Gå til innhold

13 åringen skal ha drømmekropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

What? Hva skjer?

Vet jeg egentlig ikke har noe med dette å gjøre, men når min 14 årige lillesøster fortalte dette til meg ble jeg faktisk litt sjokka. Lillesøstra mi har alltid vært glad i idrett og trening som fritidsaktiviteter og konkurranse. Dette har hun gjort siden skolestart(første klasse) og har ganske definerte muskler. Nå skal vennene hennes prøve å få samme kropp som henne? Og det vil si, strengt opplegg! Skiturer to ganger i uka, styrketrening fem ganger og kondisjonstrening to ganger itillegg til rokkering. Godteri skal kuttes helt ut, unntatt i en burdag her og der. Dette for å få det de kaller "drømmekroppen". Lillesøstra mi synes det er kjempe kult! De vennene vil jo gjøre alt for å få magemuskler som henne, men samtidig blir hun litt lei seg fordi hun ikke vil presse andre noe som hun heller ikke gjør. Høres helt gammeldags ut sikkert, men reagerte veldig på dette! Greit, er kjempe bra å trene og holde seg i form, men det der var vell litt strengt? Spesielt at det var nettopp for å få "drømmekroppen" og ikke for å ha det gøy. What? Når jeg var på den alderen var det ikke et tema en gang! De jentene er jo så fokusert for å få fin kropp. Synes de er nydelige uansett jeg!

Måtte bare få det ut at jeg synes det er helt på trynet .. greit å holde seg i form, men "sommerkroppen 2013" i en alder av 13-14 år? Hæ?

Men jaja, de får gjøre som de vil :-) Skal selvfølgelig ikke hindre noen i å gjøre det de har lyst til.

Anonym poster: e57b0590f9eba0061577a2d1f1c21c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok enda mer gammeldags enn deg, for selv om jeg ville applaudert viljen til å trene, holde seg i form, og passe på kroppen sin, så hadde jeg sagt akkurat hva jeg mener om kroppsfokus, ortoreksi, at kroppen er et redskap heller enn et showcase, og ikke minst at man skal være klar over hvilke signaler man sender til (smålubne eller lange og tynne) venninner. Jeg synes slett ikke at dette er uskyldige greier de kan styre som de vil. De må gjerne trene, men snakket om drømmekroppen og muskelbygging og strenge treningsregimer utfordrer oss som er voksne på å være tydelige på hva som er viktig.

Høres ut som min egen bestemor her nå :ler: men har to jenter i den alderen selv og vet hvor enormt sårbare de innerst inne er for kroppspress og idealbilder. Tror det er viktig å gi litt motvekt til slanking og trening! Flott at de trener masse og passer på hva de spiser, men innen rimelighetens grenser og med de riktige målene i sikte.

Anonym poster: aaa541a0a615001ebbd3f3119ac3e923

• Liker 2
Skrevet (endret)

Åh, skulle ønske unger bare kunne leve i stedet for å tenke på slikt...

EDIT: Altså, trening er bra, men når det er for å bli "deilig" og for å bli som en annen så er det bare trist.

Endret av Calypso
  • Liker 3
Skrevet

Tja. Hun er 13, nettopp startet på ungdomskolen hvor alle har rosabloggere som forbilder?

Kanskje ikke så rart at mage, lepper, negler, vipper og hår står i fokus.

Hvis dette er et fokus du opplever at vedvarer over tid,

synes jeg skolen og helsesøster bør bli kontaktet.

Gjest Darthoven
Skrevet

Det er jo dette samfunnet vi har vært med på å skape. Det er vi som leser om kjendiser, kjøper se og hør, trener til birken og promoterer suksess og fremgangsrikhet som en dyd. Det er klart barna våre lar seg fortrylle av Tone Damlie, smartphones, reklame, trening, suksess, ikea, hollywood, rosabloggere etc etc. Det er dette samfunnet vi bidrar til å skape hver eneste dag med våre egne prioriteringer. Man tenker kanskje at det ikke gjelder MEG, men bare se rundt deg hva slags samfunn vi har og hvilke egenskaper vi heier fram.

• Liker 4
Skrevet

Det er som Darthoven sier, vår egen feil. Nå begynner det å bli mer "populært" å strebe etter en kropp med magemuskler og at også jenter skal løfte vekter (det er ikke noe galt i seg selv, for vi har alle behov for litt muskler bare for å ha en lettere hverdag ifh til ulike typer jobb og når man blir eldre er det et godt grunnlag for å bevare en sunnere helse), men det er ikke sunt når det går over til å ta over hverdagen og alle valgene en tar. Det er faktisk lov å av og til skeie ut, ikke trene 6-7 dager i uka og slike ting.

Men, det er ikke rart at det har blitt slik. Hvor mange fitnessbloggere finnes det ikke nå? Ja, de har et annet fokus enn "rosabloggerne", men det er ikke nødvendigvis bedre for unge jenter (og gutter).

Skrevet

Jeg syntes du bør ta en prat med foreldrene til disse jentene, evt. at en av dine egne foreldre tar en liten prat med dem. Det er ikke noe galt i å trene som 14 åring, men venninnene til søstra di kommer til å trene på seg skade/utmattelse dersom de går for 5 styrkeøkter og 4 kondisjonsøkter i uka. Det er faktisk 9 treninger i uka, og det er på utøvernivå. Folk som ikke har det nødvendige grunnlaget kommer til å gå rett i bakken etter en stund. Skal man trene så mye så er det også svært viktig å spise nok og riktig, noe jeg tviler på at den gjennomsnittlige fjortenåringen har kunnskap om.

Anonym poster: ce10909881a88d33ac82e3bfeedc49b6

• Liker 1
Skrevet

Det var mye av det samme for 10-20 år siden, og sikkert i lange tider før det. Fokus på kropp er ikke noe nytt, "rosablogger" eller ei. Da jeg vokste opp var det jentene som trente friidrett sine mager som ble misunt i garderoben. Jeg er enig med skriver i innlegg nr. #8, er du bekymret, ta gjerne en prat med foreldrene til dem det gjelder - si heller fra en gang for mye, enn en gang for lite! Du kan også prøve som storesøster å se an hvordan din lillesøster takler situasjonen, det er godt å ha en med litt mer livserfaring med på laget. :)

Skrevet

Og FOTBALLFRUA nekter fortsatt på at hun IKKE bidrar denne påvirkningen??? Fyy, sier jeg bare.

Nå teller det ikke om du er flink, har gode karakterer eller andre verdier enn mote og sminke. Nå er det skinnmager, litt muskler og aldri snop, mc. donalds eller være vanlig, sunn og normal som gjelder. IDIOTISK utviking. Det er vel alle enige i. Har selv venner med døtre, og de sliter. Jenter på 12 som hater seg selv for håret, magen, beina, feil klær osv. Der står foreldre og gjør så godt de kan, men de blir påvirket av hvor mange LIKES de får på facebook. Den like-knappen kan de brenne i helvete, når ei jente på 13 får 12 likes, og en annen 178, ja da blir de usikre og klarer ikke tenke på annet enn utseende.

Så leser de rosablogger ala fotballfruen, Rannveig bimbo Heitmann, og tror det er normalt. Nå soler ikke fruen seg noe særlig, men hun spraytanner seg og det koster. Rannveig Bimbo ligger timesvis i solarium, men minuset hennes er jo da rynker og slapp hud i en alder av 32, så lykke til Rannveig med solinga di! Det er ikke sunt i lengden!!!

Hva kan vi gjøre med dette??+

Anonym poster: ee4f0d3619001ee4ed59610fce513fa6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...