Gjest *kokos* Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har et billån på 80 000, og vurderer å ta opp mer studielån for å betale ned billånet raskere. Jeg tjener for mye til å få omgjort til stipend. Renta på studielånet er lavere enn billånet, men løpetida er jo på henholdsvis ca 20 og ca 2 år. Vil det likevel lønne seg?
Testosteron Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Ja. Det lønner seg dersom du nedbetaler studielånet like raskt som billånet. Man kan nemlig innbetale studielånet raskere enn nedbetalingsplanen dersom man ønsker det. Dersom man derimot velger å bruke 20 år på å nedbetale studielånet, så svarer det seg ikke.
Gjest *kokos* Skrevet 19. januar 2013 #3 Skrevet 19. januar 2013 Jeg betaler 3000 kr mnd på billånet nå. Jeg kan altså ta opp studielån og betale ekstra på billånet, for så å bruke disse 3000 kronene på studielånet når billånet er innfridd. Er det det du mener? Jeg har boliglån også. Bør jeg heller putte disse 3000 kr på boliglånet,når billånet er innfridd?
Gjest Bud Skrevet 19. januar 2013 #4 Skrevet 19. januar 2013 Billånet er dyrere en huslånet så du er sannsynligvis mest tjent med å betale ned billånet fort. Kommer såklart an på nedbetalingstiden du har, men sannsynligvis burde du betale ned billånet fort.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #5 Skrevet 19. januar 2013 Tar du opp fullt studielån får du betalt nesten 7700 kr ekstra i mnd på billånet, og får innfridd det på under ett år. Står man i en posisjon til å ta opp studielån så bør man uansett gjøre det. Selv om du ikke har behov for det, så bør du ta opp studielån og enten spare dem, eller bruke de til å betale ned lån med høyere rente. Sparer du dem kan du innfri hele lånet med en gang du må betale de tilbake, og i mellomtiden ha tjent på rentene. Men siden du har huslån, og huslånet og studielånet sikkert har like lang nedbetalingstid, så vil det lønne seg å bruke studielånet på å betale ned boligen. Det vil m.a.o lønne seg for deg å gjøre det på denne måten: 1. Ta opp studielån og betal ned bilen på under ett år. 2. Om du er student, fortsett å ta opp studielån, som du betaler ned boligglånet med. 3. De 3000 kr du nå ikke bruker på billån bør du bruke på boligen. Om du har valget mellom å betale ned 2 ulike lån som løper ca. like lenge, bør du alltid betale ned lånet med høyest rente først. Anonym poster: 660942293cceca624b97adb081c129a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå