidsforholdet nærmere i sømmene. Bare sørg for å ha dokumentasjon på at du faktisk har jobbet der, lønnsslipp og timelister og en ordentlig arbeidskontrakt er greit å kunne vise til. Det er jo ikke ulovlig å jobbe i familiebedriften men nav ønsker nok ekstra dokumentasjon særlig når arbeidsforholdet starter så nært din permisjon og hvertfall hvis du får en god lønnsøkning. Ikke noe verre enn å være forberedt med dokumentasjonen som jeg nevnte ovenfor :)

Skrevet

Ja, siden det er din fars firma så kan det godt hende at nav vil sjekke arbeidsforholdet nærmere i sømmene. Bare sørg for å ha dokumentasjon på at du faktisk har jobbet der, lønnsslipp og timelister og en ordentlig arbeidskontrakt er greit å kunne vise til. Det er jo ikke ulovlig å jobbe i familiebedriften men nav ønsker nok ekstra dokumentasjon særlig når arbeidsforholdet starter så nært din permisjon og hvertfall hvis du får en god lønnsøkning. Ikke noe verre enn å være forberedt med dokumentasjonen som jeg nevnte ovenfor :)

Takk for svar! Jeg står allerede som ansatt hos han, men har bare ikke jobbet aktivt hos han da jeg bor i en annen by for øyeblikket. Regner med NAV kommer til å sjekke litt mer nøye gjennom arbeidsforholdet, men jeg kommer til å få både arbeidskontrakt og alt det andre du nevner over, slik at alt går rett for seg..

Jeg vil anta at NAV kommer til å syntes det er litt mystisk, men så lenge vi har all dokumentasjon så kan de vel ikke nekte å beregne permisjonspengene ut fra den nye lønnen? Det er bare snakk om 5000 mer i mnd, så ikke så utrolig mye det er snakk om..

Skrevet

Noen flere? Jeg er virkelig bekymret over dette..

Skrevet (endret)

Jeg steg betydelig i lønn en uke før permisjon, fordi jeg steg i gradene inad i bedriften. NAV ville ha en bekreftelse fra arbeidsgiver på om at det var en varig lønnsøkning og det er det selvsagt. Gikk helt fint når de fikk det avklart.

Skjønner ikke hvorfor det er mystisk. Skal du ikke fortsette å jobbe det etter permisjonen?

Endret av agenda
Skrevet

Jeg steg betydelig i lønn en uke før permisjon, fordi jeg steg i gradene inad i bedriften. NAV ville ha en bekreftelse fra arbeidsgiver på om at det var en varig lønnsøkning og det er det selvsagt. Gikk helt fint når de fikk det avklart.

Skjønner ikke hvorfor det er mystisk. Skal du ikke fortsette å jobbe det etter permisjonen?

Den eneste grunnen til at jeg syntes det er mystisk er at jeg regner med- og har hørt om at det er flere som har lurt nav på denne måten. Og dermed regner jeg med at de er ekstra obs på dette. Jeg skal jo jobbe der både før og etter permisjonen så det er ikke noe mystisk ved dette, jeg er bare redd nav ikke skal tro meg og dermed beregne permisjonspengene ut i fra min tidligere jobb, som var en deltidsjobb ved siden av studiene som ble avsluttet i sommer..

Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg syntes det er mystisk er at jeg regner med- og har hørt om at det er flere som har lurt nav på denne måten. Og dermed regner jeg med at de er ekstra obs på dette. Jeg skal jo jobbe der både før og etter permisjonen så det er ikke noe mystisk ved dette, jeg er bare redd nav ikke skal tro meg og dermed beregne permisjonspengene ut i fra min tidligere jobb, som var en deltidsjobb ved siden av studiene som ble avsluttet i sommer..

Ok, det har jeg ikke tenkt på. Er så glad for å få betalt barselpermisjon, det ville aldri falle meg inn å prøvd å karre til meg mer enn jeg er heldig å ha krav på.

Man skal verken vinne eller tape på å ha permisjon.

Skrevet

Ok, det har jeg ikke tenkt på. Er så glad for å få betalt barselpermisjon, det ville aldri falle meg inn å prøvd å karre til meg mer enn jeg er heldig å ha krav på.

Man skal verken vinne eller tape på å ha permisjon.

Ja, det er jo folk til alt, som man sier. Så jeg regner faktisk med at NAV vil tro dette bare er fusk også, og derfor vil jeg være veldig nøye med å dokumentere arbeidsforholdet også. Slik at de ikke kan avslå å beregne ut i fra min siste lønn kun fordi andre søkere utnytter systemet..

Jeg har snakket med NAV nå -flere saksbehandlere som kan dette med foreldrepenger- og alle sier det samme, man skal etter hovedregelen beregne ut i fra de siste 4 ukene, men de kan legge de siste 3 årene til grunn om det er 25% variasjon.

Og om personen som skal behandles søknaden min trenger mer informasjon for å beregne ut i fra min nye lønn så får jeg bare gi dem det de trenger..

Jeg vurderer også å vente med å søke til jeg har mottat min første lønn, er det noe hensikt i det mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...