Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hei, Katten min har sittet siden i går kveld på et tre, fant ham i dag, og ble i tlf samtaler med brannvesenet som første skulle hjelpe om to timer, og så ville de ikke det. Så ringte de igjen for å si de ville komme igjen to timer senere pga nettene er så kalde, men akkurat på det tidspunktet de skulle komme, ringte en av dem for å si at de ikke ville bruke deres ressurser på en katt i tilfelle de skulle ha noe annet et annet sted. Og mannen sa at bydelen katten min befinner seg kjenner han godt, og det er altfor vanskelig terreng. Så de anbefaler meg å få lånt en vanlig stige. Om det er altfor vanskelig for dem, skal det være enkelt for meg, da? Jeg er enig i at det er viktigere å hjelpe et menneske i et brennende hus, men det å hjelpe katter som sitter på et tre høres jo til deres oppgaver. Så jeg synes det er rart at de bare kan bestemme selv om noen av de oppgavene myndigheten har gitt dem, skal være utførte eller ikke. Så nå føler jeg meg helt hjelpeløs ;(, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kna ikke bare leve normalt mens katten min er helt panikkert på det treet og klarer ikke å klatre ned. Han skal nok klatre ned før eller senere, men det er så kald, at da er jeg redd han ikke kan være så flink til å hoppe etter så mange timer i kulden, og kan skade seg... Jeg kan ikke se hva jeg kan gjøre, blir helt gal!! Tar imot alle mulige tips, Og vil gjerne vite etter hvormye tid de er nødt til å komme å hjelpe et dyr? På forhånd takk, håper snart jeg får svar fra dere...
Gjest brutal mann Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Å redde katter er en ekstra tjeneste, ikke noe de eller andre er pålagt å gjøre. Ring din lokale klatreklubb og spør hva de skal ha for jobben. Eventuelt lei en lift. 8
Muscae Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Jeg er enig i at det er viktigere å hjelpe et menneske i et brennende hus, men det å hjelpe katter som sitter på et tre høres jo til deres oppgaver. Så jeg synes det er rart at de bare kan bestemme selv om noen av de oppgavene myndigheten har gitt dem, skal være utførte eller ikke. Har myndighetene virkelig bestemt at brannvesenet skal hjelpe katter ned fra trær? Jeg trodde det var bare i Donald... Du burde prøve å få ham ned selv. Lokk med mat, lån en stige, ring en venn... Her i bygda har vi frivillig brannmannskap, som har alminnelige jobber til vanlig, men fristilles fra disse i nødssituasjoner. Tror ikke de ville blitt veldig fornøyd om de måtte gå fra jobben for å "redde" en katt... 5
Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Tusen tak for en god tips, fikk vite nå at det var en ekstra tjeneste... Utrolig at det ikke finnes noen man kan henvende segt til i sånne tilfeller... 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Sier litt om de folka som jobber der. Ikke gidder å hjelpe ett liv i nød Anonym poster: 196cb5f26c37df3854d4844a02c82166 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Drammenregionens brannvesen: http://drbv.no/kontakt_1/ofte_stilte_sp_rsm_l/ Redder dere katter fra trær eller er det bare på film? En katt kommer seg alltid ned, har den sittet i et tre over 24 timer kommer vi for å hjelpe. Anonym poster: 62ed8887198979dbc84f3c43759b693d
Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Har myndighetene virkelig bestemt at brannvesenet skal hjelpe katter ned fra trær? Jeg trodde det var bare i Donald... Du burde prøve å få ham ned selv. Lokk med mat, lån en stige, ring en venn... Her i bygda har vi frivillig brannmannskap, som har alminnelige jobber til vanlig, men fristilles fra disse i nødssituasjoner. Tror ikke de ville blitt veldig fornøyd om de måtte gå fra jobben for å "redde" en katt... Ja, prøvde det med mat, men for en stige, da må jeg finne en som er ganske lang, så det er ikke lett. Dessuten hadde ikke de agt de ville komme, ville jeg ha tatt andre tiltak, skulle akkurat gå å kjøpe en tau da de sa de ville komme, men nå er butikken stengt
lygekryss Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 Derfor har man venner/partner/familie/naboer/bekjente/støttekontakter/hjelpepleiere/tilfeldig forbipasserende. Såfremt det ikke er noen fysisk hindring i veien for deg, som for eksempel dårlige knær eller hofter, kan du godt finne deg en stige, hente katten selv og ikke kaste bort tiden til operatørene til brannvesenets nødtelefon. 3
TheHairyToothfairy Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 (endret) bruke tid, ressurser og eventuelt risikere skade, på en katt som ikke greier seg selv? tja tjo. Endret 18. januar 2013 av JackCrews 1
Gresskar Skrevet 18. januar 2013 #10 Skrevet 18. januar 2013 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article6747747.ece Jeg hadde ringt de igjen og fortalt dem hvordan kollegene i Trondheim gjør det. Som utrykningslederen sier her: "Dyreliv er like mye verdt som andre liv, så vi stiller selvsagt opp" Dersom de nekter å komme må du nesten bare finne en stige og få katten ned selv. Kan du ikke spørre noen du kjenner om hjelp? 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #11 Skrevet 18. januar 2013 La katten sitte i fred du. Den kommer nok ned av seg selv når den får roet seg eller blir sulten nok, Anonym poster: b339dcf8f5e231b9ea5c585e35fdd5ef 2
Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Sier litt om de folka som jobber der. Ikke gidder å hjelpe ett liv i nød Enig. En av dem vaqr kjempesnill, han som ville hjelpe, men de to andre var ikke enige. Ganske kalde på tlf faktisk... Anonym poster: 196cb5f26c37df3854d4844a02c82166 Drammenregionens brannvesen: http://drbv.no/konta...tilte_sp_rsm_l/ Anonym poster: 62ed8887198979dbc84f3c43759b693d Nevnte det for en av de to som ikke var så villige til å hjelpe, men han svarte at hver kommune hadde sine egne regler. At her må det ha vart i flere dager. Men senere da de ringte sa de et dyr ikke skulle vnete flere dager pga nettene er så kalde... Ringte klatreklubben nå, veldig snill person, men de kunne dessverre ikke hjelpe fordi de ikke var utstyrt for å klatre på et tre hvor den nederste grenen er 5m høyt Ble anbefalt om å ringe falkum...
Gjest hedgepig Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 (endret) Vi reddet ned en ukjent katt fra en gran en gang. Den satt langt oppe, og vi hentet skyvestigen vår, og fikk en lettvekter av en kompis til å klatre opp og hente katten. Jeg var høygravid, ellers hadde jeg klatret selv;) Kjenner du noen som har tilgang på lang stige evt kjenner noen som kjenner noen....? Ring litt rundt så får du napp? Evt om du har facebook, spre ordet! Det løser seg nok:) Endret 18. januar 2013 av hedgepig
Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #14 Skrevet 18. januar 2013 http://www.adressa.n...icle6747747.ece Jeg hadde ringt de igjen og fortalt dem hvordan kollegene i Trondheim gjør det. Som utrykningslederen sier her: "Dyreliv er like mye verdt som andre liv, så vi stiller selvsagt opp" Dersom de nekter å komme må du nesten bare finne en stige og få katten ned selv. Kan du ikke spørre noen du kjenner om hjelp? Ja, jeg må nok finne en stige som er lang nok. Hadde allerede gjort det for å hente ham en gang, men da var det ikke så høyt. Her er det kjempehøyt, og fult av skarpe steiner, så jeg er livredd for at han eller jeg eller vi faller når jeg prøver å hente ham... Ja, god idé. kjenner ingen der jeg bor fordi jeg er ny, men jeg kontaktet på fb alle jeg fant på gulesider som bodde i nabolaget for å si ifra at katten min ble savnet og be dem om de hadde sett ham, og fikk ikke noe svar... La katten sitte i fred du. Den kommer nok ned av seg selv når den får roet seg eller blir sulten nok, Anonym poster: b339dcf8f5e231b9ea5c585e35fdd5ef Jeg har så vondt for ham!!! Vet ikke om jeg må ta sjansen til å hente ham selv eller vente til han klatrer ned selv.... Tusen takk for alle deres svar i hvertfall !!
Gjest alov Skrevet 18. januar 2013 #15 Skrevet 18. januar 2013 Vi reddet ned en ukjent katt fra en gran en gang. Den satt langt oppe, og vi hentet skyvestigen vår, og fikk en lettvekter av en kompis til å klatre opp og hente katten. Jeg var høygravid, ellers hadde jeg klatret selv;) Kjenner du noen som har tilgang på lang stige evt kjenner noen som kjenner noen....? Ring litt rundt så får du napp? Evt om du har facebook, spre ordet! Det løser seg nok:) Tusen takk. Jeg er ny der jeg bor, og har jobbet så mye at jeg ikke har fått tid til å bli kjent med mange. De få jeg kjenner kan dessverre ikke hjelpe... Skal se hos naboene nå...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #16 Skrevet 18. januar 2013 Jeg skjønner du har vondt av katten, men prøv å lage så lite styr som mulig. Katter som tilsynelatende sitter fast i trær gjør som regel ikke det, men nekter å komme ned fordi de blir skremt av aktiviteten på bakken og/eller folk som klatrer opp for å "fange" dem. Resultatet er som regel at de klatrer enda lenger opp og blir vanskeligere å få tak i. Trekk deg litt unna og følg med på avstand. Det ordner seg nok! Anonym poster: b339dcf8f5e231b9ea5c585e35fdd5ef 3
Gjest hedgepig Skrevet 18. januar 2013 #17 Skrevet 18. januar 2013 Tusen takk. Jeg er ny der jeg bor, og har jobbet så mye at jeg ikke har fått tid til å bli kjent med mange. De få jeg kjenner kan dessverre ikke hjelpe... Skal se hos naboene nå... Har du naboer som kjører "håndverkerbil"? Ring på de dørene først;) da treffer du nok personer som klarer å løse problemet ditt.
Gjest hedgepig Skrevet 18. januar 2013 #19 Skrevet 18. januar 2013 hvor bor du? Smarteste innlegget i denne tråden! Tenkte ikke så langt selv... *Tommelen opp! 1
Dolly-Duck Skrevet 18. januar 2013 #20 Skrevet 18. januar 2013 Smarteste innlegget i denne tråden! Tenkte ikke så langt selv... *Tommelen opp! Herlighet! Om hun bor i nærheten av meg, tenkte jeg at jeg kunne komme med en stige og en hjelpende hånd. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå