AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Eneste nyttårsforestt jeg hadde dette året var å slutte med denne fråtsingen. Har allerede sprukket to ganger. Har forstått at det ikke holder å tenke på det. Vanligvis spiser jeg noenlunde sundt og er noenlunde aktiv. Og er ikke på underskudd eller overskudd på energiinntak. Men problemet er at av og til kommer et behov av å spise til jeg blir kvalm! Det er mest skjokolade som frister, men er ikke det innen rekkevidde holder det med mange andre ting. Noen som har noen tips når trangen er der? Takker for seriøse råd Anonym poster: 600758201647ad1b7021a4d4bfd12074 Anonym poster: 600758201647ad1b7021a4d4bfd12074 1
Gjest *Maja* Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Ikke ha noe liggende i huset, men ha alltid masse frukt tilgjengelig. Neste gang suget kommer lager du en stor fruktsalat og drikker et stort glass vann. Gjør det til en vane slik at cravingen etterhvert blir på frukt i stedenfor drittmat
PepsiMax Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Prøv å finn ut hva det handler om... Er det følelser du vil dempe, tanker du vil unngå eller noe sånt? For min del hjelper det ofte å bare skrive ut alt jeg føler på, og etterpå gjøre et eller annet aktivt som flytter fokuset vekk fra mat. Så sant det ikke er et FYSISK sug fordi jeg har fått i meg for lite mat... Men du sier jo at du får i deg passe mengde energi og sunn mat, så da er det vel neppe der problemet ligger?
PepsiMax Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 En annen ting som har stoppet meg fra endel godis spising er at jeg har sagt til meg selv da suget kommer at "okei, jeg kan spise den sjokoladen, men da skal jeg først trene bort tilsvarende kcal som den sjokoladen inneholder." Før jeg spiser den. Vet ikke helt hvor sunn tanke det er, men er fornøyd jeg så lenge det funker. Det er sjelden jeg har lyst på den sjokoladen etter å ha trent. Så mye trening for så lite kos etterpå..... 1
Gjest Sitronkake Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Trangen til fråtsing er sannsynligvis et symptom på noe annet. Jeg spiste (overspiste) i mange år for å regulere vanskelige følelser. Det beste du kan gjøre for deg selv er å identifisere følelsene som får deg til å fråtse, og (dersom det er mulig) utsette fråtsinga i noen minutter. Min erfaring er at dersom du klarer å vente i ti minutter med å spise, så klarer du å la være.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Psykolog, psykolog, psykolog. Man fråtser alltid av en grunn, akkurat som at ingen sulter seg eller kaster opp mat uten grunn. Det er for å dempe stress, frustrasjon eller vonde tanker/følelser. Du må være ekstremt konsekvent på å aldri ha noe liggende - og om du skulle ha lys tpå noe godt, så kjøp noe annet enn "fråtsematen", og kjøp kun det du skal spise der og da, en liten porsjon. Unngå store sjokoladeplater, hele chipsposer og annet som kan spises i større mengder enn normalt. Om det blir helt uutholdelig kan du ta deg en gåtur e.l, men ikke ta med lommeboken(da er det fort gjort å sprekke ved å kjøpe noe). Eventuelt vaske noe i huset, organisere noe - et eller annet som holder deg aktiv som ikke innebærer spising. Det beste er nok å ikke spise "noe annet sunnere", men faktisk la være å gi etter for matbehovet i det hele tatt - kun holde seg til faste planlagte måltider, porsjonerte desserter etc og være kjempestreng på "trøstespising/uplanlagt spising". For mange vil det være for vanskelig å mestre dette om de bare skal spise mindre/noe annet. Det er nok nødvendig med skikkelig superstrengt regime, samt samtaleterapi for å virkelig klare å endre tankemønster og atferd. Og det vil ta tid, men det virker Anonym poster: 71231f4752f2629c2060356253e7076e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Skjønner hvordan du har det... selv trener jeg litt, spiser ganske sunt, kan mye om kosthold - og allikevel så spiser jeg så MYE til tider. Blir sånn fysisk sulten hvor ingenting hjelper; ikke te, ikke fun light, ikke gå en tur, ingenting... og det kjennes som fysisk sult. Ikke får jeg nødvendigvis lyst på drittmat heller, kan fort ende opp med knekkebrød med gulost, havregryn med melk osv... What to do? Og nei, tror ikke jeg har noen følelser jeg prøver å undertrykke med mat, matbehovet kjennes så merkelig... fysisk. Er det slik du opplever det og, TS? Anonym poster: 15ae4e88bfd89a7a8dd30dc510cbffe1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #8 Skrevet 19. januar 2013 Trådstarter her. Tusen takk for tilbakemeldinger. Settes veldig pris på! Jeg tror nok det er følelser jeg prøver å dempe. Fordi jeg vet hva fysisk sult er, og jeg er flink til spise regelmessig, mye grønnsaker og skikkelig mat. Jeg gjør det ofte når jeg føler meg forvirret, stresset, nedstemt eller oppjaget. Når jeg stapper i meg skjokolade osv søker jeg etter roligheten jeg kjenner i kroppen når jeg er "mett". Problemet er at etterpå føler jeg meg så dårlig (nesten fylesjuk), skuffet og sint på meg selv. Hovedproblemet er nok at jeg finner unnskyldinger for fråtsingen. Tenker "det skader ikke denne siste gangen" "bare ikveld". Og av og til når jeg spiser noe søtt for jeg følelsen som om jeg uansett har "tapt" og fortsetter å spise til kvalmen tar meg. Kommer til å prøve ut rådene som blir gitt meg, men er det noen av dere med liknende problem som har kommet over det? Som har klart å helt /nesten heldt å endre atferd? Eller blir det noen tilbakefall av og til? Takk Anonym poster: 600758201647ad1b7021a4d4bfd12074
PepsiMax Skrevet 19. januar 2013 #9 Skrevet 19. januar 2013 Jeg er så godt som frisk! Noen få tilbakefall er det, men kan ikke sammenlignes med hvordan det var!!
Fru Kokosnøtt Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Vet ikke helt om dette hjelper for deg, men jeg lager gele av fun light som jeg pleier å ha i kjøleskapet - det dekker absolutt mitt søtsug + du føler du spiser litt mer enn en rute sjokolade. Kombiner dette med å ikke ha noe annet godis i huset, så kan det kanskje funke for deg og? Og istedet for chips er hjemmelaget popcorn et bra alternativ Men noe erstatter for sjokolade er dessverre vanskelig...
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Jeg har slitt med bulimi i mange år. Da jeg var liten hadde vi sjelden ordentlig mat, på en hel dag kunne jeg spise en pakke med nudler. Da jeg ble gammel nok, tjente mine egne penger og hadde råd til mat, så visste jeg ikke hvordan kcal inn og ut virket. Jeg holdt spisingen min som vanlig, 1-2ganger dagen, men jeg spiste mye og fikk dårlig samvittighet. Slik holdt jeg på i mange år. Om jeg fråtset to ganger om dagen, måtte jeg kaste opp det ene måltiden for jeg ble redd det ene måltidet ville gjøre meg stor, og jeg ble større -men fordi jeg fråtset. De siste fire årene har jeg gått til psykolog, vært spyfri i to år, og nå er jeg snart helt fråtsefri også:D Begynte med matdagbok som jeg holdt i tre måneder, for å få nogenlunde oversikt over hvordan maten virket. Nå spiser jeg 6ganger dagen, og om fråtsingen melder seg tar jeg meg en stor kopp te og noe grønnsaker, frukt eller nøtter:) også stapper jeg i meg alt jeg vil ha i helgen:p da blir jeg som regel så kvalm av godteri og sukker at jeg ikke vil ha det på mange dager.. Det har hjulpet veldig å spise regelmessig:) jeg mener ikke at historien min er lik din altså, men det er ikke umulig å bli kvitt det :D lykke til! Anonym poster: deb96e5673ded2f533c6a48e72ef9144 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Hm, jeg har fråtset mye selv, men er nesten kvitt problemet etter å ha frivillig lagt om til en sunnere livsstil. Ønsket og interessen om å bli sunn kom av seg selv, og den var brennende intens. Jeg MÅTTE endre meg, og jeg begynte med helt konkrete mål, og bygger meg fortsatt oppover. Har ikke hatt noen tilbakefall, fordi jeg fortsatt har denne motivasjonen. Så jeg er nok i en veldig anderledes situasjon enn TS er i, siden jeg har det grunnleggende: motivasjonskraft. For meg hjelper det å bare si "ok, men bare litt.", i går for eksempel hadde jeg en tung psykisk dag, hadde fått dårlige nyheter om en i familien, hadde lav selvtilitt, hadde mye å gjøre, var stressa, lei meg, følte meg litt mislykka fordi jeg ikke hadde reist på trening. Så jeg tok med meg KUN 30 kroner og gikk på butikken for å kjøpe godteri. Det blir ikke mye fråtsing av 30 kroner! Det ble et part smågodtbiter jeg liker ekstra godt, en liten cola, og en dipmiks. Jeg kosa meg SKIKKELIG med de små tingene, nettopp fordi jeg fikk lov Og jeg følte meg ikke dvask, skitten og skyldig etter å ha spist de godteriene heller, fordi det var såpass lite. Hadde det vært for 4 år siden hadde jeg tatt med 250 kroner, og gått berskerk i godteri, brus, dipmiks, potetgull, lakris, frossenpizza osv. Det HJELPER faktisk å sette seg konkrete mål som "jeg får bare lov å spise godteri for 100 kroner hele denne måneden. hvordan jeg deler opp de hundre kronene er opp til meg selv." og når man kjøper snacks i så små doser, rekker de ikke hope seg opp i skapene heller 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå